2013-01-24, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Genom att sätta dem på en buss ut ur landet?
Men va? Ska vi köra svenskar över Öresundsbron eller vart du nu vill köra hen och ta bort personens medborgarskap? Ser du inte hur ologiskt detta är. Har denna människa ingen identitet nu då?

Utvisning fungerar ju bara om personen som begått ett brott kommit hit ifrån ett annat land. Då utvisas denne och får åka tillbaks till det landet personen kom ifrån och får vänta antal år (om inte livsstid) tills hen kan komma hit och söka ett nytt medborgarskap igen.
Citera
2013-01-24, 23:49
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Men va? Ska vi köra svenskar över Öresundsbron eller vart du nu vill köra hen och ta bort personens medborgarskap? Ser du inte hur ologiskt detta är. Har denna människa ingen identitet nu då?

Utvisning fungerar ju bara om personen som begått ett brott kommit hit ifrån ett annat land. Då utvisas denne och får åka tillbaks till det landet personen kom ifrån och får vänta antal år (om inte livsstid) tills hen kan komma hit och söka ett nytt medborgarskap igen.
Man kan ju avvisa folk till respektive folkslags naturliga habitat. Aboriginer till Australien, indier till Indien, ökenfolket till Mellanöstern, negrer till subsahariska Afrika osv. Man kan ge dem en peng på vägen och önska de lycka till.
Citera
2013-01-25, 00:01
Medlem
Jag gjorde en liknade analys av ca 100.000 tingsrättsdomar för ett par månader sedan. Kom till samma slutsats som Martin Fredriksson att "svenska" namn klart toppar listan. Men eftersom det finns väldigt många Andreas, Johan etc i sverige så är det naturligt att dessa namn hamnar på topp.

Därför gick jag ett steg längre och tog namnet i förhållande till hur många som heter det totalt i hela landet (scb namnstatistik). Resultatet blev att listan istället klart domineras av utländska namn.

Tanken var att listan skulle postas här, blev dock aldrig av. Jag kan sammanställa och göra klart den om det finns ett större intresse.
Citera
2013-01-25, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outpimp
Tanken var att listan skulle postas här, blev dock aldrig av. Jag kan sammanställa och göra klart den om det finns ett större intresse.

Vad väntar du på?
Citera
2013-01-25, 00:07
Medlem
Älskar att ingen här har svarat på hans faktiska tes vilket är att det inte handlar om etnicitet utan klass. Precis som MF själv säger så är undersökningen knappast vetenskaplig men den är intressant oavsett.

Om ni verkligen vill motbevisa så behöver ni spana klasstillhörighet (dvs inkomstnivå), om icke-vita namn då likväl är överrepresenterade så har ni faktiskt något att komma med. När de Johansson som inte är i statistiken men däremot i befolkningsunderlaget så blir den raka procentuella jämförelsen meningslös.

Det är fler Mohamad procentuellt på lager- och städjobb än vad det är Johanssöner, om de då inte är överrepresenterade även i andra register där arbetare är i överkant så är de tvärtom mer skötsamma. Någon som har några faktiska siffror om detta eller vill ni bara sitta och bröla samma idissling som vanligt?
Citera
2013-01-25, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime

Man kan ge personer alternativet att åka härifrån eller råka ut för något tråkigt? Då får de lösa problemen själva. Så har man gjort många gånger förr i historien. Under 1900-talet genomfördes det flera stora folkfördrivningar och folkförflyttningar. Araber, negrer och andra icke-vita är dessutom inte några "svenskar" oavsett om de är svenska medborgare på pappret. Det skulle gå alldeles utmörkt att skicka hem de flesta icke-svenska svenska medborgare. Många har dessutom dubbelt medborgarskap och släkt i urprungslandet.
Citera
2013-01-25, 00:12
Medlem
Dumb__s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Han har ändrat lite i listan. jag utgick från den första versionen.

Ja jag förstog det när jag läste vidare, ber om ursäkt för det. Men jag hittade de här när jag kastade en snabb titt på den första versionen.

502+1315+74+45=1936, 4 varianter utav Mikael

55+523+246+29+310+20+67+40+25+56+22+21+46+26+80=15 66, 15 Varianter av Mohamed

Dock säger det väl inte något när man får ha i beaktning att västerlänningar har fler namn än folk från MENA.
Citera
2013-01-25, 00:14
Medlem
de-profundiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifLi
Nu sållar jag mig till skaran som gillar V, och är därmed smuts i dina ögon, men visst håller jag med om att det är dumt att sticka huvudet i sanden. Den kommande lönedumpningen (mark my words!) lär inte bli rolig från ett V-perspektiv

Enligt en enkel slagning på Ratsit verkar det finnas 227907 Johansson i Sverige. Det vanligaste namnet i svenska fängelser är Johansson (faktiskt antal 1083 stycken enligt Fredriksons lista). Av alla Johansson i landet sitter alltså, i runda svängar, 0.5% av dessa i fangelse. En av varje 200 Johansson är alltså en kåkfarare.

Enligt en enkel slagning på Ratsit verkar det finnas 25722 Mohamed i Sverige. Det vanligaste "icke-svenska" namnet i svenska fängelser är Mohamed (faktiskt antal 416 stycken enligt Fredriksons lista). Av alla Mohamed i landet sitter alltså, i runda svängar, 1.6% av dessa i fängelse. Ungefär en av varje 60 Mohamed är alltså en kåkfarare.

Nu ska jag generalisera som fasiken, men låt gå. Av det sammanlagda antalet Johansson+Mohammed, enligt Ratsit, är antalet Mohammed ganska exakt 10% av det sammanlagda antalet. Det motsvarar väl ganska bra andelen invandrare i Sverige, 10%? Om vi antar att Johansson motsvarar hela den 'svenska' andelen människor i Svenska fängelser, och Mohamed den 'icke-svenska' delen i svenska fängelser, kan man ju mena att sannolikheten att en 'svensk' begår ett brott som resulterar i fängelse är 1/200 medan den drastiskt ökar till 1/60 för en 'icke-svensk'. Ganska stor överrepresentation per andel invånare om det skulle gälla överlag.

Nu kan kan säkerligen mjölka datan på många och mycket lämpligare vis än vad jag gjorde i all hast (och kanske för felaktigt?), men ändå..

Nej du mjölkade inte datan för hårt i mina ögon. Relevanta och viktiga punkter du tar upp. Men en tankevurpa du gjorde var att anta att andelen i statistiken säger något om vilka som sitter flest dagar i finkan. Det gör den inte per automatik då det endast gäller strafftidsbeslut. Ett strafftidsbeslut kan avse 14 dagar eller 14 år. Dessutom kan det beslutas om flera strafftidsbeslut för samma person under samma verkställighet (straff) beroende på t.ex. om denna missköter sig eller blir dömd för nya brott.
Citera
2013-01-25, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bara_bg

Älskar att ingen här har svarat på hans faktiska tes vilket är att det inte handlar om etnicitet utan klass.

Det är många som har svarat på det många gånger redan. Ras och etnicitet har generellt större betydelse än klass och "socioekonomiska" orsaker. Det tydligaste sambandet om man vill förutsäga brottslighet är inte fattigdom utan ras. I bl.a. USA är detta väldigt tydligt.

Citat:
Om ni verkligen vill motbevisa så behöver ni spana klasstillhörighet (dvs inkomstnivå), om icke-vita namn då likväl är överrepresenterade så har ni faktiskt något att komma med.

Fast även den svenska myndigheten BRÅ har visat att svartskallar är kraftigt överrepresenterade i brottslighet även om man räknar med och kompenserar för ekonomi och klass. I USA så finns det fler fattiga vita än vad det finns fattiga svarta. Negrer begår dock över 50% av alla mord varje år i USA trots att de bara utgör runt 13% av befolkningen. Det hela är alltså redan motbevisat för längesen och flera gånger om.

Citat:
Det är fler Mohamad procentuellt på lager- och städjobb än vad det är Johanssöner

Hur vet du det? Jag tror snarare att en majoritet av alla Mohamad inte arbetar alls, med något vitt jobb i alla fall. Bland alla stora utomeuropeiska invandrargrupper så är det en majoritet som inte arbetar. Bland somalier i relevant ålder så var det bara ca 13% som räknades som "självförsörjande" för några år sedan, bland afghaner 18%, bland "araber" 21%, osv.

Citat:
om de då inte är överrepresenterade även i andra register där arbetare är i överkant så är de tvärtom mer skötsamma. Någon som har några faktiska siffror om detta

Det här har redan diskuterats grundligt i flera år här på forumet. BRÅ har visat att svartskallar är överrepresenterade även när de har det bra ekonomiskt. Det finns massor av exempel och statitsik från andra länder som visar samma sak. Hur kan man ha missat det om man hängt lite här tidigare? Är du född igår eller?

Citat:
eller vill ni bara sitta och bröla samma idissling som vanligt?

Det är ju ni anti-vita och svenskhatande kommunister som brölar och idisslar samma skit om och om igen fastän ni har blivit motbevisade och krossade hundratals gånger. Ni kommer ju alltid tillbaka med samma skit som redan har smulats sönder flera gånger tidigare. Det är fortfarande inte pga "klass" eller "ekonomi" som araber och negrer gruppvåldtar och håller på.

Ni har ju inget annat än "socioekonomiska orsaker", "klass" och "pizza och kebab".
Citera
2013-01-25, 00:35
Medlem
Diospyross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bara_bg
Älskar att ingen här har svarat på hans faktiska tes vilket är att det inte handlar om etnicitet utan klass. Precis som MF själv säger så är undersökningen knappast vetenskaplig men den är intressant oavsett.

Om ni verkligen vill motbevisa så behöver ni spana klasstillhörighet (dvs inkomstnivå), om icke-vita namn då likväl är överrepresenterade så har ni faktiskt något att komma med. När de Johansson som inte är i statistiken men däremot i befolkningsunderlaget så blir den raka procentuella jämförelsen meningslös.

Det är fler Mohamad procentuellt på lager- och städjobb än vad det är Johanssöner, om de då inte är överrepresenterade även i andra register där arbetare är i överkant så är de tvärtom mer skötsamma. Någon som har några faktiska siffror om detta eller vill ni bara sitta och bröla samma idissling som vanligt?

Dylika påståenden har skärskådats och vederlagts i åtskilliga trådar vid det här laget.
Socioekonomisk status är bara en av flera faktorer som måste vägas in när man söker förklaringen till varför individer begår brott. Om inkomstnivån vore direkt avgörande för brottsbenägenheten så borde väl så gott som samtliga högskolestudenter sitta i fängelse, eller?
Citera
2013-01-25, 00:38
Medlem
Teleskoptampongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outpimp
Jag gjorde en liknade analys av ca 100.000 tingsrättsdomar för ett par månader sedan. Kom till samma slutsats som Martin Fredriksson att "svenska" namn klart toppar listan. Men eftersom det finns väldigt många Andreas, Johan etc i sverige så är det naturligt att dessa namn hamnar på topp.

Därför gick jag ett steg längre och tog namnet i förhållande till hur många som heter det totalt i hela landet (scb namnstatistik). Resultatet blev att listan istället klart domineras av utländska namn.

Med tanke på att den här (numera isärplockade och konstaterat felaktiga) undersökningen fick stor spridning, skulle det vara mycket intressant med en som är ordentligt gjord. Den kanske inte kommer spridas som en löpeld över twitter, men man kan ju hoppas? Rådata i något generellt databasformat för vidare undersökningar skulle uppskattas.

Intressant också att du konstaterat att Andreas och Johan toppar listan, när alla som skrivit i tråden som besöker/jobbar på fängelse säger att andelen invandrare bland intagna är mer än hälften, uppåt 70%. Är det större spridning på invandrarnamnen än de svenska namnen, eller hur går det ihop?
Citera
2013-01-25, 00:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Nja, det beror på vad som skall bevisas och vem som gör det. Är man automatiskt invandrare om man heter Mohammad?

Heter en somalier Kenta i Somalia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in