Intressant, Jesaja 14:12 fastnade jag speciellt för. Om vi nu ska vara petiga med hur bra översatt den är från orginalspråket.
Texten handlar om den Babylonske kungen och på orginal hebreiska står det: "helel ben shachar" och det översätts ungefär "lysande son till gryningen". De flesta bibeltexter översätter ungefär "du strålande morgonstjärna", om man översatt Textus Receptus (alltså den text KJV bygger på) ordagrant till Engelska skulle det vara: "O Day Star", men KJV översätter alltså till Lucifer!
Nej, men något i den här stilen:
"Goddag herr kristen. Jag läser här att du har utfört tecken och under i Guds namn, stämmer detta?
... Ok, då ber jag er att framställa ett sådant inför mina egna ögon så jag kan bedöma sanningshalten i era utsagor."
Ja, och där har vi redan varit (mitt exempel om reiki-healing) och det slutade .... som så ofta ... med idiot-nödförklaringen att det kanske är 'gud' som liggar bakom mitt reiki-healande också.
Citat:
Det var detta jag menade från början, inte att du ska köpa ordet i sin nakenhet utan att du ska pröva dess frukter personligen. Du behöver inte tro det för att du efterforskar, om inte själva sökandet i sig kräver tro givetvis, isåfall har vi ett problem.
Det är inte "vi", det är DU som har ett problem. För 'tro' förutsättar tro.
Citat:
Du har goda anledningar att anta det utifrån din grund, jag har ännu bättre utifrån min.
Lär dig om subjektivitet och objektivitet.
Citat:
Sen fortsätter det med vidlyftiga spekulationer kring Guds yttre natur och alltings tillkommelse, men jag sparar dom för mig själv. Det är ju bara spekulationer trots allt, och även om det skulle finnas någon sanning i det så kan det likväl finnas lika mycket oriktigheter. Det finns sånt som är långt viktigare att tala om, nämligen Jesu vittnesbörd och vår räddning.
Vår "räddning" från något som vi inte behövar spekulera om?
Citat:
Allt annat finns till för detta och det är där vi bör fästa blicken.
Och vi behövar inte heller spekulera om sanningen i detta, för det 'bara är så'?
Senast redigerad av Bogomil 2013-05-19 kl. 13:14.
Visst är det så. Problemen uppstår dock för de som tror att gud på något sätt var delaktig i skrivprocessen. Jag hade begärt en smula mer sammanhängande och konkret budskap från en perfekt varelse.
Somalia var något nytt. Jag räknar dock inte med att den är något bättre än de andra profetiorna. (För övrigt så är judarna tveklöst jordens mest hatade folk genom alla tider. No contest.)
WTC-profetian känner jag däremot till sedan tidigare, det rör sig om två olika delar av Jesaja:
Först 9:10
8Herren sände ett ord mot Jakob, hans ord drabbade Israel. 9Hela folket fick erfara det, Efraim och Samarias invånare. Men i stolthet och övermod sade de: 10”Murar av tegel har fallit, då bygger vi nya med huggen sten. Bjälkar av sykomor har knäckts, då tar vi ceder i stället.” 11Herren lät deras motståndare triumfera och hetsade deras fiender mot dem, 12arameerna från öster, filisteerna från väster, glupskt högg de in på Israel. Ändå lade sig inte hans vrede, hans hand är alltjämt lyft.
Sedan 30:25-26
25På alla berg och höjder skall vattenströmmar välla fram på den stora slaktens dag, dagen när torn skall falla. 26Månen skall lysa som solen, och solens ljus bli sju gånger starkare, som sju dagars ljus. Så skall det bli den dag då Herren förbinder sitt sargade folk och läker såren efter slagen det fått.
Du får dra dina egna slutsatser. Min är: SNICK-SNACK
Jo, visst är det så. Problemen uppstår p.g.a. den mänskliga faktorn, vårt behov av kontroll och behag är dödsstöten för i princip alla religioner. Biblen, Torahn och Koranen skrevs allihop av människor så fanatiker bör ta skrifterna med många nypor salt och en och annan klackspark.
Det stämmer som du säger att judarna är ett väldigt hatat folk. Det är ett väldigt gammalt förakt, ett hat som existerade innan ens Romarriket uppstått och långt innan Kristi födelse. Genom människans historia har det i princip varit vardag att hata judar men efter Hitlers fall så är det ju inte direkt legitimt längre.
Idag är ju läget lite speciellt, hat mellan folkgrupper är vanligt både i Sverige och utomlands men så länge som det inte är hat emot judar är det okej.
Vi kan ju se på de många Bosnier i Sverige som är fullkomligt rasande på Somalier, det finns många invandrare som inte gillar Somalier. Så enligt mig så är Somalier och Zigenare strax efter judarna världens mest hatade folk.
Om du hört talas om folkmordet i Rwanda, ett folkmord på tutsier som ägt rum flera gånger under 1900-talet så härstammar tutsier ifrån Etiopien/Somalia och utvandrade till hutuernas land, Kongo/Rwanda och bosatte sig där. Den senaste tidens oroligheter i Kongo beror delvis på detta, det är både en etnisk och politisk konflikt.
Men visst, jag håller med dig, det är skrivet av människan så förmodligen snick-snack. En fråga däremot, i Bibeln skildras en mycket stark man vars styrka sitter i håret, en tjej han har en relation till klipper av honom håret och han blir arresterad och avrättad tror jag. Vad är det denne man heter? Jag har för mig att den kommer från bibeln.
Senast redigerad av KingVision 2013-05-19 kl. 13:15.
Skillnaden på gud och den här stenen brevid mig är att stenen existerar och gud gör det inte. Bibelboken är ett föremål precis som harry potter eller 50 shades of gray.
Finns säkert ett tjugotal böcker om Elvis och nästan alla dessa böcker tyder honom olika, receptet på hans favorit pizza är olika i dessa böcker och biografin är också olika, några säger att han inte tog droger medans de flesta säger att han gjorde.
Bibeln är en sagobok med "kontroversiella" svar på svåra etik och moralfrågor, precis som Harry potter lär en om rasism, och 50 shades of gray om sex.
Finns säkert ett tjugotal böcker om Elvis och nästan alla dessa böcker tyder honom olika, receptet på hans favorit pizza är olika i dessa böcker och biografin är också olika, några säger att han inte tog droger medans de flesta säger att han gjorde.
Varför skrivar du om honom i 'past tense'. Det är ju så gott som objektiv, allmän, anekdotisk information att "Elvis lives". Liksom you-know-who.
Framgår det någonstans i GT, eller NT för den delen, att det faktiskt är Moses som skrivit Moseböckerna?
GT:
Påståendena om vilka som skrivit bibelböcker (och därmed fått ge namn åt dem) är vanligtvis betydligt senare konstruktioner. Detta gäller även moseböckerna. Böckerna i sig ger inget annat vid hand.
GT:
Påståendena om vilka som skrivit bibelböcker (och därmed fått ge namn åt dem) är vanligtvis betydligt senare konstruktioner. Detta gäller även moseböckerna. Böckerna i sig ger inget annat vid hand.
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.
Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?
Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.
Så vad tror ni ?
Hej!
Det är faktiskt en bra fråga som du ställer. Bibeln var först skriven på hebreiska, sedan översattes den. Men en översättning brukar nästa alltid vara en tolkning. Hur kan man försäkra sig att vår svenska Bibel är bevarad lika bra som den hebreiska bibeln?