2013-05-21, 12:17
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det är föga förvånande DU som står för struntpratet!
Här är uppgifter från Zyklon-B "manualen" som gör ditt tjafs om temperaturen helt oviktig.

This discussion is worthwhile because it shows how the deniers play on the public's relative ignorance on such technical details. The argument, however, is moot because Gerhard Peters, who was the general director of Degesch, the company that sold Zyklon B has written a book on the topic, in which he gives the evaporation times of Zyklon B. 69 Ulrich Roessler translates:....

....Usually, the material will be disseminated in a layer of 1/2 to 1cm thickness, then the greatest part [der gröste Teil] of the HCN will have developed already after half an hour at normal temperature. [i.e. 20 degree C].

Roessler comments further:

Now, der gröste Teil der Blausäure is by no means only 50% - it means rather nearly all of the HCN.
Even at -10 C Peters states that the evaporation is essentially complete in 1 hour with an upper bound for complete evaporation of 2 hours

http://www.holocaust-history.org/auschwitz/chemistry/
Sedan gjorde VV ett bra inlägg/fråga i fysikdelen av FB och fick följande svar.
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Exempelvis 1000 personer på en area av 200m2 och ca 2,5m i takhöjd.
Anta att temperaturen är ganska låg, ca 5grader celcius när experimentet startar.
Hur snabbt stiger temperaturen i denna lokal?

Svaret:
Citat:
Luftvolymen är 200 x 2.5 = 500m3
minus utrymmet människokropparna tar: ca 70 liter/pers = 70 m3 totalt med 1000 personer.
Alltså 430 m3 luft. Den luften väger ca 430 kg.
En vuxen person i vila avger ca 80 W värme. Total värmeeffekt 80 kW
Luft har en värmekapacitivitet på 1 kJ/ kg x K
1 kJ = 1 kWs

För var sekund ökar alltså temperaturen i rummet med 80/430 grader = 0.18 grader, eller 11 grader per minut, upp till 37 grader såklart. Detta gäller om ingen lufttillförsel finns, och väggarna anses perfekt isolerade.
Tillför man luft måste man veta dess temperatur och volym/timme. Väggarnas beskaffenhet och initial temperatur är också nödvändig info om de ska tas med.

Källa : https://www.flashback.org/sp41361034
2013-05-21, 12:22
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
LaurentiusLucidor citerar SS-Obersturmbannführer ”Bradfish” angående ”ansvaret” för massmorden - här är länken till boken (kap %) som finns på googlebooks:

Tack för länken!Det är ordning på dig.

Citat:
Hur fick han för sig att ställa frågan? Ställa Himmler till svars?
Misstänkte han att krigsledningen skulle försöka skylla mördandet på honom och hans mannar så småningom? ”Muntlig order! Var har Bradfisch et al fått den ifrån? Inte från mej i alla fall!!!” skulle dom kanske säj!!!!

Jag skulle tro att det mer handlade om att få ordern bekräftad skriftligen,en byråkratifråga.
Tyskarna är ju annars kända för att grundligt och byråkratiskt dokumentera i stort sett allt.
Det finns vittnesmål om att medlemmarna i insatsförbanden i hög grad upplevde avrättningarna som psykiskt betungande,så det är enbart naturligt att befälen ställde denna fråga till Himmler,säkert i ett ganska krävande tonfall vilket Himmlers reaktion att "det skulle ha varit bättre om vi aldrig skapat insatsförbanden" också vittnar om.

Citat:
Taking responsibility - menade han ansvaret för mördandet ifall Tyskland skulle förlora kriget? Segrarens ställande av ansvar?

Innan den 6:e arméns undergång i Stalingrad tvivlade knappt någon på en slutlig Tysk seger.

Citat:
Vad hade Bradfisch fått till straff om Himmler fegat? Vägrat ta ansvaret för sin befallning gällande massutrotning av judarna, när Bradfisch krävde besked?

Antagligen samma straff eftersom ingen på lägre nivå kunde ha tagit ett sådant beslut,underförstått
att ledningen måste ha utfärdat ordern.
2013-05-21, 12:27
Medlem
Ingen tvekan att förintelsen inträffat, dock kan man ifrågasätta mängden som dog där. Judarna själva säger sex miljoner men kollar du på lägrens kapacitet gentemot tiden det höll på, är sex miljoner omöjligt. Till exempel ugnarnas kapacitet, har någon sett dokumentation på kollagrena som fanns? De borde ha varit lika stora som lägret själv för att kunna kremera så många människor. Visst användes massgravar men inte alls i den utsträckningen.
2013-05-21, 12:29
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muckee
Ingen tvekan att förintelsen inträffat, dock kan man ifrågasätta mängden som dog där. Judarna själva säger sex miljoner men kollar du på lägrens kapacitet gentemot tiden det höll på, är sex miljoner omöjligt. Till exempel ugnarnas kapacitet, har någon sett dokumentation på kollagrena som fanns? De borde ha varit lika stora som lägret själv för att kunna kremera så många människor. Visst användes massgravar men inte alls i den utsträckningen.

Med dina invändningar, kan man verkligen säga att "förintelsen" skett?
Är dom fördelar som påstått utsatta folkgrupper, judarna främst då, påbjudna med ovanstående i tankarna?
2013-05-21, 12:33
Medlem
Citat:
Samma gäller om man vänder på transportsteken:

Eftersom bevis saknas angående transporter av judar från ockuperade områden i Ryssland så kan ditt påstående aldrig bli mer än ett antagande.Det som talar emot denna teori är varför Tyskarna skulle använda en enorm mängd tågset för att transportera judar istället för välbehövligt manskap,materiel,mat,ammunition o.s.v från östfronten.

Visst kan det vara så,men bevis saknas fortfarande om transporter TILL Ryssland,förutom de 6500 som jag nämnde,vilket är en droppe i havet.Det faktum att endast 11 överlevde i denna transport talar dessutom som bevis för förintelsen.

Citat:
På nåt sätt måste de ha kommit dit?

Det måste finnas bevisning för vad detta var för människor och vart de ursprungligen hörde hemma.De allierade sökte ju efter krigsförbrytare vid samma tidpunkt,så informationen borde finnas i något arkiv.
2013-05-21, 12:33
Medlem
Citat:

Varför måste ugnar vara lika stora som lägret själva för att hinna med förbränna x antal människor?

Svagheten i ditt resonemang är även att det finns flera läger (ganska många enligt senare uppgifter), folk dog även utanför lägren t ex på tågen till lägret, i olika uppsamlingsläger etc

Helt enkelt, det finns många sätt att dö på och med det sagt så åkte inte alla 6 miljoner eller hur många fler det nu kan ha varit in i några förbränningsugnar.

Poängen är snarare att före och efter förintelsen var det avsevärt färre judar kvar. Många hade på flera olika sätt mött döden trots att de inte var en stridande part i kriget.

Hårddraget så kan man även tänka sig att flera judar dog när de allierade massbombade tyska städer. Det jag menar är att folk dog överallt och inte enbart pga förintelselägren.

Det var inte heller bara judar som dödades i stora mängder, efterblivna, romer, kommunister, ryska krigsfångar etc dog som flugor i många olika läger.

Dock visar förekomsten av förbränningsugnar och giftgasrummen att man ägnade sig åt stor och systematiskt förintelse utav en etnisk grupp, vilket också stämmer väl överens med det politiska budskap som nazisterna hade.
Senast redigerad av Bartolo 2013-05-21 kl. 12:35.
2013-05-21, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Sedan gjorde VV ett bra inlägg/fråga i fysikdelen av FB och fick följande svar.

Snacka om överbevisad!
2013-05-21, 12:46
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Det var detta som fick mig själv tveksam... Det som står i skolhistorieböckerna.
Men sedan när man börja undersöka det, som kommer det rätt så snabbt fram att det kan stämma rätt så bra att det dog 6 M judar fast inte i Auschwitz.

Att de hann bränna en del är ingen tvekan. SS ställde visa krav vid beställningen. Beställningen gick till Topf und Söhne, som sedan 1870 talet har tillverkat krematorium. Så de hade standard ugnar färdiga men utvecklade nya mastadont ugnar. Just efter SS kravlista. Så tro du inte de 30 tal ingenjörer skulle kunna utveckla dessa ugnar till kunna bränna 4 700 st/dygn? När tyskarna kunde både rita stora vapen system, stora byggnader, folkvagnsbilen med mera...

http://www.topfundsoehne.de/cms-www/index.php?id=120&l=1 visar de nya massugnen som de hade under konstruktion, men blide nog ej aldrig färdig med den vad jag vet.
Senast redigerad av Herkulesbig 2013-05-21 kl. 12:50.
2013-05-21, 17:55
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoll
Det är inte en lögn bara för att du inte gillar det. Vad vi har här är flera källor som påstår olika, din källa vs de som jag har lagt fram. Hur ska vi veta vilken version som är sann? Källan i den engelska wiki artikeln nämner "Levy, Richard S. (2005). Antisemitism : a historical encyclopedia of prejudice and persecution. Santa Barbara, Calif: ABC-CLIO. p. 225. ISBN 9781851094448" som källa för påståendet om att Faurisson blev sparkad.

Vad är din källa?

Wikipedia är knappast den bästa källan som finns av flera anledningar. Du har rätt i att den franska wiki artikeln är längre än den engelskspråkiga men den ger knappast ett särskilt seriöst intryck (se vad jag skriver nedan).

Här är för övrigt ytterligare en källa som bekräftar vad jag säger.

http://codoh.com/library/document/161

Nu vet jag inte ens vad du pratar om längre. Vad syftar du på?

Åh ja, den är verkligen utmärkt, det är ju inte alls så att varannan rad av den innehåller en massa hätska utfall mot Faurisson om att han är en högerextremist och nazist som bara är ute efter uppmärksamhet och ägnar sig åt pseudovetenskap och liknande

Är ju inte konstigt att ni holohoaxare gör så uselt ifrån er i diskussioner när ni lyssnar på sådan dynga. Till och med för att vara en wiki artikel så är den här väldigt partiskt skriven.

Google translate ger följande text vilket kräver ett visst mått av fantasi för att få fram vad du hävdar står där.

Även om du har rätt så om att han inte publicerat något så kan han ändå ha haft någon form av mer administrativ tjänst eller varit delaktig i utbildningen utan att för den delen ha undervisat, såsom genom att utforma kurser etc. Men även om Faurisson inte gjort något under tiden han varit anställd så är det knappast ett bevis för att han blivit behandlad med silkesvantar av franska staten. Snarare så måste DU även kunna visa att Faurisson blivit positivt särbehandlat gentemot andra professorer. Det är exempelvis inte orimligt att anta att professorer generellt sett kan komma undan med att inte göra något utan att förlora jobbet. I Sverige så är det exempelvis väldigt lite kontroll över vad professorer faktiskt sysslar med.

Fast detta är ju inget bevis för att det inte finns. Faurisson är ju även mest känd för sina revisionistiska skrifter så att det företrädelsevis är de som nämns är ju inte så konstigt. Sen så skulle det inte förvåna mig om Faurisson skulle ha mycket svårare att få någon forskning publicerad i nuläget med tanke på att han är en känd revisionist.

Jag ska inskaffa Valérie Igounet, Robert Faurisson. Portrait d'un négationniste, Paris, 2012, (ISBN 978-2207259986) och läsa den för dig. Hoppas du uppskattar hjälpen.

Och våra källor är tämligen olika. Du frågar om min källa… den som jag nämnt i två inlägg…Jag har också citerat den två gånger. Tredje gången gillt?
La Justice et l´Histoire face au négationnisme- Au coeur d´un procès (Fayard 2008) sammanställd av Bernard Badinet, s 130.

Kan du citera Richard Levy? Gissningsvis inte, men hoppas kan man ju.
Min källa är som sagt en ordagrann nedteckning från en fransk domstol, uttalad efter avlagd vittnesed. Det tycker du är likvärdigt din fotnot i wikipedia... Jag ser fram emot Richard Levys ord.

Jag har också rätt i mitt antagande att du varje gång kan komma med en ny revisionistsida. Det ändrar ingenting.

Ditt problem med närläsning/ närminnet gör väl att jag får ta mig till Anne Frank-tråden igen. Frågan du inte minns ställdes två gånger.

Du började med wikipedia, men nu gäller den inte längre. Fast samtidigt gör den ju det angående Levys not…
Den franska wikiartikeln är balanserad och informationsrik. Om du vill kalla ledande franska forskare för att bedriva pseudovetenskap, vet jag inte vad man ska kalla Faurissons texter.I vanlig mening kommer du med svepande generalliseringar. Precisera, om du kan.

Man behöver inte kunna franska här i livet, men eftersom du med näbbar och klor försvarar Faurisson och hans stolligheter hoppas jag att du tar dig itu med det språket framöver. Det finns mycket intressant att läsa på franska t.ex. den redan nämnda rättegången från 2006. Där vittnade t.ex. den ansedda forskaren Valérie Igounet (CNRS). Och wikiartikeln.

https://en.wikipedia.org/wiki/French...tific_Research

Jag har redan lovat att sammanfatta hennes senaste bok för dig var det lider. Här har du en intressant recension att googla (huvudord angående Faurisson: menteur- lögnare, och mensonge, lögn)

http://www.lexpress.fr/culture/livre/robert-faurisson-portrait-d-un-negationniste_1100697.html

Underhållande att du ifrågasätter min resumé av Henry Roussos vittnesmål. Googla på margaritas ante porcos, så förstår du också varför jag inte ens ids göra en ordagrann översättning.

Som sagt, kom med Levys ord nu. Hans bevis för att Faurisson fick sparken från universitetet. Med sidhänvisning.
Senast redigerad av farbror Sven 2013-05-21 kl. 18:08.
2013-05-21, 19:04
Medlem
Citat:
Tycker du läsa vad jag skrivit istället för utala dig sådant. Som sagt du vet inte vad jag sysslar med. Kontakta valfri skola istället...

Det rr inte jag som ska komma med bevis för dina uttalanden. Men det var väl rätt otippat att du skulle få göra reträtt som vanligt

Nej, det är sant att jag inte vet vad du sysslar men men jag kan i alla fall säkert utesluta att du jobbar inom universitetsvärlden

Citat:
Därför jag har tjatat om det i hur många inlägg som helst. Visa upp något som har aldrig publicerat något i ämnet han skulle disputera i. Kan du visa upp något? i stället för ställa motfråga hela tiden... Är det svårt?

Kan inte du som tror att du vet så mycket istället visa att det är ett krav eller ett normaltillstånd för personer som inte doktorerat i kemi att de måste eller bör ha varit med och publicerat något innan de disputerat? Det är ju trots allt du som kommer med påståendet och det är du som ska presentera bevisen.

Citat:
Vilket visar du läser inte vad jag länkar till....

Jag har inte brytt mig om att läsa vad du länkar till på länge

Klistra in det i tråden om du har något att komma med, tills dess så är Rudolf oskyldig.

Citat:
Nehe... verka inte bättre än så.... bevisa motsatsen då.
Jaså? Så David Irving skulle inte använt eran största tunga kort, om de visar sig bevisa för er sak? Har du en aning hur dumt det låter det du skriver? I vilken rättegång skulle inte man använda deras största tunga bevis?? Det enda du kan komma med är de måste David Irving ensak Det enda är ju i så fall de kan inte använda det På grund av sakfel, precis som de skriver och många andra...

