Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
.
"Rednecksvedala" säger i ett tidigare inlägg att han med 100% säkerhet vet att flyktingar vid Johannesberg hade tillgång på bil.
Självklart måste Invandrarverket ha en förteckning över de flyktingar som bodde i Mariestad i juni 1992. Sen får man verkligen hoppas att Polismyndigheten har koll på detta, både vad gäller dessa personers förehavanden den aktuella natten och deras eventuella tillgångar till bilar.
Tyvärr har 95% av den här tråden handlat om ett 10-tal "bokstavskombinationer". Efter 21 år är det kanske dags att vidga vyerna.
.
(min markering)
Jag håller med dej ang att det säkert går att spåra flyktingarna, dom flesta. Men dom kanske inte ens är kvar i landen vissa av dom. Övriga med spridning, dom levde inte i hela släkter på samma ställe. Det är olika med flyktingar nu och då. Och det gör att "vi" såg dom med andra, lite blidare ögon.
Undrar hur polisen såg på dom då?
Ang. min markering så är det på tiden att tänka om, inte fastna på samma, fåtalet personer.
Om nu inte något speciellt har kommit fram.
Ang flyktingar. Det var ett kvinnligt vittne som hört en kvinna (troligen Helena) ropa något liknande "dom fick inte göra såhär".
Tråden är för lång att gå tillbaka nu men hörde hon inte någon
man säger något? Tänker då på språk i första hand.
Även om man inte hör ord så kan man ändå få känslan om att det inte är svenska som talas.
Något företag som hade behov av arbetskraft och det hade lockat andra till Mariestad för en kortare tidsrymd? (månader - år)
Många semestrande båtägare som la till? Vet att där var ett par som anmälde ett ev "fynd" men det försvann hos polisen.
Själv ser jag Vänern som en lämplig plats att få någon att försvinna. Om det finns gott om tid att göra allt noggrant. Allt flyter inte upp.