2013-02-26, 19:37
Medlem
CarlPanzrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlightenment
Men du fattar att nu är två olika personer va?

Det förstår han uppenbarligen då tråden kretsar kring deras olikheter.
Citera
2013-02-27, 07:35
Moderator
Sun Rulers avatar
Tråden berör egentligen primärt en kompisrelation och inte religion per se. Får se om moderatorerna i Relationsakuten anser att den platsar där istället för i religion. /Mod
Citera
2013-02-27, 08:02
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Vad i helvete... Bor du i SVT1? Jag känner i min vardag inga bögar, en endaste ynka flatsmälla och bara en handfull svartskallar. Hur i hela fridens namn kan du ha detta menageri bland dina närmsta vänner...
Lägg sedan till att jag har rasblandat och torde därför kvalificera mig som omslagspojke till nästa nummer av tidskriften EXPO. Träffade de flesta av dessa i grundskolan och på universitetet.

Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
I övrigt så tror jag att TS ska försöka att bortse från religionsvansinnet när han umgås med sin väninna. Om hon blir alltför påträngande och vill släpa med honom på sina bönemöten och väckelseresor så får han fundera över om det är värt att fortsätta vänskapen. Det känns ju onekligen som att den gamla väninnan är borta och ersatt med en ny personlighet och med det i åtanke så känns det som att det finns skäl att omvärdera relationen sedd ur det nya scenariot.
Det kan jag hålla med om. Om en relation inte längre berikar utan utgör mer av en belastning så finns det inget reellt värde att bibehålla den på gamla meriter.
Citera
2013-03-20, 21:51
Medlem
vemfantrorus avatar
Handshake, fråga henne hur hon blev frälst och lyssna med ett öppet sinne.
Citera
2013-03-26, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handshake
tl;dr version: Väninna har blivit frälst hos Göteborgskyrkan och jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det.

Jag ska börja med att formulera min relation till min vän, låt oss kalla henne Claudia.
Vi har gått i skolan tillsammans och hade en snabb romans som hon blåste av, men vi var vänner efter det och är fortfarande väldigt nära vänner. Under skoltiden har vi alltid småskrattat på religionsundervisningarna och filosofilektionerna åt människor som har en religiös övertygelse. Jag har alltid varit av den uppfattningen att hon precis som jag tyckt att religion är något som hör till de utan kompass och behöver någon som berättar för dem vad som är rätt och fel - alltså att en person som utövar religion/tror på högre makter är lite mindre kapabel att ta hand om sig själv, to put it lightly. Alltså något negativt. Vi har till exempel alltid skrattat åt Carola och hennes utspel, och mumlat "Det här händer ju bara inte.." till videoklipp av predikningar på diverse frikyrkliga tillställningar.

Nu är det så att Claudia har kommit hem efter en helg med kristna ungdomar (medlemmar i Göteborgskyrkan) i fjällen och hon hävdar att hon har haft kontakt med gud.

Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det här, eftersom vi har den historien vi har. Hur kan hon gå från vitt till svart så fort?

Jag håller självklart inte med henne om hennes övertygelser och tycker fortfarande att det helt vansinnigt att låta en kyrka styra ditt liv. Jag har inga problem med de så kallade "Kristna-light", alltså sådana som tror på gud men inte låter det påverka resten av deras vardag, men tydligen så ska hon gå med i kyrkverksamheten och börja träffa mer människor från församlingen. Det verkar omöjligt för mig att någonsin kunna ha en relation på något plan med någon som är så troende.

Nu har jag några frågor, om någon kan svara på dem:
1. Kan man ha en opåverkad relation efter en sån här sak? För mig ser det väldigt mörkt ut, men jag tycker om henne väldigt mycket... (Not in that way)
2. Hur ska jag konfrontera henne med vad jag tycker om hennes övertygelse? Hon är inte dum, jag tror att hon redan har listat ut vad jag tycker om det.
3. Jag vill verkligen inte bli av med min vän. Men går det att få henne bort från den här banan? finns det argument jag kan använda för att övertyga henne, eller är hon bortom all räddning?

Jag kan bara tala av egen erfarenhet och många andra kristna och din väns upplevelse.
De kan låta märkligt att hon har förändrats och hon är starkt övertygad om att hon har mött Gud.
Du får tro eller förkasta de jag säger till dig.
Men jag som kristen förstår hennes andliga upplevelser och varför hon blivit förändrad.
Att ta emot Jesus är helt underbart de är som en livsförändring i sitt liv.
För att förstå kristendomens hemligheter måste vi tänka bortom de logiska och rationella som världen och vetenskapen är uppbyggd kring.
Du kan aldrig finna svaren om Gud i det rationella utan i det andliga.
Därför du ställer dig frågande vad har hänt med henne?
Hon har upplevt den heliga anden och tagit emot Jesu frälsning.
Om du bli kär i en tjej så känner du det inombords, likaså kärleken till ditt barn.
De är känsloyttringar som man inte kan ta på.
Jesus säger själv att frälsning och ta emot honom är en livsförvandling.
Jag var likadan, föraktade kristna, såg ner på dom som konstiga tills jag en dag klev in i en pingstkyrka och kände den enorma kraften under mötet.
Jag bara visste och kände att Gud fanns.
Jag har nog aldrig varit så lycklig i mitt liv som när jag mötte Jesus.
Din vän har mött Jesus hon är bara ivrig att dela den kärleken och upplevelsen hon fick och har.
Som jag sa tidigare antingen tror du på mitt svar eller förkastar det, de är upp till dig.
Senast redigerad av Andreas30gbg 2013-03-26 kl. 03:47.
Citera
2013-03-26, 09:32
Medlem
Blot-Svens avatar
Jävligt märkligt, kan jag tycka, att hon under omständigheterna väljer att söka sig direkt till en riktig frikyrka av karaktäristiskt tvivelaktigt slag. Varför kunde hon inte åtminstone ha börjat med Svenska kyrkan, som ju har en långt mer nedtonad, sund approach till det andliga?

Hade jag varit i denna sits hade det tveklöst varit frikyrkligheten och inte den kristna tron som hade varit problemet. Mot f.d. statskyrkan har jag absolut ingenting, men frikyrkor tål jag ungefär lika väl som jag tål ohyra hemma.

Vad gjorde hon förresten över huvud taget i fjällen med en frikyrka, av alla föreningar/samfund i landet, om hon nu i alla år varit så kritisk till religionen?
Citera
2013-03-26, 17:39
Medlem
Salames avatar
Det är ett problem om du anser det vara ett problem. Hon är fortfarande en människa som gillar att äta, har relationer att snacka ut om etc. Har själv varit i din väns sits och oprovocerat förlorade jag vänner, så då får du själv ifrågasätta om det är ett problem för att hon har gjort någonting, eller om hon har bara blivit religiös och du gissar dig att det kommer vara ett problem.
Citera
2013-03-27, 00:58
Medlem
Förutsatt att TS inte är ett troll...

Jag skulle vilja ställa lite frågor: Har hon anamat något beteende som är anourlunda annat än att hon i mild extas berättat om hur hon upptäckt gud? Försöker hon att frälsa er?

Religiösa människor är väldigt sammansvetsade och det kan vara riktigt trevligt att få komma in i en grupp som välkomnar dig med hull och hår, brister och styrkor. Mycket möjligt att hon inte upptäckt gud per se utan helt enkelt bara frälsts av folket hon träffat.

Hursom så tycker jag att så länge hon inte missionerar och försöker frälsa er (dig och era gemensamma kompisar) så behöver du inte bry dig om att hon nu mer ser sig som religiös.

Du kan ju också ransaka dig själv i varför detta är så jobbigt för dig. Är det så att du känner dig sviken? Övergiven? Att ni inte längre har ett band som binder ihop er? Egentligen är det inte så stor skillnad på detta och en nykterist som åkt iväg på sin första sup-festival.
Citera
2013-03-27, 14:41
Medlem
Fantomsmaertas avatar
TS ar du nio ar eller varfor tror du att du har ratt att stalla folk mot vaggen och krava att de ska tycka som du (for att de har tyckt som du forut?) Skarp till dig och inse att man vaxer, lar sig, byter asikter.

PS dina foraldrar bor omgaende lara dig att det finns vissa saker som man kan halla for sig sjalv nar det galler andras asikter.
Citera
2015-06-26, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemfantroru
Handshake, fråga henne hur hon blev frälst och lyssna med ett öppet sinne.

Ja, jag håller med fullständigt - bästa rådet hittills i tråden!
Citera
2015-06-26, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Du kan ju också ransaka dig själv i varför detta är så jobbigt för dig. Är det så att du känner dig sviken? Övergiven? Att ni inte längre har ett band som binder ihop er? Egentligen är det inte så stor skillnad på detta och en nykterist som åkt iväg på sin första sup-festival.

XD kul jämförelse! 😂
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in