2013-05-24, 11:36
Medlem
Ska på intervju som vad jag uppfattade till receptionist via bemanning på måndag. Är redan anställd av bemanningsföretaget och ska alltså "hyras ut".

Hur ser det ut med drogtester i en sådan miljö? Vi snackar ett mer eller mindre okvalificerat arbete.

Har nämligen rökt dagligen sen i princip september/oktober 2012 och senast igår, fick veta om intervjun imorse.

Är det något att oroa sig för? Ett pissprov på intervjun är väl inte vanligt eller borde jag passa på att hydrera under helgen?
2013-05-25, 00:41
Medlem
PolareN så att säga rökte grönt och brunt ca 0,5g under lördag natt för 6 dagar sedan. Han ska pissa på måndag.. Hur ser det ut tror ni?
2013-05-25, 01:46
Medlem
Jag rökte igår och ska lämna prov på onsdag, tror ni att jag klarar mig eller kommer det visa positivt? Det är ej stickprover! Dom analyserar alltid ALLTID mina piss prover även om dom är rena. Så vad tror ni folket? Kommer jag klara mig?
2013-05-25, 05:55
Medlem
Går drogerna ur kroppen snabbare om man har högt blodtryck?.
2013-05-25, 10:44
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanson
Ska på intervju som vad jag uppfattade till receptionist via bemanning på måndag. Är redan anställd av bemanningsföretaget och ska alltså "hyras ut".

Hur ser det ut med drogtester i en sådan miljö? Vi snackar ett mer eller mindre okvalificerat arbete.

Har nämligen rökt dagligen sen i princip september/oktober 2012 och senast igår, fick veta om intervjun imorse.

Är det något att oroa sig för? Ett pissprov på intervjun är väl inte vanligt eller borde jag passa på att hydrera under helgen?

Drogtester beror inte på hur kvalificerat jobbet är, det beror på policyn på företaget. Har man en drogpolicy på företaget, så gäller den i regel alla som jobbar oavsett om du jobbar i receptionen eller kör lyftkran. Du kommer säkert inte att åka på ett drogtest redan vid intervjun, den kommer i så fall senare.
2013-05-25, 19:36
Medlem
gugglianos avatar
Behöver ett snabbt och bra svar angående morfin meda, det går ut rätt snabbt om jag fattat rätt, och tillhör samma "familj" som kodein/heroin/morfin. Så om man har recept på citodon, kan man då komma undan bruk av morfin meda om man åker på en pissning inom risk-tiden??
2013-05-27, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Drogtester beror inte på hur kvalificerat jobbet är, det beror på policyn på företaget. Har man en drogpolicy på företaget, så gäller den i regel alla som jobbar oavsett om du jobbar i receptionen eller kör lyftkran. Du kommer säkert inte att åka på ett drogtest redan vid intervjun, den kommer i så fall senare.

Låter rimligt. Jag har tidigare jobbat på 3 olika företag av varierande storlek och nu på ett av de större bemmaningsföretagen i Sverige. Har ännu aldrig utsatts för pissprov.

Hur vanligt är det egentligen? Jag vet att det är som att fråga hur långt ett snöre är, men rent generellt är det något man bör förvänta sig eller är det bara i undantagsfall?

Finns det någon som helst möjligt att resonera kring ett positivt pissprov eller är det helt kört? Nu må jag vara partisk i frågan, men nog fan skulle jag inte tveka att anställa någon bara för att personen har varit berusad av valfri substans vid ett enskilt tillfälle senaste månaderna.

Och i just detta fall när jag ska hyras ut, dvs är redan anställd, är det bättre att vägra/inte dyka upp till pissprov än att riskera positivt piss? Jag tänkte för att få behålla anställningen hos bemanningsföretaget.

Nåja, ska in imorgon förmiddag. Känns ärligt talat jävligt nojjigt men jag ser proper ut rent generellt och tänkte köra casual-business-outfit så rent utseendemässigt ska det inte finnas något som hintar om ett lätt drogmissbruk.

Bara tom rant nu men fan så jävla pissigt drygt att jag måste vara ren i över 2månader innan jag faktiskt blir ren. Känns så länge att det gränsar på meningslöst. Studerar i första hand och det här handlar om ett sommarjobb och ärligt talat skulle jag nog troligtvis vara redo för pissprov först i augusti och då är det ju meningslöst att söka heltid.

Nåja, det får bli som det blir. Vadfan kan man göra annat än ångra sina tidigare idiotiska val.
2013-05-27, 07:07
Medlem
cyber_zekes avatar
Tror inte att du kan resonera dig ur ett pisseprov. Det som händer är att man alltid tar två prover, om det ena visar positivt, kollar man det andra också. Därefter blir det samtal med en läkare och företaget informeras. Därefter är det upp till företaget, är du en god anställd, kanske du får en chans till, är du inte anställd är chansen stor att du inte heller blir det.

En del av tanken med drogtester innan anställning är för att förhindra oväntade kostnader för företaget tex mycket frånvaro eller att man måste bekosta en behandling för att avgifta vederbörande, vilket dom är skyldiga till vid påvisat missbruk. Om missbrukaren vägrar behandling eller faller tillbaka i missbruk efter behandlingen är det grund till avsked. Företaget där jag jobbade på löste det genom att be missbrukaren säga upp sig själv, det såg bättre ut i pappren.

Jag vet inte hur vanligt det är med drogpolicy på företagen, jag har bara varit på ett företag som tog det seriöst, på dom andra har man aldrig ens pratat om det. Jag tror inte att någon av bemanningsbolagen kör det om inte kunden kräver det (det är dom för snåla för, och på så sätt kan dom skjuta kostnaden på kunden).

Lycka till!
2013-05-27, 11:48
Medlem
VVCs avatar
Rökte ett fyra bloss av en spliff som inte var ren i fredags på fyllan. Har Piss idag men kan nog skjuta det tills imorgon. Kan jag komma undan med negativ? Har snabbt metabolisering osv
2013-05-27, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVC
Rökte ett fyra bloss av en spliff som inte var ren i fredags på fyllan. Har Piss idag men kan nog skjuta det tills imorgon. Kan jag komma undan med negativ? Har snabbt metabolisering osv

Det går men långt ifrån garanterat!
2013-05-27, 14:14
Medlem
God dag flashback !
Det är såhär att jag ska förmodligen på arbetsintervju om ca 4 veckor (stor chans att få jobbet) . Vi snackar om en större industri i Stockholms området. Företaget kör givetvis med drogtest på alla nyanställda.

Dom kör med någon form av "sticka" som man har i munnen i x antal minuter. Och detta skickas sedan på analys till England har jag fått förklarat för mig. Det var en rad olika droger som testas med hjälp av denna sticka. Bland annat cannabis som jag oroar mig för då.

Men nu till frågan då. Är detta samma sak som ett vanligt urinprov eller kanske ännu värre ? Har som sagt aldrig hört talas om detta utan endast urin samt blod prov. Hur länge bör man vara utan att röka för att vara ren ?

Ber om ursäkt om frågan besvarats, tråden är fruktansvärt lång.
2013-05-27, 14:29
Medlem
Lite osäker på om det är 100% säkert att UP som skickas på analys där de kollar opiater, cannabis, amfetamin,kokain och benzo?
Borde vara säkert men som sagt.. Ingen sticka tas utan provet skickas direkt för analys.
Tacksam för svar!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in