Citat:
Ursprungligen postat av -1453-
"8000".
Oavsett hur många som dog var det hans avsikt att ge NATO en ursäkt att ställa upp mot serberna genom. Det finns hur många vittnen som helst till att han ska ha sagt att Srebrenica behöver offras. Fråga bara Hakija Meholjic.
Skitsamma. Jag ska kolla in om det finns en tråd om Srebrenica i stället. Jag har inget att säga om Bosniens framtid annat än det jag redan sagt i tråden och att diskutera med vissa här är ungefär lika givande som att snacka med en vägg.
Du ser själv där har vi problemet. Du tror på den bittra och besvikna Hakija Meholjic när han säger att Alija förrådde och gav upp Srebrenica men samtidigt tror du inte på samma Hakija när han säger att runt 8000 obeväpnade bosniaker mördades av Mladics soldater i Juli 1995. Deras namn står på minnesmonumentet i Potocari.
Eller att halva av Meholjics släkt försvann. Detta väljer du att inte tro på dvs du plockar ur historien det som passar dig och din ideologi bäst resten stryker du.
Alla som är lite insatta vet om att hemliga förhandlingarna mellan politiker om ett utbyte av territorium pågick hela tiden under hela kriget i f.d Jugoslavien.
Det jag menar är att Alija aldrig kunde ha vetat innan hur Mladics styrkor skulle bete sig i Srebrenica såvida han inte hade utomjordiska krafter och kunde se in i framtiden. Väldigt logiskt.
Eller vill du ha sagt att Alija och Clinton övertygade Mladic och Karadzic att begå ett massmord i Srebrenica dvs mörda fler än 5000 obeväpnade människor som Clinton enligt er ville ha
Citat:
Skitsamma. Jag ska kolla in om det finns en tråd om Srebrenica i stället. Jag har inget att säga om Bosniens framtid annat än det jag redan sagt i tråden och att diskutera med vissa här är ungefär lika givande som att snacka med en vägg.
Ja det är absolut skitsamma vad du och jag tycker det är som en fjärt i rymden, det som internationella krigsbrotts tribunalen i Haag kommer fram till, det kommer att stå i historieböckerna.
Med det sagt tänker jag inte spilla mer av min tid på denna diskussion.