Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2022-05-19, 09:10
  #97
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Förmodligen har du rätt. Lite för skoj skull har jag kontaktat SVT ang tv-tablån det aktuella datumet. Hoppas få svar i morgon eftermiddag.
TV-tablå för lördagen den 4 mars 1961:
18.00-18.30 För de yngsta: Benjamins verkstad där vi träffar Michael Meschke som lär oss göra handdockor.
19.00 För flickor och pojkar: I skogsbrynet med Nils Linnman.
19.30 Aktuellt.
19.50 En kväll med Alice, Svend och Ulrik - Swe-Danes och Bengt Hallbergs trio underhåller från Berns.
20.40-22.30 VM i ishockey: Sverige möter Sovjet i VM-turneringen i Schweiz. Kommentatorer: B. Bedrup och P. Kock. Eurovision.

Prärie började sändas i Sverige först i slutet av april 1961. Bröderna Cartwright däremot sändes på torsdagskvällar vid tiden för dådet i Kungälv.
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2022-05-19 kl. 09:20.
Citera
2022-05-19, 09:17
  #98
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
TV-tablå för lördagen den 4 mars 1961:
18.00-18.30 För de yngsta: Benjamins verkstad där vi träffar Michael Meschke som lär oss göra handdockor.
19.00 För flickor och pojkar: I skogsbrynet med Nils Linnman.
19.30 Aktuellt.
19.50 En kväll med Alice, Svend och Ulrik - Swe-Danes och Bengt Hallbergs trio underhåller från Berns.
20.40-22.30 VM i ishockey: Sverige möter Sovjet i VM-turneringen i Schweiz. Kommentatorer: B. Bedrup och P. Kock. Eurovision.
Sovjet slår Sverige med 6-2
Finland kunde glädjas åt en vinst över Östtyskland med 6-4
Citera
2022-05-19, 14:29
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
TV-tablå för lördagen den 4 mars 1961:
18.00-18.30 För de yngsta: Benjamins verkstad där vi träffar Michael Meschke som lär oss göra handdockor.
19.00 För flickor och pojkar: I skogsbrynet med Nils Linnman.
19.30 Aktuellt.
19.50 En kväll med Alice, Svend och Ulrik - Swe-Danes och Bengt Hallbergs trio underhåller från Berns.
20.40-22.30 VM i ishockey: Sverige möter Sovjet i VM-turneringen i Schweiz. Kommentatorer: B. Bedrup och P. Kock. Eurovision.

Prärie började sändas i Sverige först i slutet av april 1961. Bröderna Cartwright däremot sändes på torsdagskvällar vid tiden för dådet i Kungälv.
Var hittade du tablån?
Lite märkligt att det inte sändes någon westernserie eller westernfilm. Det verkar ju vara en vedertagen sanning att GM inspirerats av just detta.
Citera
2022-05-19, 14:58
  #100
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den otroligt populära serien bröderna Cartwright.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
TV-tablå för lördagen den 4 mars 1961:
18.00-18.30 För de yngsta: Benjamins verkstad där vi träffar Michael Meschke som lär oss göra handdockor.
19.00 För flickor och pojkar: I skogsbrynet med Nils Linnman.
19.30 Aktuellt.
19.50 En kväll med Alice, Svend och Ulrik - Swe-Danes och Bengt Hallbergs trio underhåller från Berns.
20.40-22.30 VM i ishockey: Sverige möter Sovjet i VM-turneringen i Schweiz. Kommentatorer: B. Bedrup och P. Kock. Eurovision.

Prärie började sändas i Sverige först i slutet av april 1961. Bröderna Cartwright däremot sändes på torsdagskvällar vid tiden för dådet i Kungälv.

Stort tack för denna TV-tablå.

GM hade väl tittat på serien bröderna Cartwright antar jag många gånger innan skolskjutningen. Tror att denna serie redan då hade visats under flera år på svensk TV. Om nu ens den här serien verkligen låg bakom denna tragedi? Jag tror inte det. Dessa bröder kunde omöjligt att "inspirerat" GM. Den var dessutom barntillåten. Om detta var från 7 år eller 11 år minns jag inte idag men jag tittade på den i a f när jag 8-9 år. Prärie däremot blev inte nämnvärt populär och jag tror inte att den hade så många tittare. Minns inte heller under hur många år denna sändes? Lär ha varit under ganska kort tid.
Citera
2022-05-19, 18:31
  #101
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Var hittade du tablån?
Lite märkligt att det inte sändes någon westernserie eller westernfilm. Det verkar ju vara en vedertagen sanning att GM inspirerats av just detta.
Svenska Dagbladets utgåva för aktuell dag.

GM kan ju påstå sig ha blivit inspirerad av TV-serien, trots att den inte gick just samma kväll som dådet begicks.
Citera
2022-05-19, 18:37
  #102
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för denna TV-tablå.

GM hade väl tittat på serien bröderna Cartwright antar jag många gånger innan skolskjutningen. Tror att denna serie redan då hade visats under flera år på svensk TV. Om nu ens den här serien verkligen låg bakom denna tragedi? Jag tror inte det. Dessa bröder kunde omöjligt att "inspirerat" GM. Den var dessutom barntillåten. Om detta var från 7 år eller 11 år minns jag inte idag men jag tittade på den i a f när jag 8-9 år. Prärie däremot blev inte nämnvärt populär och jag tror inte att den hade så många tittare. Minns inte heller under hur många år denna sändes? Lär ha varit under ganska kort tid.
Nej, Prärie blev ingen "hit" i Sverige. Serien visades på svensk TV mellan april och maj 1961. Sedan försvann det ur tablån för att sändas på nytt under en kort period juli-augusti 1965.

Eftersom Prärie inte började visas förrän nästan två månader efter Kungälvs-dådet, så är det föga troligt att det var den TV-serien som inspirerade GM.
Citera
2022-05-19, 19:04
  #103
Medlem
Skaraborg2s avatar
GM blev i a f inte inspirerad av serien Prärie.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Nej, Prärie blev ingen "hit" i Sverige. Serien visades på svensk TV mellan april och maj 1961. Sedan försvann det ur tablån för att sändas på nytt under en kort period juli-augusti 1965.

Eftersom Prärie inte började visas förrän nästan två månader efter Kungälvs-dådet, så är det föga troligt att det var den TV-serien som inspirerade GM.

Jag kommer ihåg att Prärie inte blev någon succé men att det visades under så kort tid hade jag inget minne av.

Då kunde GM i a f inte ha inspirerats av serien Prärie. Personligen tror jag inte heller att han inspirerades av Bröderna Cartwright. Det samlades på filmstjärnor på familjen Cartwrights medlemmar och det trycktes upp ganska stora idolporträtt på alla fyra i färg.
Citera
2022-08-16, 12:44
  #104
Medlem
Jag vill passa på att göra lite reklam för det poddavsnitt jag har skrivit om händelsen.

https://podme.com/se/svenska-mordhistorier/822185

Jag har bland annat läst förhörsprotokollen och gått igenom dåtida pressklipp.

Per Johansson, frilansjournalist
__________________
Senast redigerad av Perjson74 2022-08-16 kl. 12:46.
Citera
2022-08-20, 15:00
  #105
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av Perjson74
Jag vill passa på att göra lite reklam för det poddavsnitt jag har skrivit om händelsen.

https://podme.com/se/svenska-mordhistorier/822185

Jag har bland annat läst förhörsprotokollen och gått igenom dåtida pressklipp.

Per Johansson, frilansjournalist

Tack för den intressanta länken.

Har ännu inte lyssnat på poddavsnittet men skall kommer att göra så. Finns en hel del allehanda intressanta fall på denna podd.
Citera
2022-11-17, 00:26
  #106
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Ett kortare inslag om dådet som gjordes av P4 Göteborg i samband med att staden firade 400 år, 2021. Man får höra en intervju med BO:s mor, som dagen efter dådet i en märklig gest, gick med blommor till GM:s mor. Det finns även ett fotografi föreställande GM snett bakifrån.

https://sverigesradio.se/avsnitt/goteborg-400-ar-en-resa-genom-stadens-historia-1961-i-kungalv-intraffade-den-forsta-skolskjutningen- i-sverige
Citera
2022-11-17, 22:50
  #107
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sådana stövlar var inte vanliga 1961.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Ett kortare inslag om dådet som gjordes av P4 Göteborg i samband med att staden firade 400 år, 2021. Man får höra en intervju med BO:s mor, som dagen efter dådet i en märklig gest, gick med blommor till GM:s mor. Det finns även ett fotografi föreställande GM snett bakifrån.

https://sverigesradio.se/avsnitt/goteborg-400-ar-en-resa-genom-stadens-historia-1961-i-kungalv-intraffade-den-forsta-skolskjutningen- i-sverige

Tack för länken och det intressanta fotot på GM som jag aldrig tidigare sett.

Citat:

"Det pågår en skoldans på Kungälvs läroverk när en 17 årig pojke skjuter ihjäl en 18 årig ung man och skadar sex andra läroverkselever. Ett 15-tal skott avlossas från en stulet arméhandvapen. Dagen efter överlämnar sig gärningsmannen till polisen."

När ynglingen är på väg att överlämna sig till polisen ser man att han har på sig sina cowboystövlar samt vapnet i högerhanden. Sådana stövlar var verkligen inte vanliga 1961.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback