Calciohelg!
Fru och dotter bortresta på spa & shopping-helg, medan jag och lillgrabben koncentrerar oss på Calcio. Lunch; Oliver med fetaost, Salami Barolo, Pecorino Sardo samt några spareribs. Peroni respektive Coca Cola.
Till detta avnjuts inspelade Inter mot Fiorentina i sann Vivoli-anda. Bra match där Coutinho och Milito glänste som fan. Tillsammans med Cassano såklart… Il tridente imponerade framförallt i första halvlek.
Citat:
Ursprungligen postat av Arachnid
Vidare på Is Arena-soppan då. Nu verkar det som att dom ska riva skiten
http://www.football-italia.net/30830/arenas-be-torn-down
Får skilja på det sportsliga och allt annat. Allt annat kan innefatta den politiska och personliga maktkampen mellan Cagliaris borgmästare och Cagliaris president, samt att Cagliari kan anses vara minst lika gammalt som Rom, dvs det är svårt som fan att bygga nytt där. Dessutom ligger det vackert och har ett spännande djurliv vilket gör att det finns ytterligare en mängd hänsyn som måste beaktas. Cellino försökte komma runt alla tillstånd genom att använda en befintlig liten arena och sätta dit ”tillfälliga och flyttbara” läktare…
Som sagt så flyttar han hemmaarenan från staden Cagliari till Quartu, där borgmästaren inte är fientligt inställd. Dock är myndigheterna för polis och miljö gemensamma, vilket gör att de med alla medel försöker sabotera för Cellino och klubben.
Prefektens försök att stoppa spel på arenan genom att polisen inte kan garantera säkerheten visade sig vara nonsens och inte i överensstämmelse med lagen. Därför försöker man på andra sätt. Inte alls omöjligt att de lyckas. Inte minste eftersom Cellino säkert försökt böja lagen till klubbens förmån.
Men att andra klubbar försöker utnyttja detta till att vinna sportsliga fördelar är det jag har reagerat mot. En enorm skillnad mellan hur Roma och Milan hanterade situationen. En situation som de såklart var fullt medvetna om.
De som följt mina inlägg kan faktiskt anse sig vara bättre informerade om situationen än de flesta i Italien, och har en kunskap om situationen som såklart vida överstiger de svenska journalister som följer calcio. Jag läser lokaltidningar och snickesnackar hyfsat regelbundet med personer på plats.
*
Nu följer Milan mot Inter. Spännande!