Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-04-11, 16:47
  #1
Medlem
Ass.Parades avatar
Har tittat in massa kändisar och har lagt till märke att alla, både män och kvinnor får bredare käkar med åren. Kvinnor med redan breda käkar blir därför mer oattraktiva när de närmar sig 40-50. Medans männen oftast blir snyggare. Har märkt detta på mina föräldrar också när jag kollade gamla foton. Någonstans inne i 40års åldern så förändras käkbenen rätt mycket.

Eller har jag fel?
Citera
2013-04-11, 16:50
  #2
Medlem
Luftfrikadelles avatar
Kan ej svara på det men om du kollar en riktig tjackpundare så har den större käke än normala personer antagligen pga de smackar så jävla mycket och använder käkmuskulaturen mer.... Gäller även personer som tar AAS
Citera
2013-04-11, 16:55
  #3
Medlem
Ass.Parades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftfrikadelle
Kan ej svara på det men om du kollar en riktig tjackpundare så har den större käke än normala personer antagligen pga de smackar så jävla mycket och använder käkmuskulaturen mer.... Gäller även personer som tar AAS
Ja det vet jag.

Grejen med mitt påstående är att det inte finns en enda källa på internet som behandlar ämnet. Bara att käkarna blir bredare/större under puberteten, dock förändras käkarna väldigt mycket just vid 40års åldern också vilket jag märkt men fattar inte varför det inte finns något om ämnet på hela internet när jag sökt, ganska konstigt. Nyupptäckt?
Citera
2013-04-11, 16:57
  #4
Avstängd
KravallBroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftfrikadelle
Kan ej svara på det men om du kollar en riktig tjackpundare så har den större käke än normala personer antagligen pga de smackar så jävla mycket och använder käkmuskulaturen mer.... Gäller även personer som tar AAS
Det handlar väl mer om att dom inte äter och tappar vikt i ansiktet och därmed så ser käken större ut.. Att dom tjacktuggar hjälper väl till en viss del antar jag.
Citera
2013-04-19, 03:11
  #5
Medlem
Opererat käken kanske? Käken växer inte mer efter 19 års åldern.
Citera
2013-04-27, 10:16
  #6
Medlem
Ass.Parades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir-kill-alot
Opererat käken kanske? Käken växer inte mer efter 19 års åldern.
Jo, detta händer på alla människor runt 40års åldern. Har sett det på min pappa också tex. Har ni seriöst inte märkt att människors huvuden och käkar är markant större efter 40års åldern någonstans?
Citera
2013-04-27, 16:09
  #7
Avstängd
Det sker ingen cellulär utveckling(tillväxt) i ansiktet efter 18-19 års ålder. Svaret på din fråga måste då vara nej. Resten som sker är hudens elacsitet(spänst) som släpper med åren och kan ge intrycket av förstorade drag.
__________________
Senast redigerad av blabla12345 2013-04-27 kl. 16:15.
Citera
2013-04-27, 17:32
  #8
Medlem
Ass.Parades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12345
Det sker ingen cellulär utveckling(tillväxt) i ansiktet efter 18-19 års ålder. Svaret på din fråga måste då vara nej. Resten som sker är hudens elacsitet(spänst) som släpper med åren och kan ge intrycket av förstorade drag.

Fick söka på lite olika grejer på google och fann detta:

http://www.myhealthnewsdaily.com/772...ng-110104.html
http://www.urmc.rochester.edu/news/s...ex.cfm?id=2800

Jag är som sagt helt säker på min teori.

Citat:
The angle of the jaw increases markedly with age, which results in a loss of definition of the lower border of the face, according to the study. Jaw length decreases significantly in comparisons between the young and middle age groups, whereas the decline in jaw height from the middle to old group was noteworthy.
__________________
Senast redigerad av Ass.Parade 2013-04-27 kl. 17:35.
Citera
2013-04-28, 07:43
  #9
Medlem
Soterns avatar
Jag håller med Ass.Parade och har själv lagt märke till det. Huvudet tycks bli större. Jämför gamla respektive nya bilder på Jan Guillou så ser man det tydligt.
Citera
2013-04-28, 10:23
  #10
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12345
Det sker ingen cellulär utveckling(tillväxt) i ansiktet efter 18-19 års ålder. Svaret på din fråga måste då vara nej. Resten som sker är hudens elacsitet(spänst) som släpper med åren och kan ge intrycket av förstorade drag.

Skelettet är inte en cellstruktur...
Citera
2013-04-30, 20:33
  #11
Medlem
Tasken1s avatar
Käken växer i proportion av ens ansikte hela livet ut precis som öronen och näsan gör? Vettefan faktiskt, men kan känna igen mig i vad TS skriver.
Citera
2013-05-03, 00:34
  #12
Medlem
FELGJORDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Fick söka på lite olika grejer på google och fann detta:

http://www.myhealthnewsdaily.com/772...ng-110104.html
http://www.urmc.rochester.edu/news/s...ex.cfm?id=2800

Jag är som sagt helt säker på min teori.

Instinktivt så har jag alltid varit av den motsatta uppfattningen, det vill säga att när människor blir äldre så får de mindre framträdande ansiktsdrag. Det är däremot ingenting jag egentligen efterforskat, så jag läste igenom länkarna, och stärktes bara i min uppfattning.

De två länkarna du har hittat hävdar nämligen motsatsen till vad du gör. Även citatet du tagit med i ditt inlägg beskriver hur käkstrukturen förändras med åren till mindre framträdande.
"[L]oss of definition of the lower border of the face", syftar på att underkäken blir mindre tydlig med åren.

I den första länken står följande att läsa:

Citat:
As years pass, facial bones lose volume, contributing to the appearance of aging.
Benen i ansiktet förlorar volym.

Citat:
The length and height of the lower jaw decreased
Längden och höjden på underkäken minskar.

I den andra länken står följande att läsa:

Citat:
Using CT scans for this study allowed for more accurate three-dimensional reconstruction and increased accuracy of measurements, disputing previous research that relied on traditional head x-rays and suggested that the jaw bone expands with age.
Alltså, med den nya tekniken har man fått fram resultat som motsäger den tidigare uppfattningen att käkbenet expanderar med åren.

Citat:
This loss of bony volume may contribute sagging facial skin, decreased chin projection, and loss of jaw-line definition.
Käklinjen blir mindre tydlig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback