2013-05-22, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag är fd gammelmoderat, nuförtiden glatt övertygad SDare. Men marknadsmässigt är man fortfarande en gammelmoderat av Gösta Bohman-snitt. Som sådan reagerar jag illa över ideologiska fränder eller vad man nu ska kalla dessa, som föraktfullt kallar Stefan Löfvén för "svetsaren". Att vara svetsare är för dessa tydligen ett skitjobb, ett jobb att göra sig lustig över dessutom.

Jag undrar lätt, de som föraktfullt kallar Löfvén för "svetsaren", vad är de själva, redovisningsekonomer som anser att deras jobb är fint? Ho ho, säger jag isåfall. Har just den bakgrunden.

Och om vi nu med skitjobb menar städ eller hamburgergrill, så är väl svetsare isåfall ett fint jobb och knappast något att skratta åt.

+1 men de är mest troligen ingenjörer då de verkar vara en av de mest självgoda yrkeskategorierna som finns sett till min närhet, förvisso ofta tätt följd av ekonomer och jurister.
Citera
2013-05-22, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Polis? Ja, det krävs ju verkligen mycket kapacitet och driv för att bli...
Polis är den absolut svåraste utbildningen att bli antagen till i Sverige, bortsett från säg stridspilot och andra extrema yrken.

För att komma in läkarutbildning krävs bara ett högt HP eller höga betyg, och ingenjörsutbildningar brukar ha ganska låga inträdeskrav. Men för att bli polis ska du helst ha läst några terminer på universitet, ha relevant arbetslivserfarenhet, ett rent belastningsregister, inga synfel, stabilt psyke, bra fysik och mycket tur. Du ska klara dig igenom IQ-test, fystest, simtest, psykologintervjuer o.s.v.

Så ja, att bli polis skulle jag säga kräver ett jävla driv....
Citera
2013-05-23, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Polis är den absolut svåraste utbildningen att bli antagen till i Sverige, bortsett från säg stridspilot och andra extrema yrken.

För att komma in läkarutbildning krävs bara ett högt HP eller höga betyg, och ingenjörsutbildningar brukar ha ganska låga inträdeskrav. Men för att bli polis ska du helst ha läst några terminer på universitet, ha relevant arbetslivserfarenhet, ett rent belastningsregister, inga synfel, stabilt psyke, bra fysik och mycket tur. Du ska klara dig igenom IQ-test, fystest, simtest, psykologintervjuer o.s.v.

Vilket jävla trams!
Citera
2013-05-23, 15:07
Medlem
Citat:

Det är inte svårt att läsa några terminer vid universitet i dagens läge! Och högt IQ behövs definitivt inte för polisyrket - snarare är det till den sökandes nackdel.
Citera
2013-05-23, 16:05
Medlem
Citat:
Vilket jävla trams!

Ett tips är ju att utveckla vad du anser vara trams. Det blir ju bara pinsamt för dig när du skriver att det är trams utan att kunna peka på exakt vad det är du menar. Kanske blev du bara lite tagen av att din uppfattning inte stämde och nu försöker du rädda situationen så gott du kan?
Citera
2013-05-23, 16:09
Medlem
Citat:
Det är inte svårt att läsa några terminer vid universitet i dagens läge! Och högt IQ behövs definitivt inte för polisyrket - snarare är det till den sökandes nackdel.

Nej, det är inte svårt att läsa några terminer vid universitetet, men tillsammans med allt annat som krävs för att bli antagen till PHS så måste man säga att det är svårt att bli antagen till polisutbildningen.

Angående ditt påstående om intelligenstestet så tänker jag inte ens bemöda mig med att svara. Du hör väl själv hur jävla dumt det låter?

Uttala dig inte om saker du inte vet någonting om. Det finns redan så många här på Internet som sitter och gissar.
Citera
2013-05-25, 23:16
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gangister
Spekulationer, verkar som om folk på flashback inte har någon erfarenhet av vad de skriver om - någonsin.

Jag fick som ingångslön på Volvo Lastvagnar, på bandet.... 25 500 före skatt.

Om ingångslönen är "25 500" och inte "runt eller strax under 20 000" som jag gissade, så styrker ju det ännu mer det jag argumenterade för. Några siffror hit eller dit saknar betydelse i sammanhanget.
Citera
2013-05-26, 00:41
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Angående ditt påstående om intelligenstestet så tänker jag inte ens bemöda mig med att svara. Du hör väl själv hur jävla dumt det låter?

http://blogs.discovermagazine.com/gnxp/2012/01/too-smart-to-be-a-good-cop/#.UaE-CNgzcaM
Citera
2013-05-26, 00:47
Medlem
Det är simpelt. Alla människor har antingen inte ambition eller begåvning nog att nå toppen. Det finns människor som är begåvade men inte vill ha ett stressingt högstatusjobb utan vill gå runt och pula på något lätt jobb där de har mycket tid över när de kommer hem. Vi får vara glada att det är så, för tänk om alla skulle vara läkare eller professorer. Samhället hade kollapsat.
Citera
2013-05-26, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
http://blogs.discovermagazine.com/gnxp/2012/01/too-smart-to-be-a-good-cop/#.UaE-CNgzcaM

För mig var det underförstått att vi pratar om den svenska poliskåren, inte någon annan. Annars kan vi ju jämföra den svenska läkarlinjen med hur svårt det är att komma in på Harvard Law eller att få en MBA från Stanford. När vi pratar om status och intagningspoäng så är det givet att vi jämför de svenska alternativen, ingenting annat.
Citera
2013-05-26, 20:19
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Ja, för det samma kan ju inte stämma i Sverige... Nej inte alls.
Citera
2013-05-26, 21:05
Medlem
Christopher.s avatar
Jag tycker alla som arbetar förtjänar heder - oavsett om man är VD för ett stort globalt företag eller städar direktörens lägenhet. Alla människor har olika förutsättningar och fyller olika funktioner i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in