2010-09-15, 11:24
  #109
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Så kanske det är




Det jag stör mig på är "flesta har inte ens ätit en riktigt bra kebab", vafan vet han om det?

Han kanske har gjort en enkät!
Citera
2010-09-15, 11:39
  #110
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Så kanske det är




Det jag stör mig på är "flesta har inte ens ätit en riktigt bra kebab", vafan vet han om det?
Håller med där. Vad betyder uttrycket "riktig kebab"??

~Paul~
Citera
2010-09-15, 11:41
  #111
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Han kanske har gjort en enkät!
Haaha. Snacka om research. Det finns trots allt några länder/kulturer som gör anspråk på att laga "riktig" kebab .

~Paul~
Citera
2010-09-15, 11:45
  #112
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
När man beställer kebab och man får griskött, då räknar jag det som kebab alldeles oavsett vad kebab ursprungligen "ska" innehålla (kebab finns i många länder, i många varianter).

Du måste vara dum i huvudet på riktigt. Kebab är aldrig av griskött, utan då tänker du på något annat som liknar kebab, såsom Gyros. I Sverige är det nästan bara muslimer som serverar kebab och de säljer inte griskött. I utlandet i kristna MENA, Kaukasus, centralsien och andra ställen där kebabliknande maträtter serveras där det bor kristna, kand det förkomma griskött vilket det ofast gör också.
Citera
2010-09-15, 11:58
  #113
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparrdal
Det trista är att dem flesta har inte ens ätit en riktigt bra kebab. Ni förstår inte vad ni missar

En riktig döner i bröd skall innehålla minimalt med ingredienser. Sås? Varför fakka up nått bra? Som att lägga ketchup på oxfilé.
Rätt korkat påstående om oxfilén och ketchupen.
Oxfilé är en såpass känsligt kött och tillsätter man en sådan stark smak som ketchup, så dör oxfilé smaken.

Vilket inte är fallet med kebab, där man kan vara rätt aggressiv och ändå fortfarande ha kvar kebabens goda smak.
Citera
2010-09-15, 12:06
  #114
Medlem
ettnegers avatar
var och käkade på ett kebabhak i fjol, och såg när man satte i en ny kebabstång och hur köttet såg ut.
aldrig mer.
Citera
2010-09-15, 12:22
  #115
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svittigneger
Du måste vara dum i huvudet på riktigt. Kebab är aldrig av griskött, utan då tänker du på något annat som liknar kebab, såsom Gyros. I Sverige är det nästan bara muslimer som serverar kebab och de säljer inte griskött. I utlandet i kristna MENA, Kaukasus, centralsien och andra ställen där kebabliknande maträtter serveras där det bor kristna, kand det förkomma griskött vilket det ofast gör också.
Alltså återigen. Om du bara säger "kebab" och påstår att det aldrig är griskött i den så har du fel. I vårt land är griskött i kebaben mycket vanligt (liksom i en del andra länder): http://www.dn.se/nyheter/sverige/kebab-ar-ofta-flaskkott-1.202998

Jag har personligen ätit fläskkebab i England, forna Jugoslavien, Tjeckien, Tyskland och Frankrike. Man har inte kallat den för gyros eller något annat utan för just kebab.

~Paul~
Citera
2010-09-15, 12:31
  #116
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alltså återigen. Om du bara säger "kebab" och påstår att det aldrig är griskött i den så har du fel. I vårt land är griskött i kebaben mycket vanligt (liksom i en del andra länder): http://www.dn.se/nyheter/sverige/kebab-ar-ofta-flaskkott-1.202998

Jag har personligen ätit fläskkebab i England, forna Jugoslavien, Tjeckien, Tyskland och Frankrike. Man har inte kallat den för gyros eller något annat utan för just kebab.

~Paul~

Sant, man kallar den lite hur som helst faktiskt vilket jag också menade med mitt inlägg. Men kebaben är ingen muslimsk uppfinning utan är en slags maträtt som kalls lite olika och består av olika köttsorter från området kring Persien, Kaukasus, Anatolien, Centralasien, MENA, Södra Europa osv. Där serverar man denna rätt på olika sätt och kallr den för allt möjligt.

Den grekiska varianten som kallas Gyros, slår lätt allt annat. Även en armensk variant som kallas tror jag Shaurma är jävligt god och gjord på griskött. Kontentan, griskött är godast.
Citera
2010-09-15, 12:38
  #117
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svittigneger
Sant
OK, då är vi överens .

~Paul~
Citera
2010-09-15, 18:55
  #118
Medlem
Grodaifickans avatar
Så om jag kallar exempelvis en pannbiff gjord på fläskkött för hamburgare så blir det en hamburgare?

Gör inte bort er.

EDIT: Eller om jag tillexempel skulle bajsa mellan lasagneplattorna istället för att ha köttfärssås där, är det fortfarande lasagne?
__________________
Senast redigerad av Grodaifickan 2010-09-15 kl. 19:00.
Citera
2010-09-15, 19:23
  #119
Medlem
morkfromorks avatar
I sydostasien är det vanligt att man får en sån 'kebab' antingen skuren från en stor rulle (kött, nöt, lamm) eller kyckling alt. seafood, och man kan välja antingen pita-ficka eller inrullad i en slags tortilla-bröd.

Kommer med finskuren sallad, mayo och stark sås om man vill.

jag ser inga problem med alla varianter, 'kebab' är ju inte direkt ett registerat varumärke.
Citera
2010-09-15, 19:33
  #120
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork

jag ser inga problem med alla varianter, 'kebab' är ju inte direkt ett registerat varumärke.
Precis.

Det är snarare en övergripande, allmän benämning en ett specifikt recept.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in