Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-05-15, 18:08
  #1
Medlem
Nidstangs avatar
Citat:
2006-05-15 08:11

Massmedieprofessorn: "Expressen är snart död"

Som kvällstidning lever inte Expressen i mer än fem, kanske tio år till. Det säger Karl Erik Gustafsson, professor i massmedieekonomi.


Han kallar det slutspel i kvällspressen.

- Det kommer att utses en vinnare och det blir inte Expressen, säger Karl Erik Gustafsson.

Slutspel i kvällspressen är rubriken på det föredrag som Karl Erik Gustafsson ska hålla på torsdag, på ett symposium med forskarna bakom "Den svenska pressens historia".

Det är inte första gången Karl Erik Gustafsson talar om kvällspressens nedgång. Men det är först nu som han anser sig ha tillräckligt på fötterna för att påstå att Expressen, och dottertidningen Kvällsposten, kommer att försvinna som kvällstidningar.

- Man kan tänka sig att GT kan leva vidare på sin starka lokala förankring, säger Karl Erik Gustafsson.

Men för Expressen är det alltså kört. Visserligen upplever tidningen just nu en uppgång, på såväl upplagesidan som för annonsförsäljningen, men den är bara tillfällig. När det gäller annonserna är det Aftonbladet som driver marknaden och håller Expressen under armarna genom samarbetet i Impact, säger Karl Erik Gustafsson.

Han grundar sina slutsatser på teorier om hur en bransch utvecklas i nedgång. Kvällspressens nedgång inleddes i början av 70-talet, med en återhämtning i slutet av 80-talet och det stora fallet för tio år sedan.

Det hör till teorin att den största tidningen ska investera så mycket som möjligt, för att göra det dyrt för konkurrenten.

- Det gör Aftonbladet genom att satsa på internet och en massa bilagor, och genom att inte höja priset. Det gör att Expressen och de andra blir satta på svältkur, säger Karl Erik Gustafsson.

För att klara svältkuren behövs en fast punkt. Det är den som Expressen inte har lyckats skaffa sig, utan snarare försvagat genom alla etiska snedtramp. När Aftonbladet var tvåa hade tidningen en fast punkt i socialdemokratin. Expressen har - tja, Bonnier.

- Ett alternativ är att Expressen går samman med Stockholm City, ett annat att man försöker koppla ihop med bokförlagen och tilläggsprodukter som böcker och skivor, säger Karl Erik Gustafsson.

Finns det då ingenting som Expressen kan göra?

- Inte för att vända nej. Det kommer ett läge där Bonniers inte längre är beredda att satsa, säger Karl Erik Gustafsson.

Johan Frisk

http://www.dagensmedia.se/mallar/dag...?version=73202

Ja, vad säger ni ? har han rätt eller ?
Citera
2006-05-15, 18:18
  #2
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Finns väl alltid någon som vill begrava något, jag litar sällan på framtidsprofetior då dom oftast är felaktiga, iaf när det gäller så komplexa ämnen som detta.
Citera
2006-05-15, 19:30
  #3
Medlem
kaleids avatar
Utan att ha läst artikeln tror jag att han har en poäng. Tidigare var kvällstidningar ett nyhetskomplement till morgontidningar, idag är de simpel underhållning för simpla människor. Efter efterfrågan på dem minskat är det naturligt att det inte finns plats för både AB och Expressen, och eftersom AB ligger närmare målgruppen för kvällstidningar politiskt är det logiskt att de har lättare att attrahera kunder.
Citera
2006-05-15, 19:46
  #4
Medlem
alcatrazs avatar
Det var inga dåliga prognoser han gjorde. Men jag tror att det alltid kommer behövas ett komplement. Jag brukar köpa kvällstidningar och då speciellt Expressen i.o.m att jag är liberal och aldrig skulle kunna tänka mig stödja sosse-aftonbladet.

Att en tidning skulle få monopol på en fri marknad känns väldigt uteslutet. Det går ju i sådana fall emot de teorier om marknadekonomi. Så länge som det finns vinster att hämta så kommer företagen att söka sig till den marknaden. Så även om en tidning skulle gå i stöpet så kommer det bara komma nya som tar dess plats.Så att Aftonbladet skulle stå ensam kvar tror jag knappast på.

Är det några tidningar som ligger illa till så är det i sådana fall morgontidningar som SvD.Där är det nog mycket svårare.
Citera
2006-05-15, 20:36
  #5
Medlem
Fula Gubbens avatar
Jag hoppas att BÅDE Träckspressen och Aftonhoran går i graven. Gärna DN också. Fy fan vilken sorglig smörja som trycks varje natt

- F.G
Citera
2006-05-15, 21:01
  #6
Medlem
Hans Castorps avatar
Känns som att herr professorn tar ut svängarna lite väl mycket. Men likt kvällshororna försörjer han ju sig på spektakulära uttalanden. Nej, ont kraut vergiets nicht.
Citera
2006-05-15, 21:05
  #7
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Skulle inte sörja Expressens hädanfärd en sekund. Däremot skulle jag spy på det faktum att terroristkramaräcklen vid Globen blir ensamma kvar. Fy fan vilken motbjudande tanke.
Citera
2006-05-15, 21:40
  #8
Medlem
Adonirams avatar
Vet professorn vad han talar om?

