2013-02-01, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Bevisar man att Skaparens budbärare verkligen är det han påstår, så har man bevisat Skaparens existens.

detta resonemang är väl inte svårt att acceptera. eller hur?

Det känns bara som en onödig omväg, istället för att bevisa skaparens budbärare så kan du väl bevisa skaparen? Varför skulle det ena vara lättare än det andra?
Citera
2013-02-06, 22:03
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Det känns bara som en onödig omväg, istället för att bevisa skaparens budbärare så kan du väl bevisa skaparen? Varför skulle det ena vara lättare än det andra?

Hej!

Det handlar inte om att diskutera vilket sätt som är lättast.

Det handlar om att bevisa Skaparens existens. Bevisar man att skaparens budbärare är autentisk och korrekt, då har man bevisat Skaparens existens. I slutändan handlar det om att bevisa att Skaparen existerar.

Därför har Skaparen skickat budbärare till mänskligheten för att förmedla Hans budskap.
Citera
2013-02-06, 22:06
Medlem
Citat:
Hej!

Det handlar inte om att diskutera vilket sätt som är lättast.

Det handlar om att bevisa Skaparens existens. Bevisar man att skaparens budbärare är autentisk och korrekt, då har man bevisat Skaparens existens. I slutändan handlar det om att bevisa att Skaparen existerar.

Därför har Skaparen skickat budbärare till mänskligheten för att förmedla Hans budskap.

Ja men då så, sätt igång och bevisa du bara!
Citera
2013-02-06, 22:20
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ja men då så, sätt igång och bevisa du bara!

Jättebra!

Huvudmålet med detta är att bevisa att människor som påstod vara Skaparens Budbärare verkligen talade sanning.

Första steget är att undersöka autentisk historisk material. Bläddrar man i historieböckerna så finns det vissa kända namn som dem flesta känner igen:

Abraham, Noak, Moses, Jesus och Mohammed.

Dessa individer påstod att de var Skaparens Budbärare.

För att diskussionen ska vara relevant krävs det att du anser att dessa människor verkligen existerade historiskt.

Vilka bland de ovannämnda individer anser du existerade ?
Citera
2013-02-06, 22:26
Medlem
Citat:
Jättebra!

Huvudmålet med detta är att bevisa att människor som påstod vara Skaparens Budbärare verkligen talade sanning.

Första steget är att undersöka autentisk historisk material. Bläddrar man i historieböckerna så finns det vissa kända namn som dem flesta känner igen:

För att diskussionen ska vara relevant krävs det att du anser att dessa människor verkligen existerade historiskt.

Det spelar ingen roll, bara för att en person går att finna i historieböckerna så betyder inte det att allt som sägs om personen stämmer. Det är inte den historiska aspekten som är relevanta utan det är egenskaperna som dessa män påstås ha besuttit som är av intresse, och hur du än försöker så går det inte att bevisa dessa egenskaper.
Citera
2013-02-07, 18:50
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Det spelar ingen roll, bara för att en person går att finna i historieböckerna så betyder inte det att allt som sägs om personen stämmer. Det är inte den historiska aspekten som är relevanta utan det är egenskaperna som dessa män påstås ha besuttit som är av intresse, och hur du än försöker så går det inte att bevisa dessa egenskaper.

visst går det. Om du vetenskapligt (historiskt) kan visa att dessa individer existerade, följ samma väg för att komma fram till vilka egenskaper individerna i fråga påstod att dem hade.

Håller du inte med?

återigen, Vilka bland de ovannämnda individer anser du existerade ?
Citera
2013-02-07, 19:03
Medlem
Armaitis avatar
Citat:

Det finns hundratals personer som har påstått sig vara skaparens budbärare. Att försöka bevisa någon sanning är lika med idioti. Har aldrig förstått behovet av att få bekräftelse på det här sättet.
Citera
2013-02-07, 19:42
Medlem
Citat:
visst går det. Om du vetenskapligt (historiskt) kan visa att dessa individer existerade, följ samma väg för att komma fram till vilka egenskaper individerna i fråga påstod att dem hade.

Håller du inte med?

återigen, Vilka bland de ovannämnda individer anser du existerade ?

Nej det finns absolut inget tillförlitligt sätt att verifiera deras påstådda egenskaper.
Citera
2013-02-07, 23:40
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Nej det finns absolut inget tillförlitligt sätt att verifiera deras påstådda egenskaper.

ok, jag backar ett snäpp och frågar: du säger att det inte finns ett tillförlitligt sätt att verifiera deras påstådda egenskaper, men hur vet du att dessa individer verkligen existerade????
Citera
2013-02-07, 23:42
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Det finns hundratals personer som har påstått sig vara skaparens budbärare. Att försöka bevisa någon sanning är lika med idioti. Har aldrig förstått behovet av att få bekräftelse på det här sättet.

Dessa individer som påstått sig vara skaparens budbärare, har det gått att falsifiera deras bevis som de kommit med? vad tror du?
Citera
2013-02-08, 00:37
Medlem
Citat:
ok, jag backar ett snäpp och frågar: du säger att det inte finns ett tillförlitligt sätt att verifiera deras påstådda egenskaper, men hur vet du att dessa individer verkligen existerade????

Vad spelar det för roll vad jag tror eller vet, hur kan det påverka bevisvärdet?
Citera
2013-02-08, 08:16
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Dessa individer som påstått sig vara skaparens budbärare, har det gått att falsifiera deras bevis som de kommit med? vad tror du?

Det går inte att bevisa något med 100% säkerhet när det gäller religion. Vad jag tror är inte viktigt. Jag tror på en skapare och det räcker för min del. Men att jag tror på bevisen jag har fått ta del av och det som gjort att jag blev troende/religiös är inte tillräckligt för att börja banka det i huvudet på andra. Alla måste få ha möjligheten att dra egna slutsatser för vad dem tycker är tillräckligt för att börja tro på en skapare eller budbärare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in