2013-05-17, 00:27
Medlem
GrungyDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gambia
Argument #2 är rätt värdelöst. Feminism påstås behövas eftersom kvinnor inte får bestämma över sina egna kroppar (abort), men detta fallerar på två håll. För det första så är abortmotståndare mot abort just eftersom de ser fostret som en egen individ och ett påbörjat människoliv (life at conception), således går det inte att argumentera mot abortmotståndare på detta vis eftersom de inte delar grundpremisserna som förutsetts. En tydliggörande liknelse: "Jag har rätt att mörda min siamesiska tvillingbror, för han är en del av min kropp och jag får göra vad jag vill med den!". Vidare så kan man även undra varför en kvinna, med detta arguments tyngd, inte får döda sin ofödda bebis en dag innan beräknad födsel, men jag ska inte göra det här till en evighetsdiskussion om abort...

För det andra så innebär kroppslig autonomi betydligt mer än rätten till abort. Om det nu är en självklarhet att kvinnor ska få bestämma över sina egna kroppar bör de väl även få proppa i sig heroin, lägga in sig på dödshjälpskliniker etc? Jag tycker visserligen det, men jag ställer mig tvivlande till att alla som ställer sig bakom abort och gör det eftersom "kvinnor ska få bestämma över sin egen kropp" gör detsamma.

Nog med besserwisseriet. Överlag känns listan viktig, och särskilt punkten om hur få våldtäktsmän som hamnar i fängelse är rent ut sagt förfärligt.

Men det om våldtäktsmän handlar snarare om ett dåligt polissystem och inte feminism? Våldtält är jävligt svårt att bevisa juridiskt, såvida man inte har klara bevis eller om den har varit synnerligen grov.
Citera
2013-05-17, 00:35
Medlem
Gambias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrungyDude
Men det om våldtäktsmän handlar snarare om ett dåligt polissystem och inte feminism? Våldtält är jävligt svårt att bevisa juridiskt, såvida man inte har klara bevis eller om den har varit synnerligen grov.
Det är möjligt. Å andra sidan skulle det inte begås en våldtäkt var fjortonde sekund (eller hur ofta det nu var) i Sydafrika om det inte fanns en extremt låg kvinnosyn i grunden. Det kan knappt poängteras nog hur förnedrande en våldtäkt är har jag svårt att se något dåligt i att någon uppmärksammar problemet.
Citera
2013-05-17, 00:42
Medlem
GrungyDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gambia
Det är möjligt. Å andra sidan skulle det inte begås en våldtäkt var fjortonde sekund (eller hur ofta det nu var) i Sydafrika om det inte fanns en extremt låg kvinnosyn i grunden. Det kan knappt poängteras nog hur förnedrande en våldtäkt är har jag svårt att se något dåligt i att någon uppmärksammar problemet.

Frekvensen våldtäkt har mer ofta att göra med ett utpräglat klassförtryck snarare än kvinnosynen. Detta är ganska uppenbart när man tittar på hur den svarta befolkingen lever i Sydafrika.
Citera
2013-05-17, 02:57
Medlem
Jobobods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Nej, jag länkade till artikeln jag tänkte på.

Jag kan bara anta att du med din länk menar att folk skall dömas till fängelse utan bevis och tackar för att du är ärlig med att du är fascist.

Här är annars en annan artikel från samma blaska som är något mer nyanserad än dig:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article16781678.ab

Jo, det är ju bara fascister som reagerar på att tre små kräk kör upp en flaska i fittan. Folkpartister och Sverigedemokrater till exempel tycker det är helfestligt har jag hört.

Hon var tydligen blyg också för hon knep ihop benen när de gjorde det. Oisin Cantwell och Celeno tycker att det är inte orimligt alls att hon var med på det.

Undrar dock vad hon skulle ha gjort om inte var med på det. "Hon var rädd och det gjorde ont", men grabbar är ju grabbar, de var säkert uppspelta och då kan man väl kanske inte begära att de skulle ha lite koll. Man borde väl i alla fall hytta lite med näven och säga: nu var ni allt bra busiga pojkar!

Nä, nu ska jag gå och sprida länken med de 33 punkterna vida omkring (så att fascismen frodas i samhället såklart).
Citera
2013-05-17, 06:23
Medlem
Trådar som denna är alltid tröttsamma att läsa. När det gäller feminism tycks många människor inte kunna ta ett steg tillbaka och reflektera. Det ska alltid blandas in en massa känslor. Känsloargument har aldrig varit ett vinnande koncept. Hör och häpna: jag syftar inte bara på feminister, jag syftar även på er som sitter här och spyr galla över feminismen. Gå igenom listan, punkt för punkt. Granska. Allt kan omöjligen vara skit. Allt är inte antingen svart eller vitt. Lär er att se nyanser! Inse att kvinnor faktiskt på många sätt kan ha det svårt, men glöm för den sakens skull inte bort män.

Diskutera som vuxna människor. Det är ingen här som behöver "straffknullas". Lägg ner det tramset och bemöt med riktiga argument!
Citera
2013-05-17, 09:02
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkerParadise
Gå igenom listan, punkt för punkt. Granska. Allt kan omöjligen vara skit. Allt är inte antingen svart eller vitt. Lär er att se nyanser! Inse att kvinnor faktiskt på många sätt kan ha det svårt, men glöm för den sakens skull inte bort män.
Eftersom det är en 33-punkters lista är den omöjlig att diskutera nyanserat utan att skriva en mindre avhandling. Antagligen är det även därför den blivit så populär på "sociala media". Folk med lite bakom pannbenet klarar att koka saker till ett sammanhållet argument.

Det kriterium som ger effektivast utvärdering av det hela borde alltså vara: Lista => Skit!
Citera
2013-05-17, 09:20
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobobod
Jo, det är ju bara fascister som reagerar på att tre små kräk kör upp en flaska i fittan. Folkpartister och Sverigedemokrater till exempel tycker det är helfestligt har jag hört.
Jag bryr mig inte om vad Sverigedemokrater tycker och bryr mig bara marginellt om vad Folkpartister tycker.

Det var dock DU som tog upp fallet som något sorts exempel eller argument på att feminism inte skulle vara fascism.

För övrigt döms tjejer mildare än killar överlag, så vad är det egentligen du försöker säga, fascist?
Citat:
Hon var tydligen blyg också för hon knep ihop benen när de gjorde det. Oisin Cantwell och Celeno tycker att det är inte orimligt alls att hon var med på det.
Vad jag tycker har ingen betydelse eftersom vi inte har böpelvälde i Sverige, utan vi försöker vara en rättsstat, även om jag kan ha åsikter om det också. Det har dock inte med feminism att göra.
Citat:
Undrar dock vad hon skulle ha gjort om inte var med på det. "Hon var rädd och det gjorde ont", men grabbar är ju grabbar, de var säkert uppspelta och då kan man väl kanske inte begära att de skulle ha lite koll. Man borde väl i alla fall hytta lite med näven och säga: nu var ni allt bra busiga pojkar!
Tjejer som villigt ställer upp på trekant är inte bra på att öppna käften? Men som sagt, det är inte jag som ska avgöra vad som hände.

Jag antar att du har läst domen, förresten, innan du hade en åsikt.

Citat:
Nä, nu ska jag gå och sprida länken med de 33 punkterna vida omkring (så att fascismen frodas i samhället såklart).

Gör du så.
Citera
2013-05-17, 09:38
Medlem
Det var mig en lustig lista.

Har inte råd att slösa min extremt billiga tid på att läsa hela listan men jag har åsikter på ett par av punkterna.

1: Konsumenterna av kvinnoförnedrande produkter är nästan uteslutande kvinnor.
2: I samband med att kvinnor får bestämma över sina egna kroppar så måste tydligen mäns rätt att bestämma över sina egna liv fråntas dem. Ja det är lustigt det här med jämställdhet.
3: Se punkt 1.
4: Är bilder på manliga könsorgan tillåtet på facebook?
5: Kvinnor som frivilligt exponerar sig, ja det är hemskt att kvinnor får välja att göra som dom vill.
6: Vart får man denna siffra ifrån? Kan det hända att man menar att alla anmälda våldtäkter är egentliga våldtäkter? Eller menar man att våldtäkter där gärningsmännen går odömda pga otillräcklig bevisning är ett så pass stort problem att man måste sätta rättssystemet ur spel och slopa kravet på bevis?
7: Se punkt 1.
8: Den artikeln har jag missat tydligen, där dom uppskattar att dessa behandlar kvinnor som viljelösa meningslösa objekt.
9: Nej, fel, lurad, nästa.
10: Jag kan nästa hålla med om den, men i dessa länder hade jag hellre sett mer stöd från människorättsorganisationer för att västmedia till trots så har även män det väldigt illa ställt i dessa länder.

10 första punkterna varav jag nästan höll med om en, nej den listan förblir oläst.
Citera
2013-05-17, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Eftersom det är en 33-punkters lista är den omöjlig att diskutera nyanserat utan att skriva en mindre avhandling. Antagligen är det även därför den blivit så populär på "sociala media". Folk med lite bakom pannbenet klarar att koka saker till ett sammanhållet argument.

Det kriterium som ger effektivast utvärdering av det hela borde alltså vara: Lista => Skit!

