2013-02-07, 17:47
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av han solo
Ett väldigt starkt minne är matchen mot England i VM 2002. Linderoths stenhårda jävla skott som säkerligen skulle sprängt sönder ribban om den gått någon decimeter lägre. Har dessvärre ingen länk
http://youtu.be/AAz7FCDzx2o?t=5m56s

Citat:
Ursprungligen postat av han solo
Minns också starkt matchen mot Senegal detta mästerskap. Zlatan kommer från höger, drar minst en gubbe i straffområdet och kan frispela medspelare om han bara passat snett bakåt, han väljer att avsluta själv och skjuter rakt på målvakten
Mm, kommer ihag att jag laste en arg insandare dagen i efter i SvD dar skribenten havdade att Sverige hade gatt vidare om det inte vore "for den dar egoisten Zlatan Ibrahimovic".
Citera
2013-02-09, 05:40
Medlem
oceanwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow

Sen kom jag att tänka på Källströms frisparksmål borta mot island i kvalet till em 2008, denna frispark tycker jag slår zlatans frispark mot england med hästlängder kolla från 0.48 http://www.youtube.com/watch?v=s3RCo-Attnc

På tal om frisparkar mot Island så knallade ju Schwarz in en rejäl rökare mot dom i en träningsmatch. Den gossen hade krut i vänsterfoten även om siktet inte alltid var väl inställt. Jag undrar om inte det var den enda frisparken som satt direkt i mål under Tommy Svenssons ledning förutom Zetterbergs mot Vitryssland.

Idag har vi ju fyra frisparksskyttar av toppklass, det är något som är jag tror är helt unikt i svensk fotbollshistoria...
Citera
2013-02-09, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oceanwave
På tal om frisparkar mot Island så knallade ju Schwarz in en rejäl rökare mot dom i en träningsmatch. Den gossen hade krut i vänsterfoten även om siktet inte alltid var väl inställt. Jag undrar om inte det var den enda frisparken som satt direkt i mål under Tommy Svenssons ledning förutom Zetterbergs mot Vitryssland.

Idag har vi ju fyra frisparksskyttar av toppklass, det är något som är jag tror är helt unikt i svensk fotbollshistoria...
Hade ett svagt minne av en landskamp mot Nigeria inför VM 94, så letade på youtube. Och visst, fantastiskt nog hade någon hjälte lagt upp höjdpunkter därifrån. Där sätter Schwarz en riktig stänkare.

http://www.youtube.com/watch?v=dvm3YNueBjI
Citera
2013-02-09, 18:40
Medlem
ragingcows avatar
Angående Turkiet matchen 2001 så var det så jävla kul och se Tommy Söderbergs humörvändning när han firade sveriges båda mål då han fick mynt kastat på sig vid två tillfällen ,hittade ingen youtube länk men den var med på 100 höjdare.

Edit: hittade länk kolla från 1.57 http://www.youtube.com/watch?v=sxhQeMpwmyc
Senast redigerad av ragingcow 2013-02-09 kl. 18:54.
Citera
2013-02-09, 22:08
Medlem
BarryHeros avatar
Nagon som har ett klipp pa Zlatans forsta mal i landslaget?

Kanns ratt sjukt att folk lagger upp hojdpunkter pa traningsmatcher infor VM 94 men ingenstans kan man hitta Zlatans forsta landslagsmal (som kom till mot Azerbaijan i kvalet till VM 2002 och var ratt snyggt). Kommer ihag att Zlatan hade ungefar 4 halskedjor pa sig som studsade runt runt halsen nar han sprang och jublade.
Citera
2013-02-10, 06:24
Medlem
oceanwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Hade ett svagt minne av en landskamp mot Nigeria inför VM 94, så letade på youtube. Och visst, fantastiskt nog hade någon hjälte lagt upp höjdpunkter därifrån. Där sätter Schwarz en riktig stänkare.

http://www.youtube.com/watch?v=dvm3YNueBjI

Fantastiskt! Den matchen hade jag nästan helt förträngt. Frisparksmålet är ju för övrigt nästan identiskt med det målet jag hänvisade till mot Island, hittade dock ingen video på det.
Citera
2013-02-10, 10:18
Medlem
nomadics avatar
http://www.youtube.com/watch?v=8nhyg20OrKI

Det här var lite roligt att se, väldigt länge sen man såg dessa matchbilder! En kort resumé av Sveriges misslyckade kval till EM -96 innehållandes b la matchen mot Schweiz med Blomqvists självmål som tidigare har tagits upp i tråden. Mitt minne verkar inte ha svikit mig än heller då jag ju skrev något om att Sverige hade gjort en suverän första halvlek innan de föll ihop samt att jag mindes kraftig bengalrök som gjorde att man knappt såg något i andra.

Vilken baksmälla efter VM -94 detta kval var, vi hade kvar hela VM-truppen samt en på pappret "lätt" grupp med Schweiz och Turkiet som svåraste motståndare. Vi var ju i slutändan dock inte i närheten av att kvalificera oss trots att jag tror att de två bästa lagen då gick direkt till slutspelet. Vi lyckades alltså förlora borta mot Schweiz, Turkiet och Ungern samt tappa poäng hemma mot Schweiz, Turkiet och Island... dvs att vi endast lyckades vinna två matcher i denna på pappret väldigt överkomliga kvalgrupp!
Senast redigerad av nomadic 2013-02-10 kl. 11:15.
Citera
2013-02-10, 10:47
Medlem
nomadics avatar
Jag kör vidare med nästa misslyckade kval också när jag ändå är i farten och hittade dessa klipp.

http://www.youtube.com/watch?v=vKnGNreaM78 Del 1

http://www.youtube.com/watch?v=DC1Pa4ihTzA Del 2

Många klassiska anekdoter från detta kval som Kenneths gula skor hemma mot Österrike eller Schwarts 10 spelade minuter med brutet ben hemma mot Skottland. För att återkoppla till vad som skrivits om tidigare i tråden så är matchen borta mot Vitryssland med Zetterbergs frispark med här.

