En närmast perfekt iscensättning av boken Hatet
Maria Sveland har nu kommenterat kvällen
på sin hemsida som dock ligger nere just nu. Inlägget heter "Gubbväldet på Gräv".
Bloggen
Aktivarum har lagt ut texten i sin helhet och här är några citat.
Citat:
Janne var arg på det där välkända sättet som bara Janne Josefsson kan vara: frustande, skakande och högröd. Janne var arg över att jag hade fått synas i media, ”överallt” senaste veckorna och att ”inte en enda journalist ställt en kritisk fråga om den fascism jag förespråkade”. Han syftade på kapitlet i min bok som handlar om Turteaterns uppsättning av SCUM-manifestet, en pjäs som enligt Janne förespråkade en ”fascistisk feminism”.
Citat:
Jannes röstvolym, ansiktsfärg och kroppsspråk visade dock att det var lönlöst att försöka förklara inkonsekvensen i deras argumentering.
Minnesbilder av fruktansvärda gräl med pojkvänner dök upp, tillfällen då jag tystnat eftersom mannen framför mig skrikit så högt och aggressivt att jag blivit rädd och insett det meningslösa i att försöka föra ett samtal.
Citat:
Jag hörde ekon från skolgården och mindes killar som slogs, drog en i håret och bråkade. Och så frökens uppmaning till oss tjejer att inte ta det personligt. ”Ni vet ju hur killar i den åldern kan vara. De menar inget illa.”
Citat:
Efteråt kom det fram kvinnor som grät och uttryckte sin vrede och upprördhet över det de just bevittnat.
Citat:
För vad var det de egentligen bevittnat? En närmast perfekt iscensättning av det jag skriver om i min bok Hatet.
Även jag poppar nu popcorn. För vad är det hon antyder? Att även Janne Josefsson borde klumpas ihop med anonyma hatbrevsskrivare och terroristen Breivik? Jag har svårt att tolka passningen på annat sätt.
På dem, Maria. Ge patriarkatet vad det tål nu och spara inte på krutet! Så kanske vi kan få en ordentlig Josefsson-granskning av mediefeminismen till slut.