Fast David Irving har ju knappast kunskap nog att bedöma vad som är det bästa bevisen för den revisionistiska ståndpunkten, därav så är det inte så konstigt att han begick misstag. Sannolikt så trodde han att Leuchter rapporten skulle vara tillräcklig som bevisning. David Irving är också väldigt arrogant med en överdriven tro på sin egen förvisso stora förmåga och det är inte otänkbart att detta fick honom strunta i att förbereda sig inför rättegången lika väl som han borde ha gjort.

Om din tes om att Rudolf rapporten är full av fel är riktig så är du välkommen att presentera dessa invändningar så ska jag bemöta dem.

Citat:
Jag hittar ingen information om honom mer i revisionistiska sidor för övrigt(inte oväntat). Så att han hamnar i fängelse. Men ingen övrig information. Så jag tycker inte det avfärdar så många andra säger.

Tyst med dig, det är inte du som bestämmer vilka källor som gäller och inte gäller.
2013-05-21, 19:41
Medlem
Citat:
Nej.Som jag skrev i inlägg #2507 så utgjorde judarna högst 5% i den Sovjetiska regeringen.

The percentage of Jews in positions of power dropped to 6% in 1938, and to 5% in 1940.

Judar fortsatte att ha stort inflytande i Sovjet fram till i slutet på 40-talet/början på 50-talet när Stalin verkligen började rensa ut dem. Sen så är är många siffror om hur m,ånga judar som fanns på officiella positioner i sovjet sannolikt helt för låga då många judar tog ickejudiska namn för att smälta in bättre.

Detta är emellertid irrelevant för den här diskussionen och bör helst tas i en annan tråd. Det räcker här med att konstatera att man från den tyska ledningens sida uppfattade judarna som huvudfienden eller åtminstone en fiende som förtjänade speciell uppmärksamhet.

Citat:
Jag har reducerat siffrorna med en faktor av 10.Hur mycket anser du att de ska reduceras innan
man kommer fram till din/revisionisternas/nynazisternas definition av uttrycket "kraftigt överdrivna"?

Det kan säkerligen variera något men med tanke på att inga massgravar någonsin har funnits så bör de även reduceras till en sådan nivå att de tar hänsyn till detta. Jag tänker inte sitta och höfta om exakt hur många som blev skjutna utan nöjer mig med att konstatera att de är överdrivna. Om en tiondel av de angivna siffrorna verkar otroligt i relation till verkligheten så måste det med andra ord röra sig om en ännu mindre del än så.

Citat:
Synd att du nedan avfärdar samtliga vittnesmål som bevisning.Som du själv säger:"Vittnesmål är i grund och botten värdelösa".

Jag har nämligen hittat ett vittnesmål som borde intressera dig:

Vittensmål finns om deportation av 6500 tyska judar till Minsk.11 överlevde.

Återigen taget ur Gerald Flemings bok.

Jag är rätt ointresserad av vad Flemming skriver i sin bok. Min grundsyn är att vittnesmål är värdelösa men givetvis så är ex vittnen som kan anses vara opartiska av högre värde än andra vittnen.

Citat:
Det förvånar mig inte alls att en nynazist som du vill riva upp det demokratiska samhället,endast tillåta ett parti,införa diktatur samt ha domare liknande Roland Freisler som styr rättsskipningen så att den följer "Führerns" minsta vink oavsett bevisning och vittnesmål.Det skulle dessutom inte förvåna mig om du vill införa ståndrätt så rättegångar blir helt onödiga och ni kan hänga era meningsmotståndare i närmaste lyktstolpe direkt.Varför ödsla tid?Se till att ta reda på "banditens" etnicitet innan ni hänger fanskapen bara!

Och vad hade det här infantila inlägget från din sida att göra med vad jag skrev?

Om du nu måste veta så tycker jag att det är viktigt med en välfungerande rättsstat.

Citat:
Inser du hur fullständigt löjeväckande du ter dig genom att påskina att vittnesmål fullständigt saknar betydelse?Du står återigen med dina lederhosen nere vid skorna.
Du är helt enkelt skrattretande i dina försök att flytta målstolparna!

Med andra ord, du förstod inget av det jag länkade till och kan inte komma med några egentliga invändningar.

Citat:
Det mest absurda är hur du på endast två rader text lyckas motsäga dig själv.

Kan du kanske vara lite tydligare med hur jag ska ha motsagt mig själv?

Citat:
Gerstein misstänktes tvärtom mot vad du insinuerar för krigsförbrytelser och rentvåddes först 1965
20 år efter sin död.
Om dieselmotorer är "absurda för att mörda folk med",förklara då varför dieseldrivna Tyska U-båtar måste upp till ytan för att fylla på med luft om de så riskerade att sänkas.

Här förstår jag inte ens vad du försöker säga.

Citat:
Hela "institutet" är fejk.Nynazister och rasister (jag läste någonstans att "institutet" numer enbart består av 2 personer) som låtsas bedriva seriös forskning.

In a misguided bid to enlist mainstream historians to its cause, IHR obtained the 12,000-member mailing list of the Organization of American Historians, to which it sent copies of the Journal of Historical Review....

....The Organization of American Historians went further, commissioning a study of IHR's materials. The results were damning, with a panel finding that the Journal of Historical Review was "nothing but a masquerade of scholarship."

http://archive.adl.org/learn/ext_us/historical_review.asp?LEARN_Cat=Extremism&LEARN_Su bCat=Extremism_in_America&xpicked=3&item=ihr

Och återigen så misslyckas du med att presentera några bevis för att IHR fuskat med något. Att någon som ADL öser okvädningsord över IHR gör dem inte till oärliga för den sakens skull, inte heller blir de oärliga bara för att en mängs människor hävdar det utan det är DU som måste presentera bevis för det. Uppenbarligen så anser IHR att de själva är både seriösa och ärliga och hur ska vi då veta vem som talar sanning?
2013-05-21, 20:40
Medlem
Citat:
Det är inte "givet att de var systrar".Vad du tycker är rimligt och orimligt är inte på något sätt en värdemätare för sanning/osanning.

Bevisa att dessa flickor vad Mermelsteins systrar tack!

De hade båda samma efternamn och samma förnamn som Mermelsteins systrar hade. Jag tycker att det verkar lite väl osannolikt. Speciellt med tanke på att Mermelstein plötsligt "kom ihåg hur de hade gasats" när det väl var lägligt för honom trots att han aldrig hade nämnt det tidigare.

Citat:
Det finns folk i vår närhet som har koll på vad detta pseudo-institut har för sig:

https://www.flashback.org/showpost.php?p=2269625&postcount=105

Svårt att se något nytt där.

Citat:
För att citera dig själv: "Konstigare saker har hänt."

Ok, jag är villig att medge att det ensamt inte behöver vara avgörande men samtidigt så har vi det faktum att mermelstein "kom ihåg" hela saken först när det var lägligt för honom samt att han är en bevisad lögnare även i flera andra fall.

Citat:
Det är föga förvånande DU som står för struntpratet!
Här är uppgifter från Zyklon-B "manualen" som gör ditt tjafs om temperaturen helt oviktig.

This discussion is worthwhile because it shows how the deniers play on the public's relative ignorance on such technical details. The argument, however, is moot because Gerhard Peters, who was the general director of Degesch, the company that sold Zyklon B has written a book on the topic, in which he gives the evaporation times of Zyklon B. 69 Ulrich Roessler translates:....

....Usually, the material will be disseminated in a layer of 1/2 to 1cm thickness, then the greatest part [der gröste Teil] of the HCN will have developed already after half an hour at normal temperature. [i.e. 20 degree C].

