2012-12-15, 20:38
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Vetenskapligt belagt är det, vad jag förstår, inte alls. Sedan behöver man väl inte vara så jävla rationell hela tiden. Jag har fångat två rävar på film, när de raidade en soptunna, och det var häftigt att se med egna ögon. Jag skulle gärna se en livs levande varg tassa omkring i kvarteret också. De anfaller ju liksom inte människor i onödan.
Varför flyttar du då inte till ett område med gott om varg?

Lägger du en slant så kan du ju dessutom köpa dig en hyffsad areal jaktmark där du kan göra en insats för att freda den varg som finns där. Jakträtten följer med markägandet som du säkert vet.

Jag har alls inget mot människor som vill leva nära naturen och djuren. Däremot är jag inte svag för de som vill styra och ställa med andras liv..
Citera
2012-12-15, 20:48
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Vetenskapligt belagt är det, vad jag förstår, inte alls. Sedan behöver man väl inte vara så jävla rationell hela tiden. Jag har fångat två rävar på film, när de raidade en soptunna, och det var häftigt att se med egna ögon. Jag skulle gärna se en livs levande varg tassa omkring i kvarteret också. De anfaller ju liksom inte människor i onödan.

OK. Men det sträcker sig alltså så långt att du skulle tycka att det vore "häftigt" att se......?
Citera
2012-12-15, 21:32
Medlem
Ceilingcats avatar
Citat:

Skitsnack. Det sker hela tiden i USA. Anledningen till att vi i Sverige anser att vargen 'är skygg och håller sig borta från människor' kallas det naturliga urvalet. Hård jakt har bedrivits på varg under flera hundra år, och dom oskygga individerna sållades omedelbart bort. Nu när detta inte längre sker är det bara en tidsfråga innan den 'naturliga' skyggheten för människor försvinner. Face it, vi är lätta byten. Jag är inte emot varg i Sverige, men det kommer att hända.
Citera
2012-12-16, 10:24
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceilingcat
Skitsnack. Det sker hela tiden i USA. Anledningen till att vi i Sverige anser att vargen 'är skygg och håller sig borta från människor' kallas det naturliga urvalet. Hård jakt har bedrivits på varg under flera hundra år, och dom oskygga individerna sållades omedelbart bort. Nu när detta inte längre sker är det bara en tidsfråga innan den 'naturliga' skyggheten för människor försvinner. Face it, vi är lätta byten. Jag är inte emot varg i Sverige, men det kommer att hända.

Det där var förhoppningsvis en pluralis auctoritatis, för jag är personligen inget lätt byte. Bakom hörntänderna har jag dem för rovdjuren utmärkande rovtänderna och är i den bemärkelsen inte ens människa. Bite me.
Citera
2012-12-16, 10:36
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Varför flyttar du då inte till ett område med gott om varg?

Lägger du en slant så kan du ju dessutom köpa dig en hyffsad areal jaktmark där du kan göra en insats för att freda den varg som finns där. Jakträtten följer med markägandet som du säkert vet.

Den som ändå hade råd!

Citat:
Jag har alls inget mot människor som vill leva nära naturen och djuren. Däremot är jag inte svag för de som vill styra och ställa med andras liv..

Nä, sådana gillar inte jag heller, men deras yrkestitlar brukar börja med pol (vilket för övrigt är en svordom på latin, haha...) och sluta med -is eller -itiker (inte mina favoritändelser på benämningar, heller; jfmr. 'tjockis', 'kritiker'). Skjut du varg, som förirrar sig på din tomt, men att på statlit dekret låta halvera en av inavel och tjuvskytte redan hotad vargstam är rent ut sagt ett dåligt motiverat, illa genomtänkt och direkt oansvarigt nedra nidingsdåd.
Citera
2012-12-16, 10:38
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shanks
OK. Men det sträcker sig alltså så långt att du skulle tycka att det vore "häftigt" att se......?

OK, det vore givetvis häftigare att se en hel flock jaga ikapp och fälla någon av mina många meningsmotståndare.
Citera
2012-12-16, 12:30
Medlem
Ceilingcats avatar
Citat:
Skjut du varg, som förirrar sig på din tomt, men att på statlit dekret låta halvera en av inavel och tjuvskytte redan hotad vargstam är rent ut sagt ett dåligt motiverat, illa genomtänkt och direkt oansvarigt nedra nidingsdåd.

... men vänta nu, om man vill bli av med inavel, vad är då poängen med att INTE bedriva vargjakt? Resultatet blir ju fler vargar med samma inavelskvot. Bättre då att skära ner den inavlade vargstammen och göra plats för nytt blod som man väl får plantera in.
Citera
2012-12-16, 12:33
Medlem
Ceilingcats avatar
Citat:
Det där var förhoppningsvis en pluralis auctoritatis, för jag är personligen inget lätt byte. Bakom hörntänderna har jag dem för rovdjuren utmärkande rovtänderna och är i den bemärkelsen inte ens människa. Bite me.

Är du människa och icke överviktig väger du knappast mer än 200 kilo max. 4 vargar om 60 kg har din fulla vikt, lätt, och det krävs nog bara två för att ta kol på den genomsnittliga erfarna skogsmulle (förutsatt att han inte är beväpnad). Har du kniv kanske du har en chans, men återigen, är det mer än en varg...
Citera
2012-12-16, 18:01
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Är du människa och icke överviktig väger du knappast mer än 200 kilo max. 4 vargar om 60 kg har din fulla vikt, lätt, och det krävs nog bara två för att ta kol på den genomsnittliga erfarna skogsmulle (förutsatt att han inte är beväpnad). Har du kniv kanske du har en chans, men återigen, är det mer än en varg...

Återigen ifrågasätter jag ju själv min egen mänsklighet med utgångspunkt i tanduppsättningen, om det nu skulle ha någon större betydelse för överlevnadschanserna, vilket det förmodligen har, då mitt bett är klart dödligt. Men nu talade jag väl mera om en enda varg än om en hel flock. Jag lär ju ha ett gäng polare i sällskap i vanlig ordning, och för övrigt har jag ett flertal bröd-, frukt- och filéknivar samt ett par moraknivar och en fällkniv, ett huggsvärd (arvegods, krigsbyte från stormaktstiden) och ett spjut, om det skulle behövas. Inte för att jag går omkring med alltihop (över huvud taget går jag visserligen inte omkring så värst mycket alls, speciellt inte beväpnad eller utomhus, utan sitter mest i min förbannade* fåtölj), men om närområdet vore fullt av varg, så skulle jag nog inte ge mig ut annat än väpnad till tänderna (haha, det kan jag ju vara i dubbel bemärkelse, kom jag på), och som sagt inte ensam.

Citat:
... men vänta nu, om man vill bli av med inavel, vad är då poängen med att INTE bedriva vargjakt? Resultatet blir ju fler vargar med samma inavelskvot. Bättre då att skära ner den inavlade vargstammen och göra plats för nytt blod som man väl får plantera in.

Inavelskvoten kommer givetvis att höjas med färre vargar, för ingen vill plantera in varg, men regeringen vill och kommer att ta ihjäl omkring hälften för att hålla stammen nere på en löjligt låg nivå. Det bedrivs ändå tillräckligt med tjuvskytte av skjutglada lappgubbar beroende av renskötsel för att hota våra stora rovdjurs fortsatta existens.
*Det vilar faktiskt en förbannelse över den, för så fort man har satt sig i den, är det hart när omöjligt att resa sig upp igen. Den faller tillbaka och man sitter djupt nedsjunken och löjligt bekvämt.
Citera
2012-12-16, 20:15
Medlem
P04s avatar
Citat:
Den som ändå hade råd!
Det är nog inte så dyrt som du tycks tro. Vi pratar ju inte stureplan precis.
Citat:

Nä, sådana gillar inte jag heller, men deras yrkestitlar brukar börja med pol (vilket för övrigt är en svordom på latin, haha...) och sluta med -is eller -itiker (inte mina favoritändelser på benämningar, heller; jfmr. 'tjockis', 'kritiker'). Skjut du varg, som förirrar sig på din tomt, men att på statlit dekret låta halvera en av inavel och tjuvskytte redan hotad vargstam är rent ut sagt ett dåligt motiverat, illa genomtänkt och direkt oansvarigt nedra nidingsdåd.
Vi kan vara överens om att rovdjurspolitiken, som så många andra politiska områden, är illa skött och kontraproduktiv. Till stor del tror jag inte det beror på "pol-folk" utan snarare på byråkrater.

Jag skulle gärna se en avreglerad skyddsjakt där varg fritt får skjutas i nära anslutning till bebyggelse, folk och fä. Det skulle lösa de flesta problem som finns idag och ge i det närmaste full acceptans.
Det skulle heller inte leda till någon överskjutning eller utrotning och ju fler oskygga vargar som tas bort desto större genetisk nytta gör inplantering.
Folk i sverige har en tendens att ta sitt ansvar när de får det, och den lilla klick verkliga varghatare vi har i landet skulle snabbt förlora allt stöd och inflytande.

Kvar skulle bli en liten men stark vargstam med en hållbar geografisk spridning.
Citera
2012-12-16, 21:46
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Det är nog inte så dyrt som du tycks tro. Vi pratar ju inte stureplan precis.

Det är jag som är fattig, men om jag hade råd, skulle jag gärna köpa mark; men ifall man skall kunna erbjuda något vidare skydd för vargarna, som också måste finnas i området man köper (och de kan röra sig över ganska stora områden), så hur som helst blir det förmodligen rätt dyrt, oavsett om man lever på existensminimum eller inte. Dessutom får man ju tyvärr inte hålla dem som husdjur, så det skulle bli knepigt att på privat initiativ implantera några djur på marken i fråga. Det skulle bli till att kidnappa någon valp från en djurpark, och det vore visserligen dumdristighet i min smak (jag har försökt välta en jak en gång, haha), men man smyger sig ju inte in i en lya utan bedövningsmedel och sådant, om syftet är att höja vargarnas antal snarare än att minska det. Och sådan utrustning har jag ingen tillgång till. Jag har knappt råd att ta mig till Skansen, och först måste jag ju komma upp ur fåtöljen.

Citat:
Vi kan vara överens om att rovdjurspolitiken, som så många andra politiska områden, är illa skött och kontraproduktiv. Till stor del tror jag inte det beror på "pol-folk" utan snarare på byråkrater.

Jag skulle gärna se en avreglerad skyddsjakt där varg fritt får skjutas i nära anslutning till bebyggelse, folk och fä. Det skulle lösa de flesta problem som finns idag och ge i det närmaste full acceptans.
Det skulle heller inte leda till någon överskjutning eller utrotning och ju fler oskygga vargar som tas bort desto större genetisk nytta gör inplantering.
Folk i sverige har en tendens att ta sitt ansvar när de får det, och den lilla klick verkliga varghatare vi har i landet skulle snabbt förlora allt stöd och inflytande.

Kvar skulle bli en liten men stark vargstam med en hållbar geografisk spridning.

Jo, men det där är ju önsketänkande. Byråkrati är ju den gemensamma nämnaren för allt pol-folk, för övrigt.
Citera
2012-12-16, 22:42
Medlem
Vissa här har en lite syrlig ton mot vargar. Gissar att ni har bättre erfarenhet av dem. River de verkligen så mycket boskap? Eller skadar husdjur? Är inte t.ex. rävar en större mördare av höns eller tamkatter?

Jag är intresserad av att veta och tänker inte förkasta en förklaring som något irrationellt varghat.

Självklart har man okopplade hundar på landsbygden. Ger sig vargen på dem?
Senast redigerad av Brussels.sprout 2012-12-16 kl. 22:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in