Trist givetvis att vbullen inte prioriterar stora forum, men nog har jag sett gigantiska forum som använder denna programvara?
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
http://forums.somethingawful.com/
1,531,748 total threads. 37,733,113 total posts. 77,810 users total.
3,886 registered users logged in.
vBulletin Version 2.2.9
Just Something Awful är ett av de forum vi tittat på, och som kanske är det bästa exemplet. De kör på en betydligt äldre version av vBulletin vilket kan vara ett ytterligare alternativ, i kombination med de tidigare förslagen med mer ram-minne och delade databaser. Vi tittar på flera lösningar, och även andra programvaror än vBulletin.
Andra programvaror innebär med all säkerhet ett helt annat utseende och användarnsnitt på forumet, inte sant? Jag fasar vid tanken, men samtidigt så är det bättre än ett icke fungerande forum, I guess.
En tanke: Något av de där stora forumen arkiverade tydligen regelbundet trådar. Vad jag förstår är att detta innebär att de flyttas till en annan databas, där man får söka separat. Kanske t ex papperskorgen kunde flyttas dit?
Vi har nu hittat ett ytterligare problem, vilket är en av orsakerna till att forumet tidvis går extremt långsamt. Förrutom att vi behöver mera ram-minne (vilket då är beställt) så har vBulletin stora problem med att hantera forum med mer än 1500 samtidiga användare. Det gör dessutom inte saken bättre att vBulletin är helt ointresserade av att åtgärda problemet. (Läs: Det är så få ändå som har så många, så vi anser inte att problemet är direkt högprioriterat). Vår lösning är att dela upp databaserna och lägga upp dem på på olika servrar. Det är så andra hanterat problemet. Vi tittar även på annan programvara, men inte hittat någon som är bättre än.
Jag startar nya trådar ang. lägesrapporterna då det är tillräckligt frustrerande att söka runt i forumet ändå just nu, och eftersom frågan säkert är av intresse för flera här, så tänkte jag att lägesrapporterna på så sätt blir enklare att hitta.
Nåväl. Vi jobbar vidare på problemet, och försöker hålla er uppdaterade så gott det går. Ha tålamod.
admin
Ja, jag måste hålla med Gullan om att det är skönt med lite information såhär i allt elände men och håll i er nu - vad var det jag sa?! - kicka gästerna på momangen!
Att kicka gästerna låter kanske som en bra idé, men tror ni inte att det kommer ske en veritabel massregistrering när lurkarna märker att dom inte kan läsa forumet som gäster? Sen kommer vi ha en massa registrerade lurkers här som inte kommer skriva ett piss. Har vi inte redan nog av den varan?
Att kicka gästerna låter kanske som en bra idé, men tror ni inte att det kommer ske en veritabel massregistrering när lurkarna märker att dom inte kan läsa forumet som gäster? Sen kommer vi ha en massa registrerade lurkers här som inte kommer skriva ett piss. Har vi inte redan nog av den varan?
Tror inte alla kommer regga sig - dessutom tar det väl 3 dagar innan man får logga in med sitt nya konto, d.v.s. 3 dagar utan en massa skitlagg och 3 dagar extra för ram-minnena att komma samt 3 dagar extra för staff att komma fram med smarta lösningar.
Tror inte alla kommer regga sig - dessutom tar det väl 3 dagar innan man får logga in med sitt nya konto, d.v.s. 3 dagar utan en massa skitlagg och 3 dagar extra för ram-minnena att komma samt 3 dagar extra för staff att komma fram med smarta lösningar.
tror det är tre dagar innan man får skriva nåt inlägg, men jag kan ju ha fel. Tänker inte regga ett nytt konto för att testa
Dom som inte vill mista Fb-info reggar sig givetvis om åtkomst kräver medlemsskap - människan är en nyfiken art - vilket ger ännu högre medlemsantal att skryta med. Dom som inte gör det har noll värde för forumet. Eller är hyenaklicken intressant vs hugade annonsörer?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!