2010-07-08, 16:52
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tampongen
Typisk jävla tonårsfilosofi kallar jag det där! Är så trött på folk som inte har förmåga att tänka utanför sitt eget perspektiv.

Frågan om meningen med livet har du fortfarande inte gett något svar på. Upplevelser är ju bara drivkraften i livet, inte anledningen. Det är anledningen att vi vill leva, inte att vi lever. Är du med?

Meningen med livetfrågan formulerar man bättre så här: Till vilket syfte existerar livet över huvud taget? Då tror jag inte ditt svar blir "för att vi ska uppleva saker".

Jag tror dessutom att meningen med det hela är kreativitet. Universum har gått från (vad vi vet) enkla elektroner, protoner och neutroner till allt det komplexa och vackra vi ser idag. Den mänskliga hjärnan är det hittills mest komplexa konstverket (vad vi vet) och genom vår hjärna kan universum uttrycka sig ännu mer genom saker vi skapar.
Att säga att livet har ett syfte/ en mening låter som att någon har skapat livet för en anledning. Blir nog ganska svårt att koppla ihop det påståendet till någon typ av forskning eftersom forskningen tyder på att det inte finns någon skapare av livet? Det är enklare att leva om man känner att livet har en mening men jag måste nog säga som många andra har påpekat innan att det inte finns någon mening med livet.
Citera
2010-07-08, 16:53
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Meningen med livet är att sprida sina gener vidare, rent biologiskt då annars så har livet ingen mening.
Citera
2010-07-08, 16:58
Bannlyst
Men vad är det för glädje egentligen med att veta vad meningen med livet är?

Om vi alla hade vetat det, hade det inte blivit lite trist då på något sätt, meningen med livet är att själva meningen skall vara ett mysterium tycker jag, det är den riktiga meningen.

Varför behöver vi egentligen en mening för?
I alla fall jag skulle tycka att allt hade känts rätt värdelöst om man visste vad meningen egentligen var, det måste förbli ett mysterium, låter sannolikt att just det är meningen med livet.
Citera
2010-07-08, 17:00
Medlem
Nekro.s avatar
Det här blir roligt att tänka på ikväll, mycket intressant teori
Citera
2010-07-08, 17:15
Medlem
Tampongens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Att säga att livet har ett syfte/ en mening låter som att någon har skapat livet för en anledning. Blir nog ganska svårt att koppla ihop det påståendet till någon typ av forskning eftersom forskningen tyder på att det inte finns någon skapare av livet? Det är enklare att leva om man känner att livet har en mening men jag måste nog säga som många andra har påpekat innan att det inte finns någon mening med livet.

Forskning räcker bara lika långt som vårt förstånd och vår hjärnas förmåga. Allt går inte att bevisa. Även om ingen "person" har skapat livet så är livet skapat på något sätt.

Ingen vet hur livet uppstod och människan har inte kunnat skapa en enda cell på konstgjord väg. Tycker det är väldigt märkligt med all den teknik vi har idag att vi människor som kan så mycket och har åstadkommit så mycket inte ens vet hur man skapar en enda levande cell. Hur svårt skulle det vara om det bara hade "råkat" uppstå så där av en slump liksom?
Citera
2010-07-08, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MittNick
Upplevelse, är allting. Hela ditt och mitt liv formas av upplevelser och att vi resonerar kring upplevelser.

Allting vi gör, allting vi vill göra beror helt och hållet på upplevelse. Det finns inte riktig altruism, utan allting går ut på egoism och alla människor utgår från egoism. Maria Wetterstrand, jag, du, Fredrik Reinfeldt, Mona sahlin, alla är egoister, alla!

Om jag är rädd om livet för barnen i Afrika så är jag det av egoistiska skäl, jag bryr mig om barnen, för att jag bryr mig om mig. Det är helt enkelt så att jag vill få en bra upplevelse och det får jag genom att se dessa barn att må bra eller veta/tro att något bra händer med barnen.

Anledningen till att jag har sex om jag är ute efter barn är också egoism. Jag vill få en ny upplevelse och jag tror att den upplevelsen är så bra att min vilja gör att jag vill ha barn.

Om jag blir tillfångatagen så försöker jag att frigöra mig för att jag vill ha en bättre upplevelse än två pistoler riktade mot mitt huvud, den upplevelsen är dålig och därför vill jag komma ur den.

Det finns triljardtals om inte mer upplevelser människan stöter på varje dag, att ljuset riktas mot det jag beskådar i en viss vinkel i en viss stund med det objektets utseende får min hjärna att tänka. Ljuset förändras ständigt, observationerna blir annorlunda, det händer massor av saker med det jag observerar.

Man bygger sina tankar helt och hållet på upplevda upplevelser och framtida upplevelser, anledningen till att jag vill ha ett bra betyg på provet kan vara massor. Jag kanske vill att mina föräldrar ska bli glada och det gör att jag tror att det ger mig en bättre upplevelse. Jag kanske vill ha en bättre framtid och därför försöker jag justera provresultatet genom att vara bättre på frågorna så att min lärare upplever bättre svar och sätter ett bättre betyg. Vilket gör att jag får en glad upplevelse och min framtid blir en mångfald av bättre upplevelser.

Därför är förmodligen dödandet av en annan människa det värsta man kan göra mot en annan person. Den personen kommer förmodligen aldrig kunna uppleva mer saker någon gång och det är upplevelser som är så fantastiskt och gör livet till ett liv.

Meningen med livet är inte konformistisk utan individuell. Vissa lever för sin familj, andra sitt yrke, status m.m. Om meningen med livet skulle definieras som en känsla så skulle det mycket väl kunna vara euforin kring att uppleva saker.

Det du har rätt i är den självpräglande egoismen som vi alla besitter som vi gestaltar på olika sätt. Jag skulle snarare vilja säga att det är genom vår egoism som vi får möjligheten till att upptäcka meningen med våra liv eftersom alla har möjligheten att uppnå sina mål.
Citera
2010-07-08, 17:27
Medlem
KusoYarous avatar
Lite väl starkt ordval kanske, du har nog inte löst gåtan, men jag tackar för din insiktsfulla analys. Ska bli kul att fundera på ikväll.
Citera
2010-07-08, 17:33
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tampongen
Forskning räcker bara lika långt som vårt förstånd och vår hjärnas förmåga. Allt går inte att bevisa. Även om ingen "person" har skapat livet så är livet skapat på något sätt.

Ingen vet hur livet uppstod och människan har inte kunnat skapa en enda cell på konstgjord väg. Tycker det är väldigt märkligt med all den teknik vi har idag att vi människor som kan så mycket och har åstadkommit så mycket inte ens vet hur man skapar en enda levande cell. Hur svårt skulle det vara om det bara hade "råkat" uppstå så där av en slump liksom?
Något slumpartat är knappast genomtänkt bara för att sannolikheterna är låga för att det ska ske. Anledningen till varför jag sammanfattar mig kort är för att jag tänker inte ta en sån här "darwin/religions-debatt" igen, iallafall inte idag.
Citera
2010-07-08, 17:41
Medlem
Vet inte om nån har frågat det här innan men hur gammal är ts?
Citera
2010-07-08, 17:44
Medlem
redbean87s avatar
mENINGEN MED LIVET ÄR OLIKA FRÅN PERSON TILL PERSON, MEN VADDÅ, SKA VI BLANDA IN "GUD" I DISKUSSIONEN OCKSÅ?! eLLER SKA VI PRATA SOM NORMALA MÄNNISKOR?
Citera
2010-07-08, 17:54
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNick
Upplevelse, är allting. Hela ditt och mitt liv formas av upplevelser och att vi resonerar kring upplevelser.

Allting vi gör, allting vi vill göra beror helt och hållet på upplevelse. Det finns inte riktig altruism, utan allting går ut på egoism och alla människor utgår från egoism. Maria Wetterstrand, jag, du, Fredrik Reinfeldt, Mona sahlin, alla är egoister, alla!

Om jag är rädd om livet för barnen i Afrika så är jag det av egoistiska skäl, jag bryr mig om barnen, för att jag bryr mig om mig. Det är helt enkelt så att jag vill få en bra upplevelse och det får jag genom att se dessa barn att må bra eller veta/tro att något bra händer med barnen.

Anledningen till att jag har sex om jag är ute efter barn är också egoism. Jag vill få en ny upplevelse och jag tror att den upplevelsen är så bra att min vilja gör att jag vill ha barn.

Om jag blir tillfångatagen så försöker jag att frigöra mig för att jag vill ha en bättre upplevelse än två pistoler riktade mot mitt huvud, den upplevelsen är dålig och därför vill jag komma ur den.

Det finns triljardtals om inte mer upplevelser människan stöter på varje dag, att ljuset riktas mot det jag beskådar i en viss vinkel i en viss stund med det objektets utseende får min hjärna att tänka. Ljuset förändras ständigt, observationerna blir annorlunda, det händer massor av saker med det jag observerar.

Man bygger sina tankar helt och hållet på upplevda upplevelser och framtida upplevelser, anledningen till att jag vill ha ett bra betyg på provet kan vara massor. Jag kanske vill att mina föräldrar ska bli glada och det gör att jag tror att det ger mig en bättre upplevelse. Jag kanske vill ha en bättre framtid och därför försöker jag justera provresultatet genom att vara bättre på frågorna så att min lärare upplever bättre svar och sätter ett bättre betyg. Vilket gör att jag får en glad upplevelse och min framtid blir en mångfald av bättre upplevelser.

Därför är förmodligen dödandet av en annan människa det värsta man kan göra mot en annan person. Den personen kommer förmodligen aldrig kunna uppleva mer saker någon gång och det är upplevelser som är så fantastiskt och gör livet till ett liv.

TS inlägg översatt till klarspråk:
Citera
2010-07-08, 18:34
Medlem
p4nd0ras avatar
TS är hög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem