2012-07-11, 12:15
Medlem
BennyBernadottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BennyBernadