Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
Så vad är problemet? De flesta som vill vara/är minimalister tycks ha en ohälsosam fixering vid saker även om det i deras fall ofta betyder att de är fixerad vid att ha så få saker som möjligt. Det man behöver/använder regelbundet skaffar man sig och det man inte behöver längre gör man sig av med. Svårare än så är det inte.
Precis så. Idén är att att ha ett friktionsfritt förhållande till materiella tingestar, där ingenting saknas och ingenting är överflödigt. Att fetischera frånvaron av prylar är lika vansinnigt som att fetischera närvaron av dem, när det man letar efter är balans. Personligen ser jag givetvis de praktiska, konkreta fördelarna av rätt mängd prylar, det är absolut trevligt att spara pengar och underlätta flytt och städning. Däremot anser jag inte att det är det största skälet till att sträva efter en medvetenhet i sin konsumtion och sina innehav. Det största bagaget är mentalt, och består av alla de känslomässiga band vi har till prylar och till begären efter prylar. Vi låter konsumtion definiera oss, styra vårt handlande och fylla våra drömmar. Vi vill växa mentalt, moraliskt och estetiskt, men vi vet inte hur, så vi konsumerar och får i alla fall en skymt av det vi letar efter. Sedan blir det nya gammalt, det vita blir grått och vi står där vi började, lika hjälplösa som förut.
Citat:
There’s a guy that everyone knows. Let’s call him Car Guy. Hi Car Guy!
Car Guy is the guy who has a great car. The thing is really slick; he’s been working on it for years. Rims bigger than his neighbor’s rims. A big ol’ fin on the back. There’s a massive muffler that makes it really loud, annoying everyone for miles, but it sounds heavenly to Car Guy.
The thing I’ve always wondered about Car Guy is this: when he’s not with his car, who is he? He’s invested everything of himself into a thing, so what’s left when that thing isn’t around?
Car Guy is the guy who has a great car. The thing is really slick; he’s been working on it for years. Rims bigger than his neighbor’s rims. A big ol’ fin on the back. There’s a massive muffler that makes it really loud, annoying everyone for miles, but it sounds heavenly to Car Guy.
The thing I’ve always wondered about Car Guy is this: when he’s not with his car, who is he? He’s invested everything of himself into a thing, so what’s left when that thing isn’t around?
http://exilelifestyle.com/car/
Att låta sin minimalistiska livsstil definiera en är bara att byta avgudabild. "Du skulle se min operationssal till lägenhet. Jag har bara 75 saker". Jag har hellre en villa fylld med skräp som jag aldrig tänker på än en väska med tio saker som jag byggt hela mitt jag kring.