2013-05-26, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han kan släppas redan i morgon.

Att 22-åringen begärs häktad på den lägre misstankegraden innebär att, om han häktas som skäligen misstänkt, har åklagarna en vecka på sig innan en ny häktningsförhandling.
- Och då måste de komma upp i sannolika skäl, annars släpps den misstänkte, säger Benny Wernqvist, rådman på Luleå tingsrätt
Citera
2013-05-26, 14:16
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Escoffier
Jag finner det oerhört lustigt med tidsaspekterna och kroppens placering. Ska kroppen ha placerats i ödehuset vid mordtillfället och sedan blivit besökt av GM för att besökas och ev. styckas och flyttas runt eller har den förvarats någonstans (Brottsplatsen?) för att efter en lång tid flyttas till ödehuset? Det skulle vara intressant om obduktionen visade på någonting om förvaring efter dödsögonblicket.

Om någon bara ville göra sig av med en kropp efter ett mord så är det ju fullkomligt efterblivet att lämna den precis i anslutning till Bodens stad och sedan pendla tillbaka.
Alla som kommer från Boden skulle också kunna räkna upp tjugo platser och möjligheter att göra sig av med ett kadaver om man har tillgång till en bil och ett par timmar över.

Om det huvudmisstänkta faktiskt är GM så måste han vara riktigt blåst alternativt en klassisk sociopat som får en kick av mordet och ville ha kroppen nära för att besöka.

Jag kände karatetränaren för några år sedan och han är ju lite udda, men jag tror inte att man ska gå på en sådan personlighetsanalys. Jag minns honom också som relativt intelligent trots sin testosteronstinna pojkaktighet och dumpningen känns väldigt oskarp. Det som verkligen talar för inblandning är ju dock den svarta pickupen som flängt runt och betett sig oerhört skumt i närområdet. Om hans hustru hade varit inblandad på något vis så hade hon väl aldrig lämnat sådana tydliga kommentarer på FB om att BO inte levde. Så dum är ingen.

Jag funderar på varför AN överhuvudtaget besvarade modern till VB. Modern hoppas att VB lever. AN svarar att dottern troligen INTE lever. Varför bekymra sig om kvinnans status? En annan sak jag funderar på är att AN skriver att hon inte kommer att sörja. Jag hittar inte den exakta formuleringen nu, men varför talar AN redan dag 1 eller 2 om att sörja? Det kan tyckas väl tidigt, om man inte har mer information.
Citera
2013-05-26, 14:17
Medlem
Buddisch13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponylover
MB har ett vattentätt alibi.

Jasså berätta
Citera
2013-05-26, 14:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
Det är inte vad försvarsadvokaten säger, enligt Kuriren:

Åklagaren tror alltså att utredningsläget kan förbättras under den kommande veckan. Det blir intressant att se vad tingsrätten säger i morgon.
Jag har mycket svårt att tänka mig, bara baserat på de omständigheter vi säkert känner till, att domstolen inte skulle bevilja häktning på skälig misstanke här. Det skulle i så fall vara om det har kommit fram omständigheter som talar mot den misstänktes skuld som vi inte känner till.
Citera
2013-05-26, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
VB höll ju på att ta körkort...KJ kanske hjälpte henne med detta och det var det som var studierna.
KJ föreslår att de ska övningsköra och de åker iväg ( antingen kring 21 tiden eller ännu tidigare).

Måste väl vara 24år och haft körkort i minst 5år för att få vara "handledare"?

Dock är det väl inget som säger att man inte kan göra det ändå,men känns som att VB var för ordentlig för att riskera att åka fast för det och riskera körkortet.
Citera
2013-05-26, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Detta tror jag är motivet:

VB är den första flickan som någonsin visat intresse för KJ. KJ blir överväldigad och de två blir tillsammans. Nu när en tjej visat intresse för KJ känner han sig som en kung och någon som kan få snyggare tjejer varpå han dumpar VB. Men sökandet efter andra, snyggare tjejer, går inte bra. KJ bygger upp sin självkänsla på att iaf VB gillar honom.

Efter en tid inser KJ att det blir svårt att få någon snyggare tjej än VB varpå han börjar höra av sig till henne. Hela hans självkänsla bygger ju på att VB gillar honom. VB går med på att komma hem till KJ och "plugga".

KJ hämtar upp VB och kör hem henne till sig. Han tar några öl som symboliserar "jag kan inte köra hem dig så du måste sova här". Men VB vill inte sova över hos KJ. Hon går alltså hellre nästan en halv mil hem alldeles själv på kvällen än sover hos KJ. Detta får KJs självkänsla att rasa i botten och hela hans självförtroende, som bygger på att VB visat intresse för honom, raseras av VB. KJs värld rasar samman...

KJ har haft flickvän tidigare.

http://sv.netlog.com/majoren17/extra
Citera
2013-05-26, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har mycket svårt att tänka mig, bara baserat på de omständigheter vi säkert känner till, att domstolen inte skulle bevilja häktning på skälig misstanke här. Det skulle i så fall vara om det har kommit fram omständigheter som talar mot den misstänktes skuld som vi inte känner till.

De kan ju hålla honom häktad för att om han släpps så kan han ju förstöra bevis och försvåra utredningen.
Citera
2013-05-26, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Måste väl vara 24år och haft körkort i minst 5år för att få vara "handledare"?

Dock är det väl inget som säger att man inte kan göra det ändå,men känns som att VB var för ordentlig för att riskera att åka fast för det och riskera körkortet.

Ja men det kanske inte KJ bryr sig om. Många som övningskör på ensliga vägar och risken att möta farbror blå mitt i natten skulle vara minimal.
Citera
2013-05-26, 14:20
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Den här detaljen tycker jag är ett jätteintressant exempel på bristen på logiskt tänkande hos alltför många skribenter i tråden. Hur stor tror ni inte att sannolikheten är att MB/AN t ex var på en middag med vänner eller släktingar under hela kvällen. Åtminstone mannen verkar ju vara en social person med stort nätverk. De kan mycket väl ha ett vattentätt alibi som klarlagts av polisen redan för två veckor sen. Ändå dyker det ständigt upp nya personer i tråden som går på om hur misstänkta de är. Har det verkligen aldrig slagit folk att allt detta spekulerande kan ha varit helt dödfött och meningslöst från nästan första början i tråden?

Det skulle OCKSÅ kunna vara så att MB och AN var tillsammans och gav varandra alibi. Vad dom sedan gjorde tillsammans vet bara de. En middag? En teori, bara.
Citera
2013-05-26, 14:22
Medlem
BoratZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponylover
MB har ett vattentätt alibi.

Hur vet du detta?

Kan det finnas någon relation mellan MB och KJ; jag menar känner de till varandra, är det vänner eller så?
Citera
2013-05-26, 14:23
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Ja, man kan tycka att det bör räcka med att det fortfarande pågår teknisk analys av insamlat material från husrannsakningarna, kompletterande förhör med personer i KJ:s närhet och att man kanske även har behov av att avvakta med vissa förhör med KJ tills dess att man har resultaten från de tekniska undersökningarna. Tror inte tingsrätten kommer att försätta en mordmisstänkt på fri fot i detta läge om det inte är väldigt uppenbart att bevisning saknas
Citera
2013-05-26, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Det skulle OCKSÅ kunna vara så att MB och AN var tillsammans och gav varandra alibi. Vad dom sedan gjorde tillsammans vet bara de. En middag? En teori, bara.

MB AN spåret måste utredas noga och får absolut inte avfärdas,,.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in