2013-05-24, 18:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akinator
Vad bra, då kan du ju berätta vad DU tror gör att åklagaren lutar sig mot i avseende proportionerlighet i förhållande till kränkningen av integriteten hos en icke brottsmisstänkt.
Gärna med relevant hänvisning i lagtexten.

Du framstår som en första klassens idiot som sett Beck och skriker husrannsakan och inbillar dig att det är sakkunskap. Läs för helvete posterna, ditt satan klappmongo.
Uppenbarligen är dina argument så svaga att de måste stärkas av invektiv.

Som jag skrev tidigare så kan åklagaren besluta om husrannsakan hos andra än misstänkta. Det finns ingen anledning att kränka Spindelfrida.
Citera
2013-05-24, 18:34
Medlem
nicamaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har följt tråden sen start och vill bara flika in en liten detalj som jag inte har sett någon kommentera: om jag inte är helt ute och snedseglar så fyllde KJ år (23) den 29/4 vilket var en måndag. Kanske inte då alldeles osannolikt att det fanns fler gäster än VB hemma hos KJ lördagen den 4/5?
KJ är ev lite av en enstöring baserat på vad som har skrivits här men helt i avsaknad av socialt kontaktnät har han ju inte varit så möjligheten att KJ den första helgen efter att han fyllt år bjuder hem lite folk kanske inte i vart fall skall uteslutas.
Vad jag menar är att någon el några andra förutom KJ kan vara inblandade i VB:s vidriga öde.

Att fler pers än VB ev varit hemma hos KJ den 4/5 har andra här tidigare varit inne på; tex "nicamace" som tänkvärt nämner att det kan handla om en spontanfest som ballat ur (borde nog ha citerat det inlägget) men jag tyckte ändå att detta att KJ nyligen fyllde år var värt att nämna; att det blev the birth day party from hell..

Och om det bara var VB som var hemma hos KJ så hade han kanske lite extra höga förväntningar på kvällen med tanke på att han fyllt år..

Bra reflektion ang födelsedagen. Ingenstans har vi fått veta att de var ensamma i lgh förutom via det KJ själv sagt i förhör. Han vill kanske inte dra in andra i detta, och framförallt inte om dessa är inblandade i det som hänt och å det bestämdaste kommunicerat för KJ att inget säga.
Sannolikheten är dock liten att han håller tätt länge till om de lyckas förlänga häktningen och fortsätta förhören.
VB kan ha åkt dit med avsikten att plugga och sen har folk hört av sig under kvällen och det har bestämts att det ska festas till lite.
Citera
2013-05-24, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Klart att man får göra husrannsakan hos folk som inte är misstänkta. Annars kan man begå vilket brott som helst i någon annans hem.

Men åklagaren får kritik för felaktiga husrannsakningar, och om han är mån om sin karriär gör han inte "en helvetes massa husisar".

Ja, det finns alltid möjligheter. Men kraven är högre om det ska göras hos en part som inte är brottsmisstänkt.

"Reglerna är olika beroende på hos vem och var husrannsakan ska göras. Om husrannsakan ska ske hos någon annan än den som är misstänkt för brottet ställer lagen upp hårdare krav."
http://lawline.se/answers/10808

Med andra ord är ju frågeställningen hur bedömningen görs och i så fall vad som krävs för att uppfylla kraven. För det skulle möjligen kunna säga något i just detta fall.
Att man uppfyller kraven vet vi ju redan eftersom någon uppenbarligen är och söker i huset.
Citera
2013-05-24, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Hörde på "Veckans Brott" att det inte krävs speciellt mycket, t o m en enskild polis kan, utan åklagabeslut, stolpa in hos nån. Är det bråttom så är det!

Ja, men det förutsätter väl att man misstänker pågående brott eller att någon är död eller skadad i bostaden? Om jag förstått det rätt.
Citera
2013-05-24, 18:37
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Häktningsframställan ska ske senast söndag kl 12. Efter det beslutar domstolen när häktningsförhandlingen ska ske.
Kan de hålla honom häktad en vecka efter det? På den lägre misstankegraden alltså?
Citera
2013-05-24, 18:38
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har följt tråden sen start och vill bara flika in en liten detalj som jag inte har sett någon kommentera: om jag inte är helt ute och snedseglar så fyllde KJ år (23) den 29/4 vilket var en måndag. Kanske inte då alldeles osannolikt att det fanns fler gäster än VB hemma hos KJ lördagen den 4/5?
KJ är ev lite av en enstöring baserat på vad som har skrivits här men helt i avsaknad av socialt kontaktnät har han ju inte varit så möjligheten att KJ den första helgen efter att han fyllt år bjuder hem lite folk kanske inte i vart fall skall uteslutas.
Vad jag menar är att någon el några andra förutom KJ kan vara inblandade i VB:s vidriga öde.

Att fler pers än VB ev varit hemma hos KJ den 4/5 har andra här tidigare varit inne på; tex "nicamace" som tänkvärt nämner att det kan handla om en spontanfest som ballat ur (borde nog ha citerat det inlägget) men jag tyckte ändå att detta att KJ nyligen fyllde år var värt att nämna; att det blev the birth day party from hell..

Och om det bara var VB som var hemma hos KJ så hade han kanske lite extra höga förväntningar på kvällen med tanke på att han fyllt år..

Väldigt sällsynt att det är fler än en gärningsman i styckmord. Har för mig GW snacka om det.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Om det rör sig om ett grovt brott och det finns skäl att misstänka att personen vistats på platsen efter brottet så får husrannsakan göras hos vem som helst. Annars skulle det ju bara vara att åka hem till nån som inte är inblandad efter tex ett rån och gömma bytet så är det säkrat från polisen för all framtid..

Om du umgås med med någon som är misstänkt för ett grovt brott så får du finna dig i att polisen gör en HR hos dig även om ni inte är släkt och även om det inte finns någon misstanke om att du skulle ha någon inblandning i brottet.

OT: Minns jag fel eller var det inte så att en del av bevismaterialet mot M*ts *lm (*=a) hittades just hos hans föräldrar?

Tror det var en dator eller någon annan teknikpryl som pappan förvarade. Kommer dock inte ihåg om det var husrannsakan eller andra omständigheter som fick fram den...
Citera
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Hörde på "Veckans Brott" att det inte krävs speciellt mycket, t o m en enskild polis kan, utan åklagabeslut, stolpa in hos nån. Är det bråttom så är det!

Det stämmer, de säger att de "sett något misstänkt".

Tydligen så råkar folk ut för detta hela tiden i Sverige. Det är ju trots allt(enligt Bodström på Efterlyst) fri bevisföring i Sverige, vilket innebär att alla bevis får användas oavsett hur de tagits fram.

Det borde rimligtvis sporra poliser till att ibland strunta i vad lagtexten säger.
Citera
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akinator
Ja, men det förutsätter väl att man misstänker pågående brott eller att någon är död eller skadad i bostaden? Om jag förstått det rätt.
Att nån kommer att undanröja bevismaterial tror jag duger som skäl.
Citera
2013-05-24, 18:39
Bannlyst
Citat:
Kan de hålla honom häktad en vecka efter det? På den lägre misstankegraden alltså?

Nä nä han kan få sitta häktad mycket längre tid. Tills domstolen säger annat så fungerar det tror jag.
Citera
2013-05-24, 18:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Japp. Det var vad som hände mannen som misstänktes för att ha mördat den då försvunna kvinnan i Spekeröd sommaren 2010. Han häktades som skäligen misstänkt i en vecka, sedan släpptes han.
Citera
2013-05-24, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill_kiss
Ni har inte funderat på om "tipset" om den silvriga/gråa bmwn kan kopplas till kj då genom sin bror eller om någon från boden som vet är tight med kj har en silvrig bmw?????????

en kille som kommenterade hennes sista inlägg, han i sin tur delade en kompis status där det stod att kompisen fått sin bil stulen, silverfärgad och kanske var det bmw, några dagar sedan nu och strax därefter om inte samma dag eller kväll hittades den uppbrunnen!!! Mystisk. Tror inte att det är så vanligt förekommande, och jag tyckte kompis gav olustiga vibbar med sin dödskalle-rånarluva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in