Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Tack för ditt omdöme MajorMongo.
Ja det är konstigt att det inte talas om detta fall med tanke på att det ligger i tiden s.a.s. När jag hörde talas om detta fall redan under senare delen av 1960-talet så skulle den 17-årige desperadon ha nekats inträde till skoldansen eftersom han inte var elev. Då skulle han ha sagt något i stil med att "det kommer att bli en blodig natt här" - vilket det också blev. Därefter skulle han ha gått ev. hem för att hämta denna ollonpistol för att sedan återvända till skoldansen.
Detta att han hade nekats inträde samt detta som han ev. skulle ha sagt kunde jag dock ej få fram ur den källa som jag hämtade detta ifrån.
Troligtvis var det en hämnd? Eller att ynglingen var psykiskt sjuk?
En liknelse.
Jo, Skaraborg2! Det KAN ha varit hämndaktion!
För cirka 35 år sedan skulle jag på en konfirmation på Husarö, men en av de, som skulle konfirmerats var "dörrvakt" på festen kvällen innan. Han nekade en "öbo" , *an tillträde till festen, eftersom den var endast för deltagarna.
*an smög då in i "dörrvaktens" rum under natten, tog offrets kniv, som fanns under kudden och stack i magen på offret. Offret flögs i ambulanshelikopter, men klarade sig inte.
Hemortens församlingspräst ansåg, att vi skulle tycka synd om *an, som hade haft det så svårt.
Vi skulle inte vara arga på honom!
Jag känner starkt, att INGEN närvarande var benägen, att hålla med församlingsprästen !
Jag håller med andra ord ett starkt kort på hämndaktion även här!