2012-04-07, 16:10
Medlem
Duct-tapes avatar
Minns att min morsa berättade om det här när jag var lite då vi besökte hennes morfars grav uppe i Fontin, den mördades grav ligger också där.

Jag har för mig att Kungälvs-Posten har skrivit om mordet på senare år. Dom brukar ha med gamla artiklar från förr.

Min morfar kände offret och befann sig också på dansen. Dock är han död sedan innan jag föddes.
Citera
2012-05-02, 21:08
Medlem
Bor i natt på hotell Fars Hatt i Kungälv och var nyss i restaurangen.
Vid bordet brevid mig var det återförening för en klass/årskull från Kungälvs Läroverk.
Glada pensionärer, ca 30 st, skulle minnas svunna tider.

Efter en stund var det dags för en av männen att berätta om en speciell kväll i mars 1961.
Lyssnade bara med ett halvt öra men efter ett tag blev jag intresserad av hans berättelse.
Arne, som han hette, berättade utförligt om sina minnen den kvällen.

Det var skoldans den kvällen i musiksalen.
Han hade plötsligt hört ett fasligt oljud som lät som påsksmällare.
Gick då fram mot trappen som kom upp i musiksalen från undervåningen.
Där såg han att folk hade ramlat men förstod inte vad det var.
Plötsligt kände han att det blev varmt på benet och såg att han blödde kraftigt.
Han hade blivit skjuten av en person som jag då uppfattade hette Conny men tydligen var det Conry.

Ur fickan plockade nu Arne upp två saker - en plånbok och en kula.
Plånboken hade han haft i fickan och den hade ett hål i sig.
Kulan var den han fick urplockad ur höften.
Tydligen skadades hans höftkula så pass att han aldrig kunnat springa efter det.
En rolig sak i berättelsen var att plånboken inte var hans utan en flickas som bett honom ha den i fickan.
Den flickan är idag en äldre dam som också satt med vi bordet.
Utan plånboken i fickan hade det kunnat gå ännu sämre.
Han berättade även att kulan hade svart färg på sig och den färgen kom från räcket vid trappen.

Då jag är en dalmas här på jobb hade jag aldrig hört talas om denna skolskjutning och fick lova att googla.
Självklart hamnade jag på FB....

Hoppas jag återgivit rätt utifrån vad Arne berättade för sina gamla vänner ikväll.

En normalt sett pisstrist och ensam kväll på ännu en hotellrestaurang blev ganska underhållande!
Citera
2012-05-02, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skräddis
Bor i natt på hotell Fars Hatt i Kungälv och var nyss i restaurangen.
Vid bordet brevid mig var det återförening för en klass/årskull från Kungälvs Läroverk.
Glada pensionärer, ca 30 st, skulle minnas svunna tider.

Efter en stund var det dags för en av männen att berätta om en speciell kväll i mars 1961.
Lyssnade bara med ett halvt öra men efter ett tag blev jag intresserad av hans berättelse.
Arne, som han hette, berättade utförligt om sina minnen den kvällen.

Det var skoldans den kvällen i musiksalen.
Han hade plötsligt hört ett fasligt oljud som lät som påsksmällare.
Gick då fram mot trappen som kom upp i musiksalen från undervåningen.
Där såg han att folk hade ramlat men förstod inte vad det var.
Plötsligt kände han att det blev varmt på benet och såg att han blödde kraftigt.
Han hade blivit skjuten av en person som jag då uppfattade hette Conny men tydligen var det Conry.

Ur fickan plockade nu Arne upp två saker - en plånbok och en kula.
Plånboken hade han haft i fickan och den hade ett hål i sig.
Kulan var den han fick urplockad ur höften.
Tydligen skadades hans höftkula så pass att han aldrig kunnat springa efter det.
En rolig sak i berättelsen var att plånboken inte var hans utan en flickas som bett honom ha den i fickan.
Den flickan är idag en äldre dam som också satt med vi bordet.
Utan plånboken i fickan hade det kunnat gå ännu sämre.
Han berättade även att kulan hade svart färg på sig och den färgen kom från räcket vid trappen.

Då jag är en dalmas här på jobb hade jag aldrig hört talas om denna skolskjutning och fick lova att googla.
Självklart hamnade jag på FB....

Hoppas jag återgivit rätt utifrån vad Arne berättade för sina gamla vänner ikväll.

En normalt sett pisstrist och ensam kväll på ännu en hotellrestaurang blev ganska underhållande!
Och så kunde Arne, genom dig, förgylla en tråkig kväll i soffan! Tack Arne.
Citera
2012-12-16, 00:31
Medlem
Morrissons avatar
Bra jobbat, Arne!

Skulle vilja höra mer om Conry Andersson! Fult att sådant här inte har uppmärksammats mer i svensk media i dessa tider.
Citera
2012-12-16, 21:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Arne.

Citat:
Ursprungligen postat av Morrisson
Bra jobbat, Arne!

Skulle vilja höra mer om Conry Andersson! Fult att sådant här inte har uppmärksammats mer i svensk media i dessa tider.

Instämmer i hyllningskören. Tack både Arne för det du berättade samt skräddis för ditt inlägg.
Citera
2013-04-22, 11:17
Medlem
Jag är numera K-älvsbo och har hittat det här gamla fallet på fb. Jag har frågat några personer (både här i Kungälv och Gbg) som var i samma ålder som dessa elever om de minns händelsen, men tydligen inte. Märkligt, en sådan sak borde man väl ha en susning om?

Och mördaren som sedan bodde kvar på v:a gatan som ju är mitt i centrum, den största affärsgatan. Den avlidnes anhöriga måste ju löpt stor risk att springa på honom där! Vet att Altval har nära anhöriga som finns kvar i bygden nu också. Jag pratade även med en elev som gått på skolan där det hände, dock långt senare. Personen visste inte att kulhålen satt kvar, att det inte finns någon minnesplakett?

Ännu märkligare att skriften där det står om stipendiet har fel år, "Till minne av eleven Per Håkan Altvall, som 1960 av en
inträngande ung man blev skjuten till döds vid en skoldans" (hittat här: http://www.kungalv.se/upload/1%20Skola/Gymnasiet%20Syd/Nytt/v%2020.pdf)

Skulle också vilja veta mer om livet efteråt, fortsatte pappan vara rektor där? Hur kunde gärningsmannen (och hans föräldrar/syskon kanske också?) bo kvar på en central adress i den rätt lilla staden?
Citera
2013-04-30, 15:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
1961.

Citat:
Ursprungligen postat av investigation
Jag är numera K-älvsbo och har hittat det här gamla fallet på fb. Jag har frågat några personer (både här i Kungälv och Gbg) som var i samma ålder som dessa elever om de minns händelsen, men tydligen inte. Märkligt, en sådan sak borde man väl ha en susning om?

Och mördaren som sedan bodde kvar på v:a gatan som ju är mitt i centrum, den största affärsgatan. Den avlidnes anhöriga måste ju löpt stor risk att springa på honom där! Vet att Altval har nära anhöriga som finns kvar i bygden nu också. Jag pratade även med en elev som gått på skolan där det hände, dock långt senare. Personen visste inte att kulhålen satt kvar, att det inte finns någon minnesplakett?

Ännu märkligare att skriften där det står om stipendiet har fel år, "Till minne av eleven Per Håkan Altvall, som 1960 av en
inträngande ung man blev skjuten till döds vid en skoldans" (hittat här: http://www.kungalv.se/upload/1%20Skola/Gymnasiet%20Syd/Nytt/v%2020.pdf)

Skulle också vilja veta mer om livet efteråt, fortsatte pappan vara rektor där? Hur kunde gärningsmannen (och hans föräldrar/syskon kanske också?) bo kvar på en central adress i den rätt lilla staden?

Tack för ditt inlägg!

Stor sannolikhet att BOs anhöriga sprang ihop med GMs anhöriga eller med GM själv.

