Citat:
Ursprungligen postat av Escoffier
Dom har ju valsat fram och tillbaka i området med massor av folk och dessutom hundpatruller. Hundarna borde ju ha hittat mortifierande kroppsdelar.
Hundarna ja, visste att det skulle bli första kommentaren. Beror på hur de har använts och vilken typ av hundar och lite annat. Vad jag förstått så inledde polisen sök i området ganska omgående efter MPS fynd i det gula huset. Polisen hittade ingenting, och jag förmodar att det var kriminalsökhundar som användes då. Därefter begärs stöd av Försvarsmakten och soldater anlitas för visuellt sök, gör fynd vid fp2 inom loppet av cirka 30 minuter. Kroppsdelarna som hittas ligger under bl a stenar men inte så dolt att det inte gick att se med blotta ögat.
Som jag ser det så litade man inte fullt ut på att hund skulle kunna hitta något, därför bestämmer polisen sig för att göra ett visuellt detaljsök, det kräver ökade personella resurser, det förklarar varför stöd begärdes av Försvarsmakten.
Vad jag förstått så avbryts sök med soldater efter fynd 2 och polishundar sätts åter in i verksamheten för att söka i området, dock gör man inte fler fynd. Det kan tyda på att det inte fanns mer att hitta, men också att mänskliga doftmolekyler på t ex föremål(kläder/mobil/mordvapen försvunnit efter lång tid i skogen, påverkat av väder och vind. Dessutom har polis och militär vistats i området, det finns således mängder med doftspår som gör det svårt att använda hunden på ett tillförlitligt sätt.
Spår efter GM om de fanns där kan inte urskiljas från spår efter polis och militär, hunden märker skillnad, men hundföraren kan inte veta vems spår hunden markerar. Hunden tar det färskaste spåret efter levande människa, upp till föraren om han vill styra över hunden till ett nytt spår osv., men man kan inte veta vems spår det är, lite förenklat.
Precis som polisen själv sagt i media, efter lång tid i skogen så "börjar allt att lukta skog" tror det var så polismannen uttryckte det och det kan också vara en anledning till ett icke tillfredsställande sökresultat.
Jag menar att en kriminalsökhund borde kunna hitta mänskliga kvarlevor även idag, finns det något dött där så avger det doftmolekyler, dock kan doft från fynd 2 ha spridit sig i skogen med hjälp av vinden vid tillfället, allra helst när man frilägger och arbetar med fynd 2, det kan störa vidare sök efter fler kroppsdelar. Det hänger på hur pass duktig hunden är samt hur pass väl föraren kan läsa av sin hund, också det här är lite förenklat.
Skall tilläggas, varför hittade inte polisen fynd 2 om de nu använde hundar? Tveksam till att de använt kriminalsökhundar efter fynd 1, för de borde sannolikt hittat fynd 2 innan militären kom till platsen, det handlar om cirka 150 ifrån fynd 1.
Ska inte orda mer om det i det här inlägget, men jag tror att det kan finnas fler kroppsdelar eller tillhörigheter som inte hittats i det här området, de ligger kanske nedgrävda, emballerade(plastpåsar) under någon sten, det vet vi inte och är fullt möjligt.
Vad jag förstått så använder man sig fortfarande av ett par hundekipage och söker kring Mjösjöberget, kanske har jag fel.
Senast redigerad av OY 2013-05-26 kl. 23:46.
Senast redigerad av OY 2013-05-26 kl. 23:46.