Citat:
Ursprungligen postat av Gambia
Argument #2 är rätt värdelöst. Feminism påstås behövas eftersom kvinnor inte får bestämma över sina egna kroppar (abort), men detta fallerar på två håll. För det första så är abortmotståndare mot abort just eftersom de ser fostret som en egen individ och ett påbörjat människoliv (life at conception), således går det inte att argumentera mot abortmotståndare på detta vis eftersom de inte delar grundpremisserna som förutsetts. En tydliggörande liknelse: "Jag har rätt att mörda min siamesiska tvillingbror, för han är en del av min kropp och jag får göra vad jag vill med den!". Vidare så kan man även undra varför en kvinna, med detta arguments tyngd, inte får döda sin ofödda bebis en dag innan beräknad födsel, men jag ska inte göra det här till en evighetsdiskussion om abort...
För det andra så innebär kroppslig autonomi betydligt mer än rätten till abort. Om det nu är en självklarhet att kvinnor ska få bestämma över sina egna kroppar bör de väl även få proppa i sig heroin, lägga in sig på dödshjälpskliniker etc? Jag tycker visserligen det, men jag ställer mig tvivlande till att alla som ställer sig bakom abort och gör det eftersom "kvinnor ska få bestämma över sin egen kropp" gör detsamma.
Nog med besserwisseriet. Överlag känns listan viktig, och särskilt punkten om hur få våldtäktsmän som hamnar i fängelse är rent ut sagt förfärligt.
För det andra så innebär kroppslig autonomi betydligt mer än rätten till abort. Om det nu är en självklarhet att kvinnor ska få bestämma över sina egna kroppar bör de väl även få proppa i sig heroin, lägga in sig på dödshjälpskliniker etc? Jag tycker visserligen det, men jag ställer mig tvivlande till att alla som ställer sig bakom abort och gör det eftersom "kvinnor ska få bestämma över sin egen kropp" gör detsamma.
Nog med besserwisseriet. Överlag känns listan viktig, och särskilt punkten om hur få våldtäktsmän som hamnar i fängelse är rent ut sagt förfärligt.
Men det om våldtäktsmän handlar snarare om ett dåligt polissystem och inte feminism? Våldtält är jävligt svårt att bevisa juridiskt, såvida man inte har klara bevis eller om den har varit synnerligen grov.