2006-05-10, 16:25
Medlem
Tack.

Jag håller med förutom sista biten "men upplägget är ju detsamma".
Citera
2006-05-10, 16:32
Medlem
Ruskigbusss avatar
adthelad - eftersom du tagit på dej den väldigt otacksamma uppgiften att försvara scientologin inför en stor grupp hedningar, så kan du kanske i den här tråden redogöra för vad som gör att du tycker att den ens är värd att försvara?

T ex vad ger den dej personligen?
På vilket sätt blev ditt liv bättre efter att du börjat med scientologi?
Citera
2006-05-10, 18:54
Medlem
1) Scientologi hjälper människor världen runt på många olika sätt.
2) Jag vet att den fungerar eftersom jag mår så mycket bättre nu jämfört med innan. (Fast jag mådde ganska bra innan). Jag förstår folk bättre och är nu bättre på att studera, fast jag fick alltid högsta betyget i skolan.
3) Scientologis mål är:
A civilization without insanity, without criminals and without war, where the able can prosper and honest beings can have rights, and where man is free to rise to greater heights, are the aims of Scientology.
Och det finns kunskap i Scientologi som fungerar så bra att jag tror vi kommer att lyckas.
Citera
2006-05-10, 19:00
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adthelad
1) Scientologi hjälper människor världen runt på många olika sätt.
2) Jag vet att den fungerar eftersom jag mår så mycket bättre nu jämfört med innan. (Fast jag mådde ganska bra innan). Jag förstår folk bättre och är nu bättre på att studera, fast jag fick alltid högsta betyget i skolan.
3) Scientologis mål är:
A civilization without insanity, without criminals and without war, where the able can prosper and honest beings can have rights, and where man is free to rise to greater heights, are the aims of Scientology.
Och det finns kunskap i Scientologi som fungerar så bra att jag tror vi kommer att lyckas.

Ok. Du mår bättre än innan. Vad är det som gör att du mår bättre?

Målet låter ju väldigt bra, men hur går det då till i praktiken? Hur kan en religion skapa detta utopiska samhälle?

Vilka är dessa kunskaper som fungerar så bra? På vilka grunder påstår du att de fungerar bra?
Citera
2006-05-10, 20:09
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
adthelad - eftersom du tagit på dej den väldigt otacksamma uppgiften att försvara scientologin inför en stor grupp hedningar, så kan du kanske i den här tråden redogöra för vad som gör att du tycker att den ens är värd att försvara?

T ex vad ger den dej personligen?
På vilket sätt blev ditt liv bättre efter att du börjat med scientologi?

Tycker herrn ska ha en stor eloge för att han inbjuder till en diskussion som kan ta upp vad den enskilde människan kan se som fördelar.
Citera
2006-05-10, 20:15
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebaot
Tycker herrn ska ha en stor eloge för att han inbjuder till en diskussion som kan ta upp vad den enskilde människan kan se som fördelar.

Nja, det är väl snarare trådskaparen som angivit tonen, vi skall FÖRSÖKA ge dem en chans att berätta. Det KAN ju tänkas att de är missförstådda och vi kritiker har fått allt om bakfoten.
Citera
2006-05-10, 20:29
Medlem
kaleids avatar
Trådskaparen nämner Hawaii som en av landningsplatserna, och påpekar att denna ögrupp inte fanns då landningen skulle ha ägt rum. Jag lägger till Kanarieöarna, som bara har funnits i ungefär en miljon år.
Citera
2006-05-13, 23:37
Medlem
Citat:
Ok. Du mår bättre än innan. Vad är det som gör att du mår bättre?

Målet låter ju väldigt bra, men hur går det då till i praktiken? Hur kan en religion skapa detta utopiska samhälle?

Vilka är dessa kunskaper som fungerar så bra? På vilka grunder påstår du att de fungerar bra?

Läs Dianetik boken och då börde du förstå värför man blir bättre av Dianetik.

Det finns också en massa information som jag nu känner till i Scientologi som gör att livet är roligare och lättare, t.ex. att jag är mycket bättre på att bedöma människor.

Om 1% of världen uppnådde "Clear" skulle målet vara väldigt nära.
Citera
2006-05-13, 23:47
Medlem
Fruktpojkens avatar
Citat:

Det finns också en massa information som jag nu känner till i Scientologi som gör att livet är roligare och lättare, t.ex. att jag är mycket bättre på att bedöma människor.

Varför måste man betala så hemskt mycket pengar för att få lära sig om historian?
Citera
2006-05-13, 23:50
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:

Nja, det där var väl inget svar. Eftersom du redan läst boken, och är insatt, så borde du väl kunna ge mej lite hjälp på traven?

Hur bedömer du andra människor?

Och vad innebär det att någon är "Clear"?
Citera
2006-05-14, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktpojken
Varför måste man betala så hemskt mycket pengar för att få lära sig om historian?
Hur mycket tror du Dianetik kostar?
Citera
2006-05-14, 23:34
Medlem
Citat:
Nja, det där var väl inget svar. Eftersom du redan läst boken, och är insatt, så borde du väl kunna ge mej lite hjälp på traven?

Hur bedömer du andra människor?

Och vad innebär det att någon är "Clear"?

Dianetik skrevs med anledning att hjälpa folk förstå hur sinnet fungerar, och hur man kan använd det kunskapet för att må bättre.
Det bästa jag kan göra är att berätta för folk att den fungerar och hänvisa till själva boken eller http://www.dianetics.org för de som vill ha mer information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in