Citat:
Ursprungligen postat av quezen
rakhyvel på pungen? låter fan värre än rysk roulette...
Pffft, så mycket överdrift itt! Men kan väl förstå det då jag också tyckte det var ganska läskigt innan jag prövade...
Pungen är något av det säkrare att raka då huden är så elastisk runt den, man behöver nästan vara minst försiktigt däromkring (även om det väl inte något jag rekommenderar). Mycket lättare att hyvla till sig på tråkigt vis på benen, tex. knäskålarna

Bara man testat en gång så är det ganska lugnt att köra på sen. Små obetydliga kapillärblödningar kan förstås förekomma nån gång, men de känns inte ens och det är ju likadant när man rakar sig i fejjan.
Se bara till att trimma ner håret innan du börjar med hyvel, till åtminstone =<1cm: Försöka raka långa hår är ett helvete och blir mycket extrajobb (gäller f.ö. över hela kroppen).
Något man också ska tänka på om man rakar sig är att bekanta sig med lite hudvård! Skaffa gärna något sorts skrubbverktyg att ha i duschen, 20-35 spänn på ica/coop, detta motverkar "ingrown hairs" (hur fasen översätter man detta?) och gör huden len och fin genom att man blir av med de översta gamla döda hudcellerna.
Vad som är ett måste är dock återfuktande kräm! Behöver inte vara något avancerat, fråga efter något dugligt basic-alternativ på apoteket bara. Smörj in 1 gång om dagen, förslagsvis efter dusch, två-tre dagar efter rakning.
De flesta källor rekommenderar också smörjning precis efter utförd rakning. Rent hudvårdsmässigt håller jag helt med om detta, men om du (som jag) har problem med "shaving bumps" så kan hudkräm förvärra detta. Vänta isåfall en dag med att smörja dig.
Shaving bumps brukar iofs. främst uppträda på plana ytor på huden, själva pungsäcken brukar inte vara ha det problemet.