Återminns även matchen mot Estland borta nu när jag såg det här, vi gick upp till 3-0 och då såg man en bra möjlighet att kunna bättra på vår målskillnad i gruppen. Som jag skrev tidigare var ju fortfarande lag som Vitryssland och Estland riktiga blåbär på den här tiden. Estland kom dock ikapp till 2-3 och skulle som kan ses på matchbilderna förmodligen även haft en straff i slutminuterna. Jag mindes den där esten med hockeyfrillan som vållade oss stora problem när jag såg klippet, Krystal eller liknande hette han och han hamnade i Elfsborg en vända efter detta kval är jag ganska säker på.

Vi gjorde dock vad vi skulle mot bottenlagen i detta kval då vi i trots besvär gick rent i dessa matcher. Det vi föll på var förlusten borta mot Skottland samt två förluster mot Österrike, detta i matcher som vi borde ha vunnit alla tre sett till de målchanser vi brände. Titta på sekvensen 2.35 in i Del 2, lite skillnad i agerande från firma Andersson/Dahlin gentemot hur det såg ut i VM -94.
Senast redigerad av nomadic 2013-02-10 kl. 11:17.
Citera
2013-03-24, 21:43
Medlem
BarryHeros avatar
Nar man pratar om Helsingborgs avancemang till gruppspelet i Champions League 99/00 sa pratar man ofta om Sven Anderssons jatteraddning pa Alvaro Recobas straff i slutminuterna.

Det man daremot aldrig pratar om ar 1-0-vinsten pa hemmaplan. Det var ju ocksa en bragd pa alla satt och vis. Hur gick det till? Den forsta matchen sag jag faktiskt inte ens (har for mig att Michael Hansson gjorde malet efter att ha stott in ett inlagg), men den andra sag man sa klart.

Vad hande i forsta? Underskattade Inter Helsingborg och dok upp med ett b-lag i Skane?
Citera
2013-03-25, 00:14
Medlem
a-ntoonss avatar
Denna händelse vet jag inte hur bortglömd den är, men matchen har väl ingen glömt bort.

Sverige-Spanien på Råsunda EM- kval 2006. Spanjorerna mönstrar med en riktigt stark startelva. Vi tar ledigt tidigt i matchen genom Elmander, vi håller undan efter ett mycket bra försvarsspel matchen igenom och själva händelsen: Strax innan Allbäcks eleganta 2-0 mål där han lurar upp både Casillas och Puyol på läktaren, har Spanien en hörna. En hörna som är påväg in i mål, men vem står inte på mållinjen om Tobias Linderoth? Med en elegant reflexräddning med huvudet får han bort bollen, och i kontringen därpå gör Sverige 2-0.

Själva ögonblicket är från Spaniens hörna till Allbäcks oförglömliga mål. Ett fantastiskt ögonblick för en 12- årig pojke på Råsunda. http://www.youtube.com/watch?v=udSYNJAO7v4
Citera
2013-03-25, 01:14
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-ntoons
Denna händelse vet jag inte hur bortglömd den är, men matchen har väl ingen glömt bort.

Sverige-Spanien på Råsunda EM- kval 2006. Spanjorerna mönstrar med en riktigt stark startelva. Vi tar ledigt tidigt i matchen genom Elmander, vi håller undan efter ett mycket bra försvarsspel matchen igenom och själva händelsen: Strax innan Allbäcks eleganta 2-0 mål där han lurar upp både Casillas och Puyol på läktaren, har Spanien en hörna. En hörna som är påväg in i mål, men vem står inte på mållinjen om Tobias Linderoth? Med en elegant reflexräddning med huvudet får han bort bollen, och i kontringen därpå gör Sverige 2-0.

Själva ögonblicket är från Spaniens hörna till Allbäcks oförglömliga mål. Ett fantastiskt ögonblick för en 12- årig pojke på Råsunda. http://www.youtube.com/watch?v=udSYNJAO7v4
Nagot som ar imponerande med den sekvensen ar ocksa att det ar Carles Puyol som ar den som nickar bollen som Linderoth raddar pa mallinjen. 10 sekunder senare ar han i eget straffomrade for att forsoka hindra Allback fran att gora mal. En enorm lopning i 83:e minuten.

Elmander hade for ovrigt aven ett ribbskott i den matchen. Ett anfall som var valdigt likt det han gjorde mal pa.
Citera
2013-03-25, 15:59
Medlem
a-ntoonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Nagot som ar imponerande med den sekvensen ar ocksa att det ar Carles Puyol som ar den som nickar bollen som Linderoth raddar pa mallinjen. 10 sekunder senare ar han i eget straffomrade for att forsoka hindra Allback fran att gora mal. En enorm lopning i 83:e minuten.

Elmander hade for ovrigt aven ett ribbskott i den matchen. Ett anfall som var valdigt likt det han gjorde mal pa.

Ja dessutom. Fin sekvens det där.

Jag tyckte minnas ett ribbskott från Elmander, men lyckades inte hitta ett klipp på det. Tog väl i överliggaren om jag inte minns helt fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in