2012-12-25, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Jag försökte räkna lite på vad Skatteverket kan tänkas ha för krav på ML totalt, utifrån omprövningsbeslutet 2012-10-23 samt nu med det färska omprövningsbeslutet i december.

I det föregående beslutet finns redan en sammanställning som SV har sänt till FR Karlstad.

I decemberbeslutet får man väl försöka multiplicera och plussa själv, samt uppskatta procentsatsen. ML har inte tidigare taxerats för någon jättehög inkomst. Runt 296 000 kr tax 2011 och väl bara ca 150 000 kr tax 2010 (?). Om man räknar lågt på de höjda inkomsterna nu, säg 30 procents skatt, så skulle det kunna se ut såhär (med många reservationer, skatteberäkningar ingår inte i mitt expertområde men någon sådan expert borde väl finnas i tråden). Hinner med tanke på fixande som hör till datumet inte göra något jättesnyggt inlägg. Tacksam om ni korrigerar de fel som säkert finns där:

Tax 2010:
499 205 kr, höjd inkomst av näringsverksamhet)
202*767 kr, höjd inkomst av kapital

Skattetillägg:
Skattetillägg påförs med 40 % av en fjärdedel av reduceringen av redovisat underskott 94 527 kr samt med 40 % av den skatt som belöper på ett underlag av 404*678 kr.

ST beräkning: 9 453 kr (94 527/4 kr x 0,4) + 161 682 kr (404 678 kr x 0,4).
ST totalt tax 2010 (inkomst): 171 135 kr.

Tax 2011:
397 601 kr höjd (inkomst av näringsverksamhet)
253 214 kr höjd (inkomst av kapital)

Skattetillägg påförs med 40 % av en fjärdedel av reduceringen av redovisat underskott 245*886 kr samt 40 % av den skatt som belöper på ett underlag av
57 188 kr (151 715 – 94*527).

ST beräkning: 61 471 kr (245 885/4 x 0,4) + 22 875 kr (57 188 x 0,4)

ST totalt tax 2011: 84 346 kr.

Tax 2012:
810 108 kr höjd inkomst av näringsverksamhet)

ST: Inget. (?)

Skattetillägg totalt tax 2010-2011 (inkomst): 255 481 kr (171 135 kr + 84 346 kr)

MOMS:
Tax 2010, moms:
221 789 kr, sänkning ingående mervärdesskatt.
44 358 kr, påfört skattetillägg (20% av 221 789 kr)

ST moms tax 2010: 44 358 kr.

Tax 2011, moms:
316 334 kr, sänkning ingående mervärdesskatt.
63 267 kr, påfört skattetillägg (20% av 316 334 kr)

ST moms tax 2011: 63 267 kr.

ST totalt (moms) tax 2010-2011: 107 625 kr.

107 625 kr

ST totalt inkomst + moms tax 2010/2011: 363 106 kr.

Justerad inkomstskatt och momsavdrag, utfrån omprövningsbeslutet dec 2012:
1 706 959 kr höjd inkomstskatt (näringsverksamhet)
455 981 kr höjd inkomst av kapital
538 123 kr sänkt ingående moms
_____
Totalt: 2 701 063 kr.

Säg att skattesatsen är 30 procent: 810 319 kr (2 701 063 x 0,3).

Sammanräkning:
363 106 kr (skattetillägg totalt tax 2010/2011) +
+ 810 319 kr (uppskattad kvarskatt, á 30%) =
________
1 173 425 kr (omprövningsbeslutet dec 2012, grovt uppskattat)

1 173 425 kr + 1 778 071 kr (enligt omprövningsbeslutet 2012-10-23, inlaga till FR):

Totalt att betala till SV: 2 951 496 kr (varav 1,17 milj är en gissning).
(+ räntetillägg)

Låter det rimligt med cirka 2,95 miljoner kr eller har jag gått vilse?

Betalningssäkringen på 1 miljon var i vart fall ingen överdrift. Undrar om Skatteverket har kontaktat Kronofogden och ansökt om utökad betalningssäkring?

Om åklagaren sen åtalar för grovt skattebrott eller normalgraden, det återstår att se. Jag känner inte till hur man förfar när SV redan har påfört den skattskyldige 40 procents skattetillägg, i vissa delar. Dock, i föregående omprövningsbeslut påfördes ML endast 20 procents skattetillägg, och då var summorna redan högre (moms och arbetsgivaravgifter). Att systematiskt betala svarta löner i den omfattningen som ML har gjort låter i mina icke-expertöron som rätt grovt.

Förundersökningen är i vart fall rubricerad som grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott. Detta kanske inte ändras, däremot kanske ML, med tanke på skattetilläggen, slipper ytterligare fängelse eller böter som påföljd?

Tyvärr verkar det som domstolarna i Sverige tycker att man kan drömma till dubbla straff. Både påföra skattetillägg och sedan dömda fullt ut för skattebrott. Något som borde prövas av Eu domstolen.
Citera
2012-12-25, 19:05
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Tyvärr verkar det som domstolarna i Sverige tycker att man kan drömma till dubbla straff. Både påföra skattetillägg och sedan dömda fullt ut för skattebrott. Något som borde prövas av Eu domstolen.

I brottmål döms man till straff och skadestånd. Anmäl det med?
Citera
2012-12-25, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
I brottmål döms man till straff och skadestånd. Anmäl det med?

Om skattetillägg kan bedömas som straff och man samtidigt kan dömas för straff en gång till för samma brått strider det mot Eu-konventionen.
http://www.lunduniversity.lu.se/o.o.i.s?id=24923&postid=1555645
Citera
2012-12-25, 19:29
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Om skattetillägg kan bedömas som straff och man samtidigt kan dömas för straff en gång till för samma brått strider det mot Eu-konventionen.
http://www.lunduniversity.lu.se/o.o.i.s?id=24923&postid=1555645

EU består av länder med oerhört skiftande syn på rättssystem och historisk bakgrund till dessa; att försöka finna en solitt förankrad syn på rättskipning inom EU tror jag är en uppgift för Sisyfos men det är imho ett annat ämne.

Gemensamt tycks dock, från min erkänt amatörmässiga horisont, finnas två komponenter i rättsskipningen: Straff för brottet och kompensation till brottsoffret.
Må vara att kompensationen vid grova våldsbrott är löjeväckande låg medan den vid ekonomiska brott tycks vara tämligen hög; kanske beroende på att "staten" prioriterar sina intressen jämfört med enskildas lidande. Jag finner dock själva principen ganska rimlig
Citera
2012-12-26, 20:31
Medlem
[quote=DreamTwister]EU består av länder med oerhört skiftande syn på rättssystem och historisk bakgrund till dessa; att försöka finna en solitt förankrad syn på rättskipning inom EU tror jag är en uppgift för Sisyfos men det är imho ett annat ämne.

Gemensamt tycks dock, från min erkänt amatörmässiga horisont, finnas två komponenter i rättsskipningen: Straff för brottet och kompensation till brottsoffret.
Må vara att kompensationen vid grova våldsbrott är löjeväckande låg medan den vid ekonomiska brott tycks vara tämligen hög; kanske beroende på att "staten" prioriterar sina intressen jämfört med enskildas lidande. Jag finner dock själva principen ganska rimlig[/QUOTE

Tycker det ör riktigt. Problemen är att det i Sverige, till skillnad från andra lännder, blir två straff för brottet i Sverige skattetillägg + böter eller fängelse men det finns det tusentalsartiklar skrivna om. Sverige har tidigare fällt för föredragsbrott mot EU-konvetionen bl.a. för den långa tid det tar att få slutlig dom beträffande "straffet" skattetillägg.
Citera
2012-12-26, 20:37
Medlem
DreamTwisters avatar
[quote=Anel11]
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
EU består av länder med oerhört skiftande syn på rättssystem och historisk bakgrund till dessa; att försöka finna en solitt förankrad syn på rättskipning inom EU tror jag är en uppgift för Sisyfos men det är imho ett annat ämne.

Må vara att kompensationen vid grova våldsbrott är löjeväckande låg medan den vid ekonomiska brott tycks vara tämligen hög; kanske beroende på att "staten" prioriterar sina intressen jämfört med enskildas lidande. Jag finner dock själva principen ganska rimlig[/QUOTE

Tycker det ör riktigt. Problemen är att det i Sverige, till skillnad från andra lännder, blir två straff för brottet i Sverige skattetillägg + böter eller fängelse men det finns det tusentalsartiklar skrivna om. Sverige har tidigare fällt för föredragsbrott mot EU-konvetionen bl.a. för den långa tid det tar att få slutlig dom beträffande "straffet" skattetillägg.

Kalla skattetillägget för: Kompensation till BO, problem solved. Återstår att diskutera nivån jämfört med imho betydligt värre brott.
EUs syn på det är av synnerligen lågt intresse för mig, de kan lämpligen fokusera på bananers krökning och smaken på snus
Citera
2012-12-26, 21:13
Medlem
Lodjurens avatar

Citat:

Det intressanta här är väl att diskutera vad Skatteverket kom fram till i det aktuella beslutet om att påföra ML skattetillägg. På sidan 27 i det senaste omprövningsbeslutet står det:

Citat:
Såväl Högsta förvaltningsdomstolen (RÅ 2009 ref 94) som Högsta domstolen (NJA 2010 s 168 I och II) har slagit fast att systemet med dubbla förfaranden - skattetillägg och skattebrott – inte står i strid med förbudet mot dubbelbestraffning i Europakonventionen.

Vid bestämmande av skattetillägg ska beaktas att felaktigheten som leder till skattetillägg även kan innebära att den skattskyldige fälls till ansvar för brott enligt skattebrottslagen. Syftet är att säkerställa att den sammanlagda påföljden står i rimlig proportion till försummelsen.

En åklagare ska ta hänsyn till påfört skattetillägg vid sitt eventuella yrkande om påföljd. Det kan därför på goda grunder anses att åklagaren kommer att ta hänsyn till att Skatteverket har påfört skattetillägg.

Det finns väl ingen anledning att betvivla att åklagaren, och sen eventuell domstol, inte skulle beakta det ganska höga skattetillägget (40 procent skattetillägg för höjd inkomst av näringsverksamhet mm). Om ML åtalas och fälls för skattebrott kanske han därför slipper fängelse, när domstolen ska bedöma de sammantaget rimliga proportionerna (eller i vart fall får kortare straff). Det lär vi väl få se under 2013.
Senast redigerad av Lodjuren 2012-12-26 kl. 21:25. Anledning: stoppar in i spoiler
Citera
2012-12-27, 14:33
Medlem
riskfaktors avatar
Citat:
Det finns väl ingen anledning att betvivla att åklagaren, och sen eventuell domstol, inte skulle beakta det ganska höga skattetillägget (40 procent skattetillägg för höjd inkomst av näringsverksamhet mm). Om ML åtalas och fälls för skattebrott kanske han därför slipper fängelse, när domstolen ska bedöma de sammantaget rimliga proportionerna (eller i vart fall får kortare straff). Det lär vi väl få se under 2013.
Om jag nu förstått dig rätt......

Skulle det höga skattetillägget innebära att ML slipper som påföljd förlängt fängelsestraff?

Tycker rättsväsendet att det räcker som straff att ML får en enorm restskatt att betala in?

Finns det några prejudikat?

(jäklar vad många frågeställningar inför kommande ekobrottsförhandlingar)
Citera
2012-12-27, 15:16
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av riskfaktor

Skulle det höga skattetillägget innebära att ML slipper som påföljd förlängt fängelsestraff?

Vet inte, men enligt Skatteverket ska det höga skattetillägget beaktas när man sen värderar de sammantagna proportionerna. Detta gäller skattebrottet. Förundersökningen avser ju också grovt bokföringsbrott.

Citat:
Tycker rättsväsendet att det räcker som straff att ML får en enorm restskatt att betala in?

Vet inte vad det kan tänkas landa i för straff. Men gissningsvis får ML näringsförbud så inte lär det stanna vid endast den höga restskatten. Om ytterligare fängelsepåföljd så kanske den blir kortare än om skattetillägget hade varit lägre. Och så finns som sagt var frågan om bokföringsbrott.

Citat:

Ja. Skatteverket refererar ju till ett sådant prejudikat. Här finns ett annat exempel från 2010. Den tidigare ostraffade personen R.A., som av Skatteverket hade bedömts låtit bli att för två taxeringsår redovisa cirka tre miljoner kr i nyemissioner, dömdes i hovrätten för skattebrott av normalgraden, till villkorlig dom samt samhällstjänst 175 tim. Skatteverket hade lagt på R.A. 40 procents skattetillägg och detta höga skattetillägg höll, hela vägen upp till Högsta förvaltningsdomstolen (Regeringsrätten).

Tre miljoner i nyemissioner bedömdes som skattebrott av normalgraden.
I ML:s fall handlar det om flera saker: flera års svarta löner, fusk med moms, fusk med hyror mm. De oredovisade beloppen är högre än tre miljoner. Alltså kanske det landar i grovt skattebrott ändå. Dessutom kanske bokföringsbrottet spär på. Men innan man ens vet åtalet så kan vi väl egentligen inte gissa särskilt bra?
Citera
2012-12-27, 16:14
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskfaktor

Om det blir fråga om fängelsestraff lär väl villkorlig dom knappast komma i fråga. Hoppas att man tar i med hårdhandskarna och markerar att det Brasa sysslat med inte är önskvärt.

Framför allt blir det väl lite mer spännande med advokatvalet i denna process. Staten lär inte gå in och baila ut Brasa från advokatkostnaderna i denna process. Antar att någon kaffekokande, Jur kand från Sliskbergskys Advokatbyrå kommer i fråga. En sådan som lägger på 50% moms för att vara helt säker på att inte batala in för lite.

Försvaret lär väl dessutom ligga på nivån:

"Nej, det är ett missförstånd, jag har inte skrivit in de siffrorna i min deklaration, och om det visar sig att jag i alla fall skrivit in dem är det mina siffror som jag får göra vad jag vill med!"

"Jag brukar ställa ut datorn, med bokföringsprogrammet, utanför kontoret med en lapp på. Det står att vem som helst får mata in vilka siffror som helst i datorn på lappen."

"Endast en spetskompetent stalker skulle kunna ändrat i siffrorna utan att jag märkte något. Jag umgås regelbundet med flera stalkers!"
Senast redigerad av SuperTeflon 2012-12-27 kl. 17:01.
Citera
2012-12-27, 16:59
Medlem
Det har spekulerats i hur involverad ÅW är i ML:s affärer.

ÅW träffade först ML som arbetsgivare. Hon imponerades av att han kunde erbjuda skattefria
löner. Lönerna utbetalade han kontant till henne direkt från handsfacket i bilen. Totalt erhöll
hon ca 500.000 kr svart , vilket utgjorde ca hälften av hennes lön. Flera andra läkare nappade också på detta unika ersättningssystemet, bland dom hans bror.

Sedan fortsatte ÅW genom "sitt varumärke" att med intyg och olika försäkringar legitimera ML:s verksamhet , trots att hon visste att allt var en bluff. ML lyckades övertyga henne om att allt var näst intill lagligt och att inga myndigheter kunde överlista honom.

ÅW var väl förtrogen med ML:s alla affärer och fungerade som en partner även där ML stod som
ensamägare. Allt skulle delas lika.Deras gemensamma likvida reserv av svarta pengar parkerades snabbt hos ÅW:s mor när det hettade till.
Allt som här nämnts finns dokumenterat hos Ekobrottsåklagaren som bl a har en lista på belopp och personer som mottagit svarta löner.
Det blir spännande att följa fortsättningen.
Citera
2012-12-27, 17:08
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baracko
Det har spekulerats i hur involverad ÅW är i ML:s affärer.

ÅW träffade först ML som arbetsgivare. Hon imponerades av att han kunde erbjuda skattefria
löner. Lönerna utbetalade han kontant till henne direkt från handsfacket i bilen. Totalt erhöll
hon ca 500.000 kr svart , vilket utgjorde ca hälften av hennes lön. Flera andra läkare nappade också på detta unika ersättningssystemet, bland dom hans bror.

Sedan fortsatte ÅW genom "sitt varumärke" att med intyg och olika försäkringar legitimera ML:s verksamhet , trots att hon visste att allt var en bluff. ML lyckades övertyga henne om att allt var näst intill lagligt och att inga myndigheter kunde överlista honom.

ÅW var väl förtrogen med ML:s alla affärer och fungerade som en partner även där ML stod som
ensamägare. Allt skulle delas lika.Deras gemensamma likvida reserv av svarta pengar parkerades snabbt hos ÅW:s mor när det hettade till.
Allt som här nämnts finns dokumenterat hos Ekobrottsåklagaren som bl a har en lista på belopp och personer som mottagit svarta löner.
Det blir spännande att följa fortsättningen.

Vill tacka för det du bidrar med i tråden. Din insyn i de delar som inte dokumenterats är imponerande.

Har missat att Dr Brasa har en bror som är läkare. Vem av dem?

Om Åsa är insyltad så borde väl rimligen UL också varit fullt medveten om fulracet i Dr Rent? Kanske vi får se två ytterligare åtal i härvan vad det lider.

Och en allmän fråga: Hur var det med lagligheten i hyrläkartrixandet? Finns det verkligen skattefria löner även utanför källarplanet i Solna?
Senast redigerad av SuperTeflon 2012-12-27 kl. 17:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in