Roessler comments further:

Now, der gröste Teil der Blausäure is by no means only 50% - it means rather nearly all of the HCN.
Even at -10 C Peters states that the evaporation is essentially complete in 1 hour with an upper bound for complete evaporation of 2 hours

http://www.holocaust-history.org/auschwitz/chemistry/

Nu fungerar inte din länk så jag kan inte gå in och kolla säkert men jag antar att detta bygger på rapporten från 1942 av Dr Irmscher vid Degech som i sin rapport tar upp avdunstsningstider för Zyklon-b vid olika temperaturer. Rudolf diskuterar detta i Rudolf Rapporten och jag har klistrat in en länk till en graf som bygger på Irmschers rapport.

http://vho.org/GB/Books/trr/Image19.gif

Rudolf skriver angående grafen;

Citat:
The evaporation characteristics of this product at various temperatures, low relative humidity of the air, and a fine distribution of the carrier material are reproduced in Graph 9 as given by Irmscher.

Han skriver vidare;

Citat:
The evaporation is “seriously delayed” at high atmospheric humidity, because the evaporating hy- drogen cyanide withdraws considerable quantities of energy from the liquid HCN, the carrier material and the ambient air. As a consequence, the temperature of the product and the ambient air drops. If the temperature of the air reaches the dew point, atmospheric humidity condenses out onto the carrier material, which binds the hydrogen cyanide and slows down the evaporation process. Unfortunately the graph does not contain data for higher temperatures, but when considering the difference between the graphs for 0°c and 15°C, we can make a rough extra- polation of a graph for 30°C.
For later references, we want to keep in mind that, at 15°C and in the presence of lower atmospheric humidity, approximately 10% of the hydrogen cyanide used at Auschwitz has left the carrier material during the first five minutes, and approximately 50% after half an hour. At a temperature of 30°C, it can be expected that 15% would have been released within the first five minutes, and up to 60% after half an hour. In areas with a relative humidity of approximately 100%, the evaporation times would have been “seriously delayed,” however.

Med andra ord, uppgifterna tar inte hänsyn till hög luftfuktighet och kräver att materialet ska vara utspritt, två saker som definitivt inte stämde i Auschwitz;

Citat:
The question of how Zyklon B would have behaved if dumped in a heap on the floor – hence not finely spread out – in a room filled with human beings, is somewhat more difficult. The radiant heat of the bodies would have accelerated the evaporation by increasing the temperature in the vicinity of the floor. Further acceleration of evaporation may have occurred due to a possible reduction in size of the carrier granules as a result of being trampled upon or crushed by falling human bodies, as well as direct bodily contact.
On the other hand, the relative atmospheric humidity in the cellars of Crematoria II and III, which certainly would have approached 100% when packed full of people, would have “seriously delayed” evaporation,448 as well as the possible fluid secretions on the floor caused by panicking victims, which could very well have occurred as soon as the door was closed, that is, prior to release of the Zyklon B. If considering witness claims that the chamber floor was rinsed out with water hoses after each gassing, then the floor would indeed have been wet already before the entry of any victim. Under such conditions, a serious delay in the discharge of the hydrogen cyanide from the seriously wet carrier material would have to be anticipated.

Citat:
If assuming – against the actual situation as proven by material evi- dence – that Zyklon B introduction devices were installed in some of the Auschwitz “gas chambers” as attested to by Michal Kula and oth- ers,449 such a device would have had the following effects:
a) The Zyklon B granules would not have been spread out, but rather would have been kept together by the inner wire mesh (or, even worse, within a tin or a can, as claimed by Henryk Tauber and Josef Erber285), reducing the evaporation rate considerably.
b) The three layers of wire mesh claimed by Kula would have drastically reduced any air convection within them, reducing both evapora- tion rate as well as the speed with which the gas spreads out into the chamber
c) Due to high humidity in the air and the lack of air convection, moisture would have condensed intensively on the Zyklon B carrier, reducing the evaporation rate of HCN “seriously.”

Rudolf Rapporten s 183-184.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in