2010-09-16, 14:21
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är snarare en övergripande, allmän benämning en ett specifikt recept.

Hur gick det med italienarna, registrerade de 'pizza' ?

Jag antar att en 'oxfile med bea' inte passar inom dess regelverk isåfall...

Hur som helst, en 'kebab' som faller till brukarens belåtenhet, borde vara OK.
Citera
2010-09-16, 14:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
1. Hur gick det med italienarna, registrerade de 'pizza' ?

2. Jag antar att en 'oxfile med bea' inte passar inom dess regelverk isåfall...
1. Inte vad jag känner till. Däremot har vissa arbetsmoment/tekniker blivit patenterade i samband med vissa ingredienser.

2. Haha, knappast.

~Paul~
Citera
2010-10-02, 14:52
Medlem
Itons avatar
Typen av kött skiljer sig från pizzeria till pizzeria men en av de jag känner använde sig av fläskkarré som de skivade o staplade på metallspettet. Förvarades i en kyl under natten.
Citera
2010-10-02, 15:42
Medlem
Kebab av fläsk är fel , bara bönder som säger annat.
Citera
2010-10-02, 19:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Kebab av fläsk är fel , bara bönder som säger annat.
På vilket sätt är kebab av fläsk fel, hoppas du inte menar stekfläsk utan kött från gris.
För en kebab beskriver inte vilket kött man använder utan tillagningsteknik.
Citera
2010-11-14, 02:46
Medlem
Det man får i Grekland som kallas "gyros", det kan vara "kebab" i Sverige.
Det som är "souvlaki" i Grekland det brukar benämnas "gyros" i Sverige. Konstigt nog.
Beställer man "souvlaki" på en restaurang i Sverige och man faktiskt får souvlaki. Då är man på en grekisk restaurang (där de har koll). Beställer man gyros och får kebab, då är man i Sverige. Beställer man kebab och får gyros, då är man en grek. Beställer man kebab och får souvlaki, då vettefan. Beställer man kebab och får något som är antingen kebab eller gyros, då är man fortfarande i Sverige. Beställer man en kebab i Sverige och inte får pressat kött, utan fläskkarré, då är det fortfarande "pizzerians kebab", även om det är ett substitut till pressat kött. Själv skulle jag föredragit fläskkarrén (egentligen är det då en opressad gyros). Ber du uttryckligen om en döner kebab, då ska du ha ett pitabröd med pressat kött. Ber du om kebab och får ett grillspett. Då ska du inte bli förvånad.

Allt detta är oberoende på vad för kött. Köttet kan innehålla vad fan som helst. Hund, fågel, anka, gris, lamm, får, fårskalle, människa, apa, nötkött, häst. Om man på allvar tror att man får lamm eller nötkött på alla kebabhak när man äter en rulle kebab, då tror man nog jävligt fel. Man får det billigaste möjliga kött som finns, ofta en mix av ett gammalt fryslager.

Citat:
Du måste vara dum i huvudet på riktigt. Kebab är aldrig av griskött, utan då tänker du på något annat som liknar kebab, såsom Gyros. I Sverige är det nästan bara muslimer som serverar kebab och de säljer inte griskött. I utlandet i kristna MENA, Kaukasus, centralsien och andra ställen där kebabliknande maträtter serveras där det bor kristna, kand det förkomma griskött vilket det ofast gör också.
Detta är förövrigt fel. Det är inte bara muslimer som serverar kebab. Och de muslimer som nu gör det, serverar väldigt gärna gris för att tjäna pengar på fyllehungriga svenska moppepojkar. Hur ofta ser du egentligen en muslim med bönematta och allt äta en kebabrulle?
Senast redigerad av Sarajevo 2010-11-14 kl. 02:53.
Citera
2011-01-08, 13:36
Medlem
bingo!s avatar
Okej kära barn, här är sanningen om den "svenska kebaben":

LÄSES PÅ EGEN RISK!

Citera
2011-01-08, 14:11
Medlem
CrazyCopKillers avatar
ser gött ut!

http://www.youtube.com/watch?v=zKpH6Lzz-ug
Citera
2013-05-09, 17:33
Medlem
Man.bear-pigs avatar
Ursäkta att jag väcker liv i den här gamla tråden men en fråga dök upp mellan mig och min vän.

I Norge har dom en ganska ocharmig kebabvariant som dessutom är den vanligaste, iaf i Oslo. Okokt är det en rosa rinnande massa dom häller på stekplattan och sen hackar upp, resultatet blir köttkorvsmjuka, harpluttformade, pepparkakssmakande ja, vad det nu är för något. Nån som har en idé? Är det ens nått kött i blasket? Har kollat flera kebabsidor och tänker nu konstatera att detta inte är någon känd kebabtyp utan antagligen nått annat dom lurar på dom dumma norrmännen.
Citera
2013-05-09, 18:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.bear-pig
Ursäkta att jag väcker liv i den här gamla tråden men en fråga dök upp mellan mig och min vän.

I Norge har dom en ganska ocharmig kebabvariant som dessutom är den vanligaste, iaf i Oslo. Okokt är det en rosa rinnande massa dom häller på stekplattan och sen hackar upp, resultatet blir köttkorvsmjuka, harpluttformade, pepparkakssmakande ja, vad det nu är för något. Nån som har en idé? Är det ens nått kött i blasket? Har kollat flera kebabsidor och tänker nu konstatera att detta inte är någon känd kebabtyp utan antagligen nått annat dom lurar på dom dumma norrmännen.
Jag träffat på de som steker sitt kött på stekhäll, men i dessa fall har det varit någon slags strimlat fläskkött.

Låter ju lite som det är skav av nått kött.
För din beskrivning låter ju lite som renskav ser ut när det kommer ur paketet.
Men du pratar om väldigt annorlunda smak, kanske det är renskav
Citera
2013-05-10, 01:41
Medlem
Man.bear-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag träffat på de som steker sitt kött på stekhäll, men i dessa fall har det varit någon slags strimlat fläskkött.

Låter ju lite som det är skav av nått kött.
För din beskrivning låter ju lite som renskav ser ut när det kommer ur paketet.
Men du pratar om väldigt annorlunda smak, kanske det är renskav

Nej, nej helvete heller. Detta är inte skav, tänk dig konsistensen av en sockerkaksdeg.
Citera
2013-05-10, 02:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jegdl
Jag undrar vad består kebab av, är det bara lamm? Det känns inte som riktigt käk? Är det verkligen ingeting annat inblandat? Hur kan dem pressa köttet till en sån där stång utan något "lim"?

Samt undrar jag var gör de av kebaben på kvällen?
schism kebab, heter det ok jag äter aldrig det där pga namnet hahaha
Senast redigerad av NakatomiPlaza.. 2013-05-10 kl. 02:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in