Att vänstern övergett "arbetare" och "arbetarklass" som bas och definition framgår av en artikel i Arbetaren.
Jag rekommenderar inte läsning, främst på grund av det pretentiösa och bombastiska språket. Så jag gör ett par korta citat som förhoppningsvis visar på att det är en helt annan bas som vänster försöker använda.
Den moderna basen för vänstern är istället en fristående egenföretagare, gärna inom kommunikation/journalistik. En twitterapa som spammar ut retweetade floskler.
När the loonatics have left the asylum återstår bara att försöka hitta en ersättare för den marxistiska förlorade visionen. Och det nya samhället ska organiskt födas fram i det gamla, i kapitalets centrum.
Den nya vänstern är härmed definierad till en kommunikationskonsult med tummen på Iphonens twitterapp där han skapar det nya samhället med "de verktyg som kapitalet ställt till förfogande".
Upplösningen av kapitalet är det nyliberala samhället, helt utan stat och ordning, där anarkismen leder kapitalet till nya höjder och genombrott.
Klart vänstern vill vara med på det tåget. Någon arbetarklass klarar man sig utan, förutom som frilansande tjänstehjon i den nya ekonomin.
Citaten från:
http://arbetaren.se/artiklar/motstandsrorelsen-som-performance/
Jag rekommenderar inte läsning, främst på grund av det pretentiösa och bombastiska språket. Så jag gör ett par korta citat som förhoppningsvis visar på att det är en helt annan bas som vänster försöker använda.
Citat:
Ut mer arbetarklassen och dess historiska bestämmelse, in med den obestämbara multituden.
Parallellt med denna internationalisering av kapitalets makt skulle emellertid ett nytt politiskt subjekt växa fram och ersätta idén om folket. Multituden var det namn författarna lånade från 1600-talsfilosofen Spinoza. Till skillnad från det gamla industriproletariatet hade multituden inte någon marxistisk profetia att uppfylla.
Den moderna basen för vänstern är istället en fristående egenföretagare, gärna inom kommunikation/journalistik. En twitterapa som spammar ut retweetade floskler.
Citat:
Arbetskraften, det variabla kapitalet, fjärmas från arbetsplatsernas konstanta kapital. Genom att aktivt underbygga denna separation skulle multituden på basis av sin biopolitiska produktion upprätta en radikal demokrati utanför såväl kapitalets privata domäner som statens offentlighet. Det gemensamma var målet för denna arbetarnas exodus.
När the loonatics have left the asylum återstår bara att försöka hitta en ersättare för den marxistiska förlorade visionen. Och det nya samhället ska organiskt födas fram i det gamla, i kapitalets centrum.
Citat:
För precis som Marx påpekar så finns inte de kvarvarande möjligheterna utanför kapitalet eller i ett återvändande till en tid före kapitalismen. De mest kraftfulla och önskvärda alternativen till kapitalismen är snarare de som växer upp inom den själv. Jag tror verkligen på det där påståendet från Kommunistiska manifestet där Marx och Engels säger att kapitalet skapar sina egna dödgrävare. Den viktiga frågan i dag är alltså vilka verktyg som kapitalet ställer till vårt förfogande. De utföranden (performances) som vi i dag tar i bruk på jobbet kan vara ett sådant.
Den nya vänstern är härmed definierad till en kommunikationskonsult med tummen på Iphonens twitterapp där han skapar det nya samhället med "de verktyg som kapitalet ställt till förfogande".
Upplösningen av kapitalet är det nyliberala samhället, helt utan stat och ordning, där anarkismen leder kapitalet till nya höjder och genombrott.
Klart vänstern vill vara med på det tåget. Någon arbetarklass klarar man sig utan, förutom som frilansande tjänstehjon i den nya ekonomin.
Citaten från:
http://arbetaren.se/artiklar/motstandsrorelsen-som-performance/