Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
http://en.wikipedia.org/wiki/Jan_Ekholm
Pa Wikipedia star det inte ens vilken klubb Ekholm spelade for under sin karriar. Vem var han egentligen?
Sveriges trupp i OS-matchen mot Australien 1992. Jag har highlight:at dem jag aldrig hort talas om forut.
Sweden
Line-up
[1] Jan EKHOLM (GK)
[8] Stefan LANDBERG
[15] Bjorn LILIUS
[4] Filip APELSTAV
[14] Jorgen MOBERG
[16] Henrik NILSSON
[19] Niklas GUDMUNDSSON (+30')
[20] Jonas AXELDAHL (+59')
Edit:
Eller Apelstav har jag faktiskt hort talas om tidigare. Sveriges forsta morkhyade landslagsspelare? Debuterade innan Martin Dahlin om jag minns ratt.
Jag tror Ekholm representerade IFK Sundsvall 1992. Stefan Landberg hade en framgångsrik karriär i Öster och IFK Göteborg, han gjorde ett mål för Sverige i VM-kvalet till 1994 (ett inhopp mot Finland tror jag). Gudmundsson var en framstående allsvensk spelare i Halmstad, han var med och sänkte Parma med 3-0 om jag minns rätt och gjorde en sejour i Blackburn. Axeldahl tror jag fick någon strölandskamp och var högt uppe i den allsvenska skytteligan. Övriga som du nämnde minns jag inte utmärkte sig i svensk fotboll.
Apelstav var inte den första mörkhyade spelaren, Dahlin var med redan 1988, sen kom Jean-Paul von der Burg 1990. Minns ingen innan dess, men kan ha varit någon jag förträngt...speciellt i ungdomslandslagen.
*edit*
Jag överskattade Axeldahls målskörd i allsvenskan något. Han hade någon säsong där han gjorde hyggligt med mål, men inget att skryta med. Spelade några år utomlands också i lägre divisioner.