Märkligt att ingen idag känner till denna uppmärksammade och mycket otrevliga händelse. Dessutom då personer som själva var i samma ålder som dessa elever var 1961.

Precis som du skrev så är det ännu märkligare där det står i skriften om stipendiatet. Man verkar inte ens ha vetat exakt vilket år skottdramat utspelade sig.

Tyvärr vet jag inte om fadern fortsatte som rektor på denna skola?
Citera
2013-09-14, 11:21
Medlem
Bild på gm, någon som har det?
Citera
2013-09-20, 23:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget foto.

Citat:
Ursprungligen postat av Rerry
Bild på gm, någon som har det?

Jag har aldrig sett någon bild på denne GM ens efter att det hade skett i media från den här tiden.
Citera
2014-03-29, 00:58
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Vad fick han för straff???????
Citera
2014-03-29, 10:39
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för ditt omdöme MajorMongo.

Ja det är konstigt att det inte talas om detta fall med tanke på att det ligger i tiden s.a.s. När jag hörde talas om detta fall redan under senare delen av 1960-talet så skulle den 17-årige desperadon ha nekats inträde till skoldansen eftersom han inte var elev. Då skulle han ha sagt något i stil med att "det kommer att bli en blodig natt här" - vilket det också blev. Därefter skulle han ha gått ev. hem för att hämta denna ollonpistol för att sedan återvända till skoldansen.

Detta att han hade nekats inträde samt detta som han ev. skulle ha sagt kunde jag dock ej få fram ur den källa som jag hämtade detta ifrån.

Troligtvis var det en hämnd? Eller att ynglingen var psykiskt sjuk?

En liknelse.

Jo, Skaraborg2! Det KAN ha varit hämndaktion!
För cirka 35 år sedan skulle jag på en konfirmation på Husarö, men en av de, som skulle konfirmerats var "dörrvakt" på festen kvällen innan. Han nekade en "öbo" , *an tillträde till festen, eftersom den var endast för deltagarna.
*an smög då in i "dörrvaktens" rum under natten, tog offrets kniv, som fanns under kudden och stack i magen på offret. Offret flögs i ambulanshelikopter, men klarade sig inte.
Hemortens församlingspräst ansåg, att vi skulle tycka synd om *an, som hade haft det så svårt.
Vi skulle inte vara arga på honom!
Jag känner starkt, att INGEN närvarande var benägen, att hålla med församlingsprästen !
Jag håller med andra ord ett starkt kort på hämndaktion även här!
Citera
2014-03-30, 16:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hämnd i Kungälv 1961?

Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
En liknelse.

Jo, Skaraborg2! Det KAN ha varit hämndaktion!
För cirka 35 år sedan skulle jag på en konfirmation på Husarö, men en av de, som skulle konfirmerats var "dörrvakt" på festen kvällen innan. Han nekade en "öbo" , *an tillträde till festen, eftersom den var endast för deltagarna.
*an smög då in i "dörrvaktens" rum under natten, tog offrets kniv, som fanns under kudden och stack i magen på offret. Offret flögs i ambulanshelikopter, men klarade sig inte.
Hemortens församlingspräst ansåg, att vi skulle tycka synd om *an, som hade haft det så svårt.
Vi skulle inte vara arga på honom!
Jag känner starkt, att INGEN närvarande var benägen, att hålla med församlingsprästen !
Jag håller med andra ord ett starkt kort på hämndaktion även här!

Javisst kan det ha varit en hämndaktion från den här ynglingens sida i Kungälv 1961.

Det förstår jag att ingen av de närvarande på Husarö var benägna att tycka synd om GM - förutom hemortens församlingspräst.

Husarö verkar ha varit ett farligt ställe för just konfirmander. Här är ett fall som skedde på Husarö för 30 år sedan.

(FB) Mordet på 15-årige Magnus Mellqvist, Husarö, 1984.

Detta fall som utspelade sig 1984 råkar inte vara samma fall som det du tar upp?
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-03-30 kl. 16:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in