Citat:
Ursprungligen postat av Ceilingcat
Är du människa och icke överviktig väger du knappast mer än 200 kilo max. 4 vargar om 60 kg har din fulla vikt, lätt, och det krävs nog bara två för att ta kol på den genomsnittliga erfarna skogsmulle (förutsatt att han inte är beväpnad). Har du kniv kanske du har en chans, men återigen, är det mer än en varg...

Återigen ifrågasätter jag ju själv min egen mänsklighet med utgångspunkt i tanduppsättningen, om det nu skulle ha någon större betydelse för överlevnadschanserna, vilket det förmodligen har, då mitt bett är klart dödligt. Men nu talade jag väl mera om en enda varg än om en hel flock. Jag lär ju ha ett gäng polare i sällskap i vanlig ordning, och för övrigt har jag ett flertal bröd-, frukt- och filéknivar samt ett par moraknivar och en fällkniv, ett huggsvärd (arvegods, krigsbyte från stormaktstiden) och ett spjut, om det skulle behövas. Inte för att jag går omkring med alltihop (över huvud taget går jag visserligen inte omkring så värst mycket alls, speciellt inte beväpnad eller utomhus, utan sitter mest i min förbannade* fåtölj), men om närområdet vore fullt av varg, så skulle jag nog inte ge mig ut annat än väpnad till tänderna (haha, det kan jag ju vara i dubbel bemärkelse, kom jag på), och som sagt inte ensam.
Citat:
Ursprungligen postat av Ceilingcat
... men vänta nu, om man vill bli av med inavel, vad är då poängen med att INTE bedriva vargjakt? Resultatet blir ju fler vargar med samma inavelskvot. Bättre då att skära ner den inavlade vargstammen och göra plats för nytt blod som man väl får plantera in.
Inavelskvoten kommer givetvis att höjas med färre vargar, för ingen vill plantera in varg, men regeringen vill och kommer att ta ihjäl omkring hälften för att hålla stammen nere på en löjligt låg nivå. Det bedrivs ändå tillräckligt med tjuvskytte av skjutglada lappgubbar beroende av renskötsel för att hota våra stora rovdjurs fortsatta existens.
*Det vilar faktiskt en förbannelse över den, för så fort man har satt sig i den, är det hart när omöjligt att resa sig upp igen. Den faller tillbaka och man sitter djupt nedsjunken och löjligt bekvämt.