2013-05-19, 13:17
Medlem
naGHs avatar
Min Peugeot (automat) 2.0 2006 la av helt plötsligt på motorvägen, motorlampan tändes och bilen växlade ner. När jag skulle starta bilen igen så lät motorn som en symaskin. När jag köpte bilen sa försäljaren på Peugeot att det är kamkedja men bilbärgningen som kom sa att dom är säkra på att det är kamremmen som brustit. Någon som vet nåt? Bilen har gått 6000 mil
Citera
2013-05-19, 15:19
Medlem
Akeliuss avatar
Det är kamrem på den motorn inte kedja okunnig bilhandlare. Lite konstigt att den går redan vid 6k mil dock. Sannolikt blir det motorbyte...
Citera
2013-05-19, 15:51
Medlem
VanitaToftbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naGH
Min Peugeot (automat) 2.0 2006 la av helt plötsligt på motorvägen, motorlampan tändes och bilen växlade ner. När jag skulle starta bilen igen så lät motorn som en symaskin. När jag köpte bilen sa försäljaren på Peugeot att det är kamkedja men bilbärgningen som kom sa att dom är säkra på att det är kamremmen som brustit. Någon som vet nåt? Bilen har gått 6000 mil
Fick byta min kamrem efter 5000 mil på en bil med samma motor. Har du tur så är det bara "ventilsallad" å kommer undan billigare.
Citera
2013-05-19, 17:48
Medlem
naGHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanitaToftby
Fick byta min kamrem efter 5000 mil på en bil med samma motor. Har du tur så är det bara "ventilsallad" å kommer undan billigare.

Va e ventilsallad
Citera
2013-05-21, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naGH
Va e ventilsallad

Det är när kamremmen går av så att kammen slutar snurra, då slår ventilerna emot kolvarna och knäcks/böjs.
Hur det på något sätt skulle vara billigare med ventilsallad än brusten kamrem (som brukar resultera i ventilsallad) vet jag inte.
Citera
2013-05-21, 19:07
Medlem
Hallå där!

Tänkte bara höra;
Jag har en Peugeot RCZ 2010, 200HK 1,6. Gått knappt 4.000 mil.

I vintras blev det massor med problem, motorn startades i 5 sek, sen dog den. Hände lite då och då...
Sedan så började motorlampan lysa, också då och då.

Det är lagat nu, efter bilen varit in på lagning pga dessa fel. Kommer inte ihåg vad dom gjorde, men bytte nånting.

Min fråga är, är bilen brukbar på vintern? Försäljaren sa att den skulle gå utmärkt, inga problem alls på vinter. Men detta visar ju att det inte stämmer.

Så vad säger du, kan jag ha RCZ kommande vinter? Eller bör jag göra mig av med den fortast möjligt?
JAg vill ha en pålitlig och bekymmerfri bil och inte kosta extrapengar hela tiden.

Vad rekommenderar du mig? TACK!
Citera
2013-05-21, 21:32
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av benk3
Hallå där!

Tänkte bara höra;
Jag har en Peugeot RCZ 2010, 200HK 1,6. Gått knappt 4.000 mil.

I vintras blev det massor med problem, motorn startades i 5 sek, sen dog den. Hände lite då och då...
Sedan så började motorlampan lysa, också då och då.

Det är lagat nu, efter bilen varit in på lagning pga dessa fel. Kommer inte ihåg vad dom gjorde, men bytte nånting.

Min fråga är, är bilen brukbar på vintern? Försäljaren sa att den skulle gå utmärkt, inga problem alls på vinter. Men detta visar ju att det inte stämmer.

Så vad säger du, kan jag ha RCZ kommande vinter? Eller bör jag göra mig av med den fortast möjligt?
JAg vill ha en pålitlig och bekymmerfri bil och inte kosta extrapengar hela tiden.

Vad rekommenderar du mig? TACK!
Vad var det för problem med den i vintras, kamkedjetrassel?
Normalt sett så ska den ju givetvis fungera på vintern, har liksom inte nån stor betydelse vad det är för klimat. Men 1,6THP motorn är konstruerad av tyskar (BMW) och det har tyvärr ställt till det för många Peugeotägare.
Citera
2013-05-22, 10:45
Medlem
Kommer inte ihåg, tror det var något med termostaten... det hände att motorvärme pilen lekte fram och tillbaka mellan kallt och varmt så man måste stänga av motorn.

Vad har du annars för erfarenheter av bilen?
Sälja eller ha kvar? Kommer fler problem dyka upp eller är den pålitlig i vinter?
Citera
2013-05-22, 13:09
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av benk3
Kommer inte ihåg, tror det var något med termostaten... det hände att motorvärme pilen lekte fram och tillbaka mellan kallt och varmt så man måste stänga av motorn.

Vad har du annars för erfarenheter av bilen?
Sälja eller ha kvar? Kommer fler problem dyka upp eller är den pålitlig i vinter?
Nu är ju jag inte nån Peugeotmekaniker eller så, har ju en del erfarenhet av märket ändå. RCZ är ju en tillplattad 308 och delar ju teknik med den. 308 är en av de bästa bilarna Peugeot har producerat hittills, vinteregenskaperna är väl så bra som konkurrenterna, Peugeot fungerar på vintern utan tvekan. Det som är är ju den där BMW-motorn som ställer till det, men det handlar om kondens och kamkedjetrassel.

Det låter ju mer som att du drabbats av nåt elektroniskt fel, är det lagat så kommer ju bilen att fungera, även på vintern.
Citera
2013-05-22, 14:25
Medlem
Om en diod går sönder på instr.-panelen måste hela bytas för cirka 10 lax, stämmer detta? Handlar om nyare Peugeot, från 2009 ungefär.
Citera
2013-05-26, 18:04
Medlem
Om du lämnar in den till Peugeot, troligtvis Ja, om du inte kan tvinga dom att skruva ur instrumenthuset och skicka det till någon elektronikreparatör som byter den trasiga dioden, materialkostnad runt 1-3kr.
Citera
2013-06-04, 19:26
Medlem
Tjena allihopa!
Kanske någon som kan hjälpa?!
Läcker olja ur något som kan likna någon givare eller så, på ovan sidan strax ovanför där kamremmen sitter.
Trodde det var oljetrycksgivaren som var kass och googlade direkt på detta, men hittar inte någonstans där min givare liknar oljetrycksgivare som säljes på nätet.
Den givaren jag menar har en liten kontakt längst upp som är 2-polig. Själva kontakten är grön.
Sedan nedanför den lilla kontakten liknar det nästan vid en mini mini ölburk el liknande....

Vad heter denna givaren?
Och var kan man hitta en sådan?

Tacksam för hjälp....

Bilen är en 407 SW 3,0 V6 från 2005
Senast redigerad av Pjodde73 2013-06-04 kl. 19:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in