2013-05-27, 16:20
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Fast det inlägget är ju ingen fakta som inte går att ifrågasätta. Personligen använder jag alltid mig av "Jag heter XX och pluggar XX".... sen börjar brevet. Tycker det är trevligt att berätta det mest grundläggande om mig själv. På samma sätt förväntar jag mig att personen som intervjuar mig börjar med att berätta dennes namn och befattning inom företaget.

Men då bör du inte heller ha namn i sidhuvudet. Hur du börjar dina personliga brev är din ensak, hur många arbeten du får med det är också en fråga.
Citera
2013-05-27, 17:41
Medlem
eradicos avatar
Idag mailade jag cirka tjugo företag och få svar från ett. Efter ett par mail blev det fixat så att jag ska komma in till deras butik i Malmö för att lämna in mitt cv och prata lite, antar att det blir en informell form av intervju. Nu till ett par frågor:
* I och med att jag redan har fått komma till intervju, behöver jag ta med mig personligt brev då?
* Kan man nöja sig med att lämna e-post:en till en referens? Anledning är att min referens ofta befinner sig i utlandet.
Citera
2013-05-27, 20:56
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Idag mailade jag cirka tjugo företag och få svar från ett. Efter ett par mail blev det fixat så att jag ska komma in till deras butik i Malmö för att lämna in mitt cv och prata lite, antar att det blir en informell form av intervju. Nu till ett par frågor:
* I och med att jag redan har fått komma till intervju, behöver jag ta med mig personligt brev då?
* Kan man nöja sig med att lämna e-post:en till en referens? Anledning är att min referens ofta befinner sig i utlandet.

Jag tar aldrig med något till intervjuer jag är på, andra tar alltid med sig kopior på det personliga brevet, cvt, betyg och annat.

Kolla upp om han är i Sverige nu och är han det så lämna ut telefonnummret annars emailadressen och säg att han är "på resande fot". Naturligtvis ska referensen ha blivit tillfrågad om han ställer upp i förväg.

Tycker du fick bra resultat på de 20 ansökningarna. Se nu till att få anställningen också!
Citera
2013-05-27, 21:25
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Jag tar aldrig med något till intervjuer jag är på, andra tar alltid med sig kopior på det personliga brevet, cvt, betyg och annat.

Kolla upp om han är i Sverige nu och är han det så lämna ut telefonnummret annars emailadressen och säg att han är "på resande fot". Naturligtvis ska referensen ha blivit tillfrågad om han ställer upp i förväg.

Tycker du fick bra resultat på de 20 ansökningarna. Se nu till att få anställningen också!

Personligt brev känns lite sådär att skriva nu, ursprungligen var poängen med personligt brev att ta sig till intervjun. Det har jag bevisligen gjort så nu känns det som att jag lika gärna prata bra för mig.

Har kontaktat referensen och lämnar nog både hans e-post och telefonnummer. Det rör sig om en timanställning i en glasögonbutik, så jag vet inte hur noga de kollar upp. En sista fråga (förhoppningsvis sista frågan i det här forumet vad det gäller jobbletande på ett tag med):
Det som har hänt är att jag har mailat med butikschefen, som blev nyfiken på mig och verkade gilla att jag visade framfötterna. Hon föreslog att jag skulle komma till butiken i veckan, att jag inte hade branscherfarenhet såg hon inte som ett problem. Det verkar väldigt tydligt att hon är mer intresserad av mig som person än mitt cv när det kommer till vad hon baserar anställningen på.

Är det här att betrakta som en intervju om jag lyckas fånga intresset snabbt? Vad är kotym vid sådana här grejer, kommer jag att få reda på om jag får jobbet på plats eller kommer de att fundera ett tag?
Citera
2013-05-27, 22:43
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Ta det som det kommer, det kanske inte finns en ledig tjänst just nu men du kan komma att bli först i kö. Att du så snabbt fick komma dit är ett bra tecken på att de är geniunt intresserade av dig.
Citera
2013-05-28, 08:18
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Men då bör du inte heller ha namn i sidhuvudet. Hur du börjar dina personliga brev är din ensak, hur många arbeten du får med det är också en fråga.

Givetvis hade jag inte skrivit i tråden om jag inte hade fått fler arbeten, och främst, fler intervjuer än majoriteten i tråden, både i Sverige och utomlands.
Citera
2013-05-28, 12:03
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ta det som det kommer, det kanske inte finns en ledig tjänst just nu men du kan komma att bli först i kö. Att du så snabbt fick komma dit är ett bra tecken på att de är geniunt intresserade av dig.
Som jag förstår det har de ett skriande behov av timanställda. En timanställning hade varit helt okej faktiskt, mycket eftersom att det öppnar andra dörrar.
Citera
2013-05-28, 13:16
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Gör då väldigt klart för dem att en timanställning är väldigt intressant för din del.
Citera
2013-05-28, 15:45
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Gör då väldigt klart för dem att en timanställning är väldigt intressant för din del.
Konstigaste mötet någonsin. Hela grejen var över på typ fem-tio minuter. Tjejen jag pratade med var jättepeppad på att jg hade sökt jobb hos dem, frågade varför jag sökte nu och inte hade sökt innan. Därefter pratade hon om att de behövde timanställda men att hon bara var tillförordnad butikschef och inte kunde anställa mig själv. Jag skulle därför maila in mitt CV (hon tog emot en papperskopia) till henne elektroniskt så skulle hon vidarbefodra det. Dessutom sa hon något i stil med "Jag vet inte hur många timmar det blir" varpå jag svarade "Jag är intresserad även om det bara blir några tillfällen, hade varit jätteroligt och en bra erfarenhet" varpå hon som sagt bad mig maila mitt CV till henne.

Jag är väldigt osäker, gick det här mötet bra eller dåligt? Det känns som att jag var alldeles för nervös men att hon var väldigt intresserad. Jag mailade iaf in mitt CV och skrev:
Citat:
Hej!
Tack så mycket för att du hann med att prata med mig idag.

Mitt cv finns bifogat och om det är något ni undrar över får ni jättegärna höra av er. Jag är beredd att hoppa in i princip närsomhelst, så det är bara att höra av er om ni behöver mig som timanställd.

Ha en fin eftermiddag
xxxx

Vad tror ni? Om jag hade varit helt ointressant hade hon kanske inte bett mig maila?
Citera
2013-05-28, 18:55
Medlem
Är mitt cv bra skrivet? om jag tex söker jobb som glasmästrelärling?

namn xxx persnr:xxxxx

adress xxxxx

Mob:xxxx

Mail: xxxxx

Hej, mitt namn är xxxx jag är 21 år, och gick ur gymnasiet i juni 2010. Jag har gått byggprogrammet med inriktning måleri. Jag har arbetat som målarlärling
sedan skolan slutade och har haft mycket praktik under min utbildning och har med andra ord lärt mig mycket om arbetslivet t.e.x att hålla tider, ta egenansvar för det jag utfört, jobba under stress och att planera min arbetsdag. Jag har både arbetat helt självständigt och i lag. Jag har inte haft någon sjukfrånvaro.
I min utbildning ingick även utbildningen heta arbeten och ställningsbyggnad.

Min lärlinganställning har varit hos xxxx, samt xxxx. Då måleribranchen är mycket säsongsbetonad där man har arbete mellan april/november, är jag
nu uppsagd p.g.a. arbetsbrist. Jag vill nu gärna börja med något annat yrke då måleriet känns utsiktslöst eftersom man bara får jobba runt 6 månader om året. Därför söker jag nu till er då jag vill prova på något nytt och få chans till att lära mig ett nytt yrke och även lära mig nya saker på arbetsmarknaden och se hur saker fungerar i andra branscher vilket jag lär mig väldigt fort.

Lämnar gärna mycket goda referenser på begäran.

Utbildningar: xxxx gymnasiet 3 år

Anställningar:
xxx Praktik 180513-
xxxxx Anställd april-november 2012
xxxxxx Anställd 240411-190911
xxxxxx Anställd 120610-231210
Praktik 100510- 100610
Datakunskap
Goda till mycket goda, lär mig snabbt nya moment.

Övrigt
Goda till mycket kunskaper i engelska, både i tal och skrift. Har B-körkort
och tillgång till egen bil. Har arbetat 1 månad på en farm i Australien.

Ser fram emot ett personligt möte. MVH/ xxx

Personligt brev

Jag heter xxx och är 21 år och jag bor i xxxx utanför xxxx med min flickvän, då jag gillar att lära mig saker och väldigt intresserad av olika yrkeskategorier. Jag vill helst ha något yrke där man för röra på sig och där man har många olika arbetsplatser och får en stark kunskap inom ett visst område, jag vill gärna vara igång när jag jobbar och hatar att sitta stilla .Jag har nyligen blivit väldigt intresserad av att börja jobba som glasmästare och den lättaste vägen att bli det är genom att bli anställd som lärling inom ett företag och få känna en stark yrkesstolthet.
På min fritid gillar jag att fiska och ibland även ta en krogrunda med mina vänner och några kvällar i veckan går jag till gymmet.
Jag har alltid fått höra att jag jobbar på bra och är alltid igång och att mina arbeten alltid blir bra. Jag vet att noggrannhet och punktlighet är en väldigt viktig egenskap som man inte klarar sig utan i yrkeslivet.
Ett jobb hos er skulle betyda mycket för mig både att få utvecklas personligt, socialt och framförallt yrkesmässigt i ett företag och även att se till att kundens önskemål blir precis som dom vill ha det och helst lite bättre.

MVH/ xxx

vad tror ni som är företagare här? Skulle detta cv intressera er?
Citera
2013-05-28, 19:27
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrobban
Är mitt cv bra skrivet? om jag tex söker jobb som glasmästrelärling?

namn xxx persnr:xxxxx

adress xxxxx

Mob:xxxx

Mail: xxxxx

Hej, mitt namn är xxxx jag är 21 år, och gick ur gymnasiet i juni 2010. Jag har gått byggprogrammet med inriktning måleri. Jag har arbetat som målarlärling
sedan skolan slutade och har haft mycket praktik under min utbildning och har med andra ord lärt mig mycket om arbetslivet t.e.x att hålla tider, ta egenansvar för det jag utfört, jobba under stress och att planera min arbetsdag. Jag har både arbetat helt självständigt och i lag. Jag har inte haft någon sjukfrånvaro.
I min utbildning ingick även utbildningen heta arbeten och ställningsbyggnad.

Min lärlinganställning har varit hos xxxx, samt xxxx. Då måleribranchen är mycket säsongsbetonad där man har arbete mellan april/november, är jag
nu uppsagd p.g.a. arbetsbrist. Jag vill nu gärna börja med något annat yrke då måleriet känns utsiktslöst eftersom man bara får jobba runt 6 månader om året. Därför söker jag nu till er då jag vill prova på något nytt och få chans till att lära mig ett nytt yrke och även lära mig nya saker på arbetsmarknaden och se hur saker fungerar i andra branscher vilket jag lär mig väldigt fort.

Lämnar gärna mycket goda referenser på begäran.

Utbildningar: xxxx gymnasiet 3 år

Anställningar:
xxx Praktik 180513-
xxxxx Anställd april-november 2012
xxxxxx Anställd 240411-190911
xxxxxx Anställd 120610-231210
Praktik 100510- 100610
Datakunskap
Goda till mycket goda, lär mig snabbt nya moment.

Övrigt
Goda till mycket kunskaper i engelska, både i tal och skrift. Har B-körkort
och tillgång till egen bil. Har arbetat 1 månad på en farm i Australien.

Ser fram emot ett personligt möte. MVH/ xxx

Personligt brev

Jag heter xxx och är 21 år och jag bor i xxxx utanför xxxx med min flickvän, då jag gillar att lära mig saker och väldigt intresserad av olika yrkeskategorier. Jag vill helst ha något yrke där man för röra på sig och där man har många olika arbetsplatser och får en stark kunskap inom ett visst område, jag vill gärna vara igång när jag jobbar och hatar att sitta stilla .Jag har nyligen blivit väldigt intresserad av att börja jobba som glasmästare och den lättaste vägen att bli det är genom att bli anställd som lärling inom ett företag och få känna en stark yrkesstolthet.
På min fritid gillar jag att fiska och ibland även ta en krogrunda med mina vänner och några kvällar i veckan går jag till gymmet.
Jag har alltid fått höra att jag jobbar på bra och är alltid igång och att mina arbeten alltid blir bra. Jag vet att noggrannhet och punktlighet är en väldigt viktig egenskap som man inte klarar sig utan i yrkeslivet.
Ett jobb hos er skulle betyda mycket för mig både att få utvecklas personligt, socialt och framförallt yrkesmässigt i ett företag och även att se till att kundens önskemål blir precis som dom vill ha det och helst lite bättre.

MVH/ xxx

vad tror ni som är företagare här? Skulle detta cv intressera er?

Varför har du skrivit två personliga brev? Är din flickvän en yrkeskategori? Hatar är ett otroligt negativt laddat ord. Söker du anställnings hos en glasmästare tror jag denne vet hur man får jobb hos dito. Krogen är kanske inte heller så positivt.

Över lag tror jag också att du borde skriva ett mer personligt brev och inte ett dagboksinlägg på din blogg.
Citera
2013-05-28, 19:57
Medlem
nej ändrade de nu :P de första jag skriver är inget personligt brev de är mer lite info om mig själv, sen är de andra ett lite mer ingående personligt brev, men de var kanske ingen bra ide?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in