Jo, absolut. Jag förstår var du menar. Men det jag syftar på är alla känsloyttringar som inte har någon som helst grund i eftertanke. Jag menar inte att man behöver sätta sig och skriva något om varje punkt i listan. Ingen skulle orka läsa den tråden. Det jag menar är att man bör bemöda sig själv med att läsa allt och reflektera innan man bildar en uppfattning. Det är viktigt att kunna motivera VARFÖR man tycker en viss sak i liknande sammanhang. Jag tror att många bildar en uppfattning redan innan de har tänkt efter. De har bestämt sig för en åsikt till den grad att de totalt stänger ute meningsmotståndare och bryr sig inte ens om att ta reda på om motparten faktiskt har något vettigt att säga. Det blir ingen diskussion av det hela, det blir bara pajkastning.

Givetvis kan ens åsikter och tankar kring listan leda fram till en sammanfattande åsikt, som exempelvis att den är "skit", men då har man ju förhoppningsvis argument för det. Förhoppningsvis kan man även se att det inte bara finns ett sätt att se på saken.
Senast redigerad av DarkerParadise 2013-05-17 kl. 10:04.
Citera
2013-05-17, 10:01
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Om man ska jämföra mellan kön så är män värre "drabbade" än kvinnor inom nästan samtliga områden i samhället. Män utsätts för mer våld, är fattigare, skadas och dör oftare på arbetet, lever inte lika länge, är mer skuldsatta etc, etc.

Mäns problem diskuteras aldrig.

Kan det inte vara så att män oftare anmäler en misshandel? Kvinnor blir oftast misshandlade i hemmet av en bekant och många anmäler det inte. Tjejer utsetts oftare för sexuella övergrepp. Alla fall är givetvis vidriga.

Varför är man fattigare? Att män skadads och dör oftare på arbetet köper jag. Fast det är ju för att de fallen uppmärksammas. Sen ska det självklart göras det. Män jobbar oftare inom industrin och bygg etc där fysiskaskador är vanliga. Kvinnor jobbar oftare inom vård och omsorg där det förekommer mångan skador, misshandel och hot men det uppmärksammas inte på samma sätt. Ja kvinnor som blior slagana av brukare, vårdtagere och patienter anmäler det till sina rbetsgivare men det händer sällan något.

Män lever väl inte lika länge för att de i högre utsträckning röker och dricker? Detta är bara en tanke fråga mig nu. Sen anser jag heller inte att detta är något med jämnställdhet att göra. Det går knappast att beskylla någon för att män inte lever lika länge.

Skuldsatta, ja varför då?
Citera
2013-05-17, 10:23
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Kan det inte vara så att män oftare anmäler en misshandel? Kvinnor blir oftast misshandlade i hemmet av en bekant och många anmäler det inte. Tjejer utsetts oftare för sexuella övergrepp. Alla fall är givetvis vidriga.

[...]

Så kan det inte vara, eftersom ditt första påståenden är direkt falskt.

Kvinnor slår generellt sina män mer än det omvända. Engelska undersökningar visar siffror i storleksordning 52% övervikt för att kvinnor är den våldsamma i förhållanden. Däremot står män för ett grövre våld, vilket är ganska logiskt.

Dessutom är mörkertalet enormt vad gäller misshandlade män i förhållande. Jag skulle vilja påstå att mäns situation skulle ses som betydligt värre om män svalde stoltheten och anmälde sina partners i samma utsträckning som det motsatta.
Citera
2013-05-17, 10:27
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Det finns nästan inga riktiga utredningar om kvinnors våld mot män och nästan alla som finns pekar på att kvinnor slår minst lika ofta som män.

Det drabbar män och då är det ingen som bryr sig.
Citat:
Varför är man fattigare?
Flera olika anledningar. Det kan vara intressant för någon diskussion. För denna diskussionen är det mer intressant varför det finns särskild hjälp till kvinnliga uteliggare när de flesta är män.

Citat:
Att män skadads och dör oftare på arbetet köper jag. Fast det är ju för att de fallen uppmärksammas.
De uppmärksammas nästan aldrig, medan VARJE kvinna som dör på jobbet får löpsedlar.

När det drabbar män är det ingen som bryr sig.
Citat:
Män lever väl inte lika länge för att de i högre utsträckning röker och dricker?
Det kan vara en del av anledningen.
Citat:
Detta är bara en tanke fråga mig nu. Sen anser jag heller inte att detta är något med jämnställdhet att göra. Det går knappast att beskylla någon för att män inte lever lika länge.
Jaså? Hur kan man då beskylla män för att kvinnor tjänar något mindre? Hur kan man då beskylla män för att kvinnor inte startar eget? Hur kan då feministerna överhuvudtaget tala om ett "patriarkat"?

Hade kvinnor levt kortare tid än män hade det varit ett ramaskri utan dess like! Gudrun Schyman hade bränt pojkfoster offentligt för "att kvinnor får bara 55 minuter för varje timme män får" och så vidare.

Nu drabbar det män, så ingen bryr sig.

Citat:
Skuldsatta, ja varför då?
Det kan man fråga sig. Det jag är mer intresserad av är varför kronofogden har särskilt stöd mot kvinnor, när det är män som är mest skuldsatta.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in