Hans profetsia är inte orimlig, mediautvecklingen går snabbt just nu. Vad som helst kan hända.

Däremot förstår jag inte vad han menar med att GT kan klara sig men inte Expressen och Kvällsposten. GT och Kvällsposten är båda dottereditioner till Expressen med ungefär lika mycket lokal prägel och förankring. Rimligen gäller samma resonemang för båda. DEt är KvP och GT som stått för Expessens upplageframgångar.
Båda bygger dock tungt på ne Expresssenstomme, som de skulle behöva göra själva eller köpa in om expressen försvann, inget lätt läge.
Citera
2006-05-15, 21:48
  #9
Medlem
Skitsnack

Den som vill veta varför slasktidningen Expressen finns bör lyssna på detta:
http://www.sr.se/Laddahem/Ekot/Inter...vju-050924d.rm

Särskilt 3:20 in i klippet. Den som tror att det (enbart) handlar om ekonomi fattar ingenting.
Citera
2006-05-15, 21:56
  #10
Medlem
mishimas avatar
Karl-Erik Gustavsson brukar ha rätt om saker och ting.

Aftonbladet leder racet överlägset. De gör just nu affärsmässigt allt rätt. Köpen av Blocket.se och Hitta.se har varit klockrena. Jag är förbaskat imponerad av Schibsteds sätt av att äga en tidning. Jag tror de är påväg att göra ett underverk med Svenskan.

Jag tror Expressen kommer att försvinna som papperstidning inom 15-20 år och sedan finnas som webtidning under några år för att sedan försvinna helt. Jag tror de kommer att finnas kvar längre än vad Gustavsson tror. Bonniers kommer att låta tidningen går med förlust några år bara för att Aftonbladet inte ska få monopol. Loppet har gått för Expressen. Det är fel häst att satsa på.

För att GT ska överleva krävs det nog en ny ägare, tror inte de är intresserade av att sälja till Schibsted. Däremot kanske Stampen är intresserade av att köpa tillbaka tidningen om några år. Lokalt förankrade tidningar har en framtid. Bonniers kommer att satsa mer och mer utomlands istället.

Personligen tycker jag att det skulle vara fruktansvärt om Aftonbladet får monopol på kvällstidningsmarknaden. Det borde finnas plats för mer än en kvällstidning i Sverige. Å andra sidan tycker jag mig se att distinktionen mellan kvälls- och morgontidning har minskat de senaste åren. De konkurrerar mer med varandra än vad de har gjort tidigare. Aftonbladets största konkurrent de närmaste åren tror jag kommer att vara lokala ortstidningar.
Citera
2006-05-15, 22:01
  #11
Medlem
Squalos avatar
Professorn är ute på tunn is när han går ifrån vetenskapliga resonemang och börjar jonglera med kristallkulan.

Det finns gott och väl plats för två tidningar. Och att sia om 10 år fram i tiden är helt omöjligt. Det högst troliga är att vi inte kommer ha tidningar i papper om 10 år, utan elektroniska tidningsläsare som synkas mot internet. Det tar bort tryckkostnaden, och vi kommer få både fler och billigare tidningar. Det troliga är att vi kommer ha de här två stora tidningarna, och ett antal mindre. Högst troligt är att aftonbladet och expressen kommer leva på annonser och tillhandahållas kostnadsfritt, medans vi får betala lite för kvalitétstidningar som SvD och DN och specialtidingar som DI och NyT.

Skvallerpressen är bara underhållning för de lägre samhällsklasserna, och materialet de producerar är knappast speciellt kvalificerat. Det borgar för fler aktörer, och den snabba kändisjornalistiken kommer att öka. Artiklar i stil med "Carola sågs plocka upp sitt hundbajs i Klaraparken kl. 12.30" kommer öka.
Citera
2006-05-15, 22:02
  #12
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Den som vill veta varför slasktidningen Expressen finns bör lyssna på detta:
http://www.sr.se/Laddahem/Ekot/Inter...vju-050924d.rm

Särskilt 3:20 in i klippet. Den som tror att det (enbart) handlar om ekonomi fattar ingenting.

Är det lördagsintervjun med Carl-Otto Bonnier. Jo, Expressen är ett flaggskepp och det ligger stor prestige i tidningen. Skulle vara en motvikt till tyskvänliga Aftenposten osv.

Men jag tror faktiskt att Bonniers ägarsituation inte är hållbar i längden. Antalet ägare blir fler och fler och den historiska bakgrunden försvinner för varje ny bonniersgeneration. Antingen kommer de att bli uppköpta av Bertelsmann, börsnoteras eller göra om ägarformen till någon form av stiftelseägt. Därav blir framtiden för Expressen svårare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback