2013-02-27, 15:33
Medlem
Trattmakarns avatar
Jag gör matlådor för hela veckan(3-5 dagar) när jag gör kyckling. Jag har kommit fram till att bästa sättet att få kycklingen saftig är ugnen.

Tina kycklingen(helst över hela dagen), ingen mikro.

Köper du frysta så brukar fileérna vara väldigt stora, delar dom på mitten.
Sen kör jag dem i ugnen på 225 grader Varmluft i 15 minuter.
Ta ut, låt stå ett par minuter.

Gör man det rätt och bitarna är lika stora så blir det perfekt.
Inte så mycket yta dock. Marinera med nån grym sås!
Citera
2013-02-27, 16:16
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Hamster
Att göra gryta på ripan är synd tycker jag. Tillagas den försiktigt så är brösten fantastiskt goda att äta som dom är, stekta eller körda i ugn.

Allt handlar om att tillaga köttet korrekt, då blir det inte torrt.

Då är du duktigare kock än jag. Fast, det är nog dom flesta på MMR när jag tänker närmare efter.

Jag kanske brassar på för mycket, men vafan... en gryta är väl inte fel.
Citera
2013-02-27, 17:28
Medlem
Dejads avatar
Ciderbraissera den kanske? Eller i vitt vin.

Lägg brösten i en djup form och täck med den vätska du vill ha (cider, vin, öl, fond eller vad som) Ha i lite lök, vitlök, rotfrukter och örter samt kryddor. Täck med plastfolie och sen aluminiumfolie och sätt ugnen på 80 grader. Låt stå över natten.

Använd vätskan till att göra en god sås.
Citera
2013-02-28, 13:19
Medlem
Dexters avatar
Här kommer receptet jag nämnde tidigare, mycket saftig kycklingfilé:

till ca 6 personer

6st kyckling fileer
1/2 dl soya
1 msk vinäger
1 knippe persilja
2 klyftor pressad vitlök

blanda ihop marinaden och låt kyckling vila ca 8-10tim
lägg sedan allt i en form
blanda 3dl grädde +1 burk creamfraiche. lägg blandningen över kycklingen
och sätt in den i ugnen på ca 150grader ca 30-40 min
Citera
2013-02-28, 13:57
Medlem
Magnolia55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Ciderbraissera den kanske? Eller i vitt vin.

Lägg brösten i en djup form och täck med den vätska du vill ha (cider, vin, öl, fond eller vad som) Ha i lite lök, vitlök, rotfrukter och örter samt kryddor. Täck med plastfolie och sen aluminiumfolie och sätt ugnen på 80 grader. Låt stå över natten.

Använd vätskan till att göra en god sås.

Helt rätt att bräsera. Jag misslyckas aldrig med min kycklingfilé! Jag brukar bräsera i vatten med kycklingfond vilket resulterar i en mycket saftig bit. Vätskan som blir över kan man göra sås på eller helt enkelt bara hälla över ris om man har det till...
Citera
2014-02-15, 11:28
Medlem
herregud vad läser man..
lågtempa tills innertemperatur är max 63 grader eller bräsera den är vad som gäller
Citera
2014-02-15, 12:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
herregud vad läser man..
lågtempa tills innertemperatur är max 63 grader eller bräsera den är vad som gäller
Då tar man en risk, eftersom man inte garanterat tagit död på sjukdomsgivande bakterier.
Citera
2014-02-15, 13:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Vad säger allas vår idol De Paul om denna sak?

Väntar med spänning då även jag själv upplevt detta problem.

MVH/Gnomegirl
Ber om ursäkt. Har "lyckats" missa den här tråden.

Det enklaste sättet att undvika torrt kött är att helt enkelt likt schnitzlar dubbelpanera filéerna.

Panaden funkar som spärr/barriär och samtidigt bidrar till ökad slarvmarginal. Det är m a o inte helt livsviktigt att pricka tiden på sekunden .

1. Ansa köttet

2. Skär bitarna på längden för att erhålla tunnare filébitar

3. Torka köttet och banka ut det något mellan två plastfoliebitar

4. Dubbelpanera med så gott ströbröd som möjligt (eller kör på pannkakssmet)

5. Fritera eller stek i neutral olja, där oljan minst går till halva filéernas höjd

6. Låt droppa av och servera tillsammans med ett gott bröd, majonnäs/tartarsås och några skvättar citronsaft över det panerade kycklingköttet. Funkar också med potatismos.

~Paul~
Citera
2014-02-15, 13:55
Medlem
rayraviolis avatar
Jag tycker det är synd att kycklingfilé alltid säljs utan skinn. Ett sätt som funkar för mig är att skära ut filéerna från en hel kyckling, steka dem i panna med skinnet nedåt tills de är gyllene, skicka in i ugnen på ca 150, ta fram när det känns klara (termometer är en säkrare metod förstås). Prova också gärna annan kyckling än den vanliga vattniga industrivarianten om det finns att få tag på.
Citera
2014-02-17, 00:29
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ber om ursäkt. Har "lyckats" missa den här tråden.

Det enklaste sättet att undvika torrt kött är att helt enkelt likt schnitzlar dubbelpanera filéerna.

Panaden funkar som spärr/barriär och samtidigt bidrar till ökad slarvmarginal. Det är m a o inte helt livsviktigt att pricka tiden på sekunden .

1. Ansa köttet

2. Skär bitarna på längden för att erhålla tunnare filébitar

3. Torka köttet och banka ut det något mellan två plastfoliebitar

4. Dubbelpanera med så gott ströbröd som möjligt (eller kör på pannkakssmet)

5. Fritera eller stek i neutral olja, där oljan minst går till halva filéernas höjd

6. Låt droppa av och servera tillsammans med ett gott bröd, majonnäs/tartarsås och några skvättar citronsaft över det panerade kycklingköttet. Funkar också med potatismos.

~Paul~
Det fungerar även att mjöla kycklingen och därefter steka på en yta då behåller dy kycklingens saftighet.
Citera
2014-02-17, 08:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Det fungerar även att mjöla kycklingen och därefter steka på en yta då behåller dy kycklingens saftighet.
Absolut!

Dock blir resultatet trots allt något lite bättre med panering eller inbakning i pannkakssmet.

~Paul~
Citera
2014-02-17, 17:28
Medlem
Abwehrs avatar
Sous vide.

Bryn kycklingfilén snabbt,vakuumpacka i påse,lägg påsen i 70 gradigt vatten till innertempen är 70 grader.

Komplicerat-ja
Mör kylling-JA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in