2013-03-26, 11:48
Medlem
Carlsonns avatar
Hej.
Har precis fått en Apple tv, vet ärligt talat inte vilken Apple tv det är men bör väl vara AT3 om jag köpte den för en vecka sedan? Hur som helst vill jag spegla bilden från min Mac till Apple Tv, jag har en MBA som köptes 20/12-12.

Jag har googlat hur mycket som helst på detta och ser mycket om Airplay men hittar ingenstans vart man kan ladda hem detta? Är Airplay det bästa programmet för att spegla macen till Apple tv? Vill bara ha ett enkelt och simpelt program som kan hjälpa mig med detta.
Citera
2013-03-26, 11:57
Vilken mac har du? När är den köpt?
Citera
2013-03-26, 12:00
Moderator
Rassas avatar
Airplay Mirroring har du redan om du kör Mac OS X Mountain Lion. Se till att datorn och AppleTV är anslutna till samma trådlösa nätverk, gå till Systeminställnigar-->Bildskärm i datorn och bocka för "Visa skärmdubbleringsalternativ i menyraden" När datorn hittar AppleTV så klickar du bara på ikonen i menyraden och väljer AppleTV där.

Om du vill strömma filmer så slår du på hemmadelning i iTunes. Observera att du måste konvertera filmerna till rätt format och sedan lägga in dom i iTunes. Handbrake är ett bra program för detta, tex.
Citera
2013-03-26, 12:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlsonn
Hej.
Har precis fått en Apple tv, vet ärligt talat inte vilken Apple tv det är men bör väl vara AT3 om jag köpte den för en vecka sedan? Hur som helst vill jag spegla bilden från min Mac till Apple Tv, jag har en MBA som köptes 20/12-12.

Jag har googlat hur mycket som helst på detta och ser mycket om Airplay men hittar ingenstans vart man kan ladda hem detta? Är Airplay det bästa programmet för att spegla macen till Apple tv? Vill bara ha ett enkelt och simpelt program som kan hjälpa mig med detta.
Jag tror det krävs 10.8 på Mac'en för att spegla med AirPlay, kör bara 10.7 själv, men det finns nog någon inställning under "Bildskärmar" som styr detta.
Citera
2013-03-26, 16:45
Medlem
Carlsonns avatar
Okej, jag kör 10.8.2. Men om man kan spegla via det du sa, varför måste man då konvertera? Är det inte bara slå upp vlc så visar det på tvn? Det är det jag är ute efter.
Citera
2013-03-26, 16:48
Medlem
Citat:
Okej, jag kör 10.8.2. Men om man kan spegla via det du sa, varför måste man då konvertera? Är det inte bara slå upp vlc så visar det på tvn? Det är det jag är ute efter.
Airplay är inget program utan en funktion i mountain Lion, kolla under systeminställningar / bildskärmar
Citera
2013-03-26, 16:52
Medlem
Carlsonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Airplay Mirroring har du redan om du kör Mac OS X Mountain Lion. Se till att datorn och AppleTV är anslutna till samma trådlösa nätverk, gå till Systeminställnigar-->Bildskärm i datorn och bocka för "Visa skärmdubbleringsalternativ i menyraden" När datorn hittar AppleTV så klickar du bara på ikonen i menyraden och väljer AppleTV där.

Om du vill strömma filmer så slår du på hemmadelning i iTunes. Observera att du måste konvertera filmerna till rätt format och sedan lägga in dom i iTunes. Handbrake är ett bra program för detta, tex.

Funka ju prima! Tack! Förstår dock inte varför jag skulle konvertera filmerna, går ju utmärkt att slå på dom som dom är och bara spegla bilden.
Citera
2013-03-26, 16:59
Medlem
Citat:
Funka ju prima! Tack! Förstår dock inte varför jag skulle konvertera filmerna, går ju utmärkt att slå på dom som dom är och bara spegla bilden.

Korrekt, speglar du så visar ju TV'n via Airplay vad din datorskärm visar. Så kör du en film med VLC så visas den på din TV oavsett om ATV3 inte klarar filmformatet. Det är ju din dator som då har knådat fram en bild och inte ATV3.
Citera
2013-03-26, 21:13
Medlem
Carlsonns avatar
Något som jag inte förstår är att när jag kör Airplay på en tv i hemmet så går både ljud och bild över till tvn men när jag bytte och provade på en annan tv så gick bara bilden över men inte ljudet, någon som kan veta varför?
Citera
2013-03-27, 07:16
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Något som jag inte förstår är att när jag kör Airplay på en tv i hemmet så går både ljud och bild över till tvn men när jag bytte och provade på en annan tv så gick bara bilden över men inte ljudet, någon som kan veta varför?

Välj vilken enhet som ska spela upp ljudet i Systeminställningar-->Ljud.
Citera
2013-06-03, 20:10
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Välj vilken enhet som ska spela upp ljudet i Systeminställningar-->Ljud.

Har ofta samma problem, fattar inte varför. Kollar alltid att ljud ut är på rätt "ut" (Dvs till ATV) men skulle kunna säga att det funkar mer sällan än 50% av fallen ändå. Så det känns lite halvbra att behöva ha bilden (även den ofta med lagg) och ljudet från MBA:en...

Nån aning om hur att fixa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in