2013-05-26, 23:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Escoffier
Dom har ju valsat fram och tillbaka i området med massor av folk och dessutom hundpatruller. Hundarna borde ju ha hittat mortifierande kroppsdelar.

Hundarna ja, visste att det skulle bli första kommentaren. Beror på hur de har använts och vilken typ av hundar och lite annat. Vad jag förstått så inledde polisen sök i området ganska omgående efter MPS fynd i det gula huset. Polisen hittade ingenting, och jag förmodar att det var kriminalsökhundar som användes då. Därefter begärs stöd av Försvarsmakten och soldater anlitas för visuellt sök, gör fynd vid fp2 inom loppet av cirka 30 minuter. Kroppsdelarna som hittas ligger under bl a stenar men inte så dolt att det inte gick att se med blotta ögat.

Som jag ser det så litade man inte fullt ut på att hund skulle kunna hitta något, därför bestämmer polisen sig för att göra ett visuellt detaljsök, det kräver ökade personella resurser, det förklarar varför stöd begärdes av Försvarsmakten.

Vad jag förstått så avbryts sök med soldater efter fynd 2 och polishundar sätts åter in i verksamheten för att söka i området, dock gör man inte fler fynd. Det kan tyda på att det inte fanns mer att hitta, men också att mänskliga doftmolekyler på t ex föremål(kläder/mobil/mordvapen försvunnit efter lång tid i skogen, påverkat av väder och vind. Dessutom har polis och militär vistats i området, det finns således mängder med doftspår som gör det svårt att använda hunden på ett tillförlitligt sätt.

Spår efter GM om de fanns där kan inte urskiljas från spår efter polis och militär, hunden märker skillnad, men hundföraren kan inte veta vems spår hunden markerar. Hunden tar det färskaste spåret efter levande människa, upp till föraren om han vill styra över hunden till ett nytt spår osv., men man kan inte veta vems spår det är, lite förenklat.

Precis som polisen själv sagt i media, efter lång tid i skogen så "börjar allt att lukta skog" tror det var så polismannen uttryckte det och det kan också vara en anledning till ett icke tillfredsställande sökresultat.

Jag menar att en kriminalsökhund borde kunna hitta mänskliga kvarlevor även idag, finns det något dött där så avger det doftmolekyler, dock kan doft från fynd 2 ha spridit sig i skogen med hjälp av vinden vid tillfället, allra helst när man frilägger och arbetar med fynd 2, det kan störa vidare sök efter fler kroppsdelar. Det hänger på hur pass duktig hunden är samt hur pass väl föraren kan läsa av sin hund, också det här är lite förenklat.

Skall tilläggas, varför hittade inte polisen fynd 2 om de nu använde hundar? Tveksam till att de använt kriminalsökhundar efter fynd 1, för de borde sannolikt hittat fynd 2 innan militären kom till platsen, det handlar om cirka 150 ifrån fynd 1.

Ska inte orda mer om det i det här inlägget, men jag tror att det kan finnas fler kroppsdelar eller tillhörigheter som inte hittats i det här området, de ligger kanske nedgrävda, emballerade(plastpåsar) under någon sten, det vet vi inte och är fullt möjligt.

Vad jag förstått så använder man sig fortfarande av ett par hundekipage och söker kring Mjösjöberget, kanske har jag fel.
Senast redigerad av OY 2013-05-26 kl. 23:46.
Citera
2013-05-26, 23:41
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Nej knappast. Och första kommentaren är ju ett direkt svar på VBs mors kommentar, som hoppas VB är i livet.

Kanske svarar hon plumpt eller så vill hon vara lite elak.
Mellan första och de två nästkommande kommentarerna tror jag att familjen har blivit kollade och hörda, en del om MB har avslöjats och AN ser rött. Det fanns ju, enligt rykten, sms från MB till VB, AN kanske trodde det var över.

Med facit i hand så hade hon antagligen haft det ogjort, om hon inte är både elak ock korkad.

Jag vet inte om det är skitsnack att VB förföljde MB, men om det rör sig om vanlig otrohet så är det väl maken, MB, som borde få en släng av sleven.

Vill man effektivt hålla någon borta så är det absolut säkraste sättet att ta personen av daga, och sen klämma i lite extra för att verkligen få ur sig alla aggressioner. Fast jag lutar mer åt att propparna rykt hos KJ som blev avvisad, han fick inte skjutsa hem VB, det blev kanske ingen godnattpuss? Sjuka tankar säger en del att han redan haft, så det blev så att säga allt i ett nu då.
Citera
2013-05-26, 23:42
Medlem
ME077s avatar
Vem var det som ganska tidigt i tråden lade ut villospår här för att förvirra? Minns att hen skrev att MPS behövde folk som skulle söka i Råneå, och att VB synts på raggarbilsträff i Piteå, samt massa andra grejer som sen visade sig vara rena påhitt. Minns att den personen riktade misstankar mot KJ också.
Citera
Medlem
IngenEinsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Länken har gått sönder.

Jag försöker tänka och tänka olika scenerier
Kan KJ vara den skyldiga ? Med tanke på hur litet dom hittat..
Eller om dom har hittat något..
En Bodenbo ; Sa till mig att hennes Jacka låg i skogen
på den vägen hon skulle, när hon gick hem.. Alltså en genväg genom skogen
Polisen spärrade av det.
Och inget hört om det.Inte i media eller så har jag missat det helt
En svart Jacka med vit text på som polisen tog hand om...En Sport jacka tro jag han sa
Så fall faller mycket sönder, för hon bor ju i den andrar delen av
Boden av där VB kropp,hittades
Kan hon vart på väg hem gräl uppstått..
Mamman Och VB vad tydligen på olika kurser,allså jämt i bråk enligt denna kille.
Kan det ha hänt nått dumt där som gick fel
Hon anmäldes inte försvunnen för en den 7 Maj .Rätt eller.
Jag anklagar ingen .Försöker se det ur flera perspektiv.Än KJ AN MB och gud vet mer.
Det är en salig röra här inne

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7676630
Citera
Medlem
Nu ska jag lägga upp bilderna inifrån huset, FYNDPLATSEN

Där benen var,,

Teknikerna har städat upp så gott dom kan, men märken finns
Kvar i träplankorna på golvet. Benen tycks enligt mitt studerande
av platsen ha stått upplutade mot väggen, och INTE i kors
Vilket det sägs i media.. (Förmodligen lite vilseledande info pga
den stora pressen att få svar från polisen)

Observera att märken i golvet motsvarar storleken på
Fötter och att det syns tydligt att väggen sugit åt sig av vätskan. Då inte blod som
endel kanske tror eftersom delarna är / var blodfattiga (troligtvis)
när dom placerades där.
Mkt mkt magstakt att vara i huset... USCH !
Vill också tillägga att det inte alls var så lätt att ta sig in i huset, fönstret är hyfsat smalt och jag är ändå tanig o medellång. rampen" upp var inte heller lätt att bemästra,, fördel medl långa ben och lång kropp då det fanns två "plankor" på rampen att få fotfäste på, dessa plankor var lite mer än 1 meter från varandra så man var tvungen att ta "jättekliv" och hålla fast sig på g upp..
Hade vart sjukt svårt att bära vikt tex TORSO, och eller väska med torso i, för fönstret är så litet..
Dessutom kan du inte (troligtvis) bära nå i händerna (påsar ect) för du måste använda händerna. Så en liten ryggsäck kan funka, alt att du kastar in grejerna och sen tar dig upp.. Men torso med huvud GÅR inte att kasta upp. Det är för högt, för tungt och fönstret är för litet. Så där av är jag övertygad om varför TORSO m huvud lämnades/ placerades i skogen istället.
Tror mkt mkt lite på att en tjock/ eller extremt biffig GM fixat fönstret särskilt lätt där. Och att GM inte klarat av att få in TORSO i huset själv (vilket man förstår när man är där) så talar detta starkt för att han vart ensam utan hjälp. Lång smal kille skulle passa bra för detta vidriga uppdrag..
Hela dem gikantiska militärplatsen med fort och allt ropar
Obehag o äckelkänslor som inte går att beskriva !
Håll koll på länkarna, tar en stund
Citera
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
I Luleå kl 20:50 var det ostlig vind 2 m/s, +4 grader, 55 % relativ luftfuktighet, 1009 hPa lufttryck och klart.

http://www.saunalahti.fi/elsil/kamos.html

Det finns ett uttryck för fenomenet med Norrlandsljuset som på finska heter Kamos. Fastän solen gått ner så ser det ändå ut som ett slags skymningsljus.

Det är mycket möjligt att det var ljust vid den tiden VB försvann.
Citera
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Just nu är det lika ljust ute som det skulle vara en dag kl 12.00 med mycket moln. Tycker du den beskrivningen funkar?

Njaa, lite mörkare. Typ molnig seneftermiddag när solen är på väg bort men ändå ljust nog att man kan se hur klart som helst i tex skog utan några lampor öht. Vet inte hur bättre jag ska beskriva det. Kan gå ut och ta en bild på hur det ligger till om så önskas.
Citera
2013-05-26, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Du ska se att fyndplatserna ska trianguleras. Var det 175 m mellan fyndplatserna? Fp 3 bör således ligga 175 m från båda fp och ge koordinater efterhand. Således bör mordvapen eller styckningsplats ligga i mitten. Helt knäpp tanke i geocachemanér. Groteskt om så vore. KJ hade inget på sin sida om denna hobby, men visst softairgunkrig använder GPS-mål. Iaf härnere. Gamla gubbar leker pojkar.

Tack, du gav mig svar på de funderingarna jag hade. Hoppas du tipsar vidare till polisen.
Senast redigerad av AristoMarie 2013-05-26 kl. 23:51.
Citera
2013-05-26, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
4e Maj är det ens riktigt mörkt vid midnatt då om det är klart väder?
Hur var vädret den 4e? Påverkar ljusförhållandet väldigt mycket kvällstid på dessa breddgrader

Cyklade längs vägen från bodsvedjan in till stan den 4´e maj kring 23:00 (2 timmar efter att hon ska ha försvunnit)
vill minnas att det var lite små mulet och små kyligt ute men fortfarande hyfsat ljust.
Citera
2013-05-26, 23:44
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodengrabb
Enligt uppgift på MPS sida har hon setts i Piteå den 4 maj 2013 hon hade åkt raggarbil där var ju Crusing i Piteå den helgen

Är det den här kommentaren du söker efter? Det var Bodengrabb som återgav något som stod på mps sida.
Citera
2013-05-26, 23:44
Medlem
Konservativ-Mans avatar
Denne AN har postat några minst sagt olämpliga och högst osmakliga inlägg på MPS Facebook-sida. Detta behöver inte göra henne till gärningskvinna, anstiftare eller medhjälpare till någon gärningsman.

Det är ju i dessa tider inte ovanligt att människor "häver ur sig" hot och hat på nätet utan eftertanke. Tänk på den tidigare debatten om "Näthatet" i våras... Och hur många av dessa "näthatare" realiserade sina hot eller ens funderade på det?

Och när AN skrev sina inlägg så var väl VB ännu "bara" försvunnen?

Givetvis kan hon vara skyldig på något sätt, men det är ju det många som kan vara...
Senast redigerad av Konservativ-Man 2013-05-26 kl. 23:47.
Citera
2013-05-26, 23:45
Medlem
Escoffiers avatar
Kan någon länka till bild på "hitta V" meddelandet. Får inte upp något på förra länken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in