Jag tror att jag förstår kontentan i det du säger, men jag vet inte riktigt vad implikationerna av det är.
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
När det gäller beslutsprocesser - kedjor av beslut som hänger ihop - så kan besluten tas i olika ordning med radikalt olika slutresultat. Ett mindre beslut kan begränsa och föregripa ett större, som jag försökte visa med mitt exempel.
Det är inte så enkelt att man kan röra sig steg för steg mot ett globalt värdemaximum genom en serie beslut. Man kan fastna i ett lokalt maximum om besluten inte tas i rätt ordning.
Detta gör det svårt att på ett meningsfullt sätt reducera en beslutsprocess till enskilda atomära beslut här och nu på det sätt som praxeologin gör.
Jag vet inte vad du menar med ett "globalt värdemaximum". Är det något i stil med "general equilibrium"? I så fall håller jag med dig om att det vore naivt att tro att man ska nå dit bara man får ta sina egna beslut. Det är heller inget som österrikare tror. Dock så anser jag att deras resonemang leder till att man åtminstone kommer att över tid ta bättre beslut efter ett misslyckande när man ställs inför en liknande situation, precis som marknaden i stort förbättras genom att enskilda entreprenörer misslyckas och deras metoder skrotas.
Om man istället låter en liten grupp människor ta besluten åt andra, som i egenskap av att vara människor även de är felbara, så måste man vara medveten om att:
1. De kan inte ha all information om människorna de ska välja åt, eftersom vi som du säger inte kan läsa den mänskliga hjärnan.
2. De kommer dessutom att påverkas av
sina subjektiva värderingar, vilket ytterligare stör beslutsprocessen om vi utgår från att det är den vars val görs åt honom som ska få "vinstmaximering".
Har vi verkligen anledning att tro att individers egna val i aggregation
inte är ett mindre dåligt sätt att sträva mot vad du kallar "global vinstmaximering" än något annat? Vad skulle det bättre alternativet vara i så fall?
Citat:
När det gäller enskilda beslut så tycker jag att von Mises modell är för enkel och gör för många a priori antaganden om hur hjärnan fungerar. I Human Action skriver han under The Law of Marginal Utility:
In valuing very different states of satisfaction and the means for their attainment, man arranges all things in one scale and sees in them only their relevance for an increase in his own satisfaction.
Jag är inte alls säker på att den mänskliga hjärnan ordnar olika beslutsalternativ i en enda värdeskala och sedan väljer det mest tillfredsställande beslutet. Så skulle möjligen en rätt programmerad dator göra, men hjärnan är en mycket mer komplicerad maskin som vi ännu inte förstår.
Vi vet att du i en situation där du har flera alternativ föredrog ett av alternativen när du väl har agerat. Varför ska vi göra fler antaganden än Mises gör när vi nu vet så lite om hjärnan?
Det är inte så att människor medvetet säger till sig själva "Jag vill helst ha ett äpple, annars vill jag ha kaffe, annars vill jag duscha, etc". Oftast vet vi nog inte själva vad vår värdeskala är, och värdeskalan kan förändras från sekund till sekund. Men för att rationalitet överhuvudtaget ska kunna finnas så måste det till
någon slags värdeskala, om den så bara likställer alla alternativ vid ett givet ögonblick i rangordningen under din valda handling; Om du gör allting utan att kunna rangordna några alternativ, medvetet eller undermedvetet, så är det ingen skillnad på att välja tröja och när ditt knä åker upp när doktorn slår på knäskålen, eller för den delen när en kotte faller från ett träd. Och om ingen kan agera rationellt blir det ju helt meningslöst att hålla på med nationalekonomi eller humaniora överhuvudtaget.
Citat:
Framför allt tror jag att våra beslut påverkas av en mängd faktorer som vi inte är medvetna om och som därför inte ingår i någon värdekalkyl. Jag är ingen anhängare av Freuds teori om det undermedvetna - som jag betraktar som pseudovetenskap - men det sker mycket i hjärnan som inte når full medvetandenivå. Ett beslut kan påverkas av något så trivialt som om det kör förbi en lastbil på gatan just då.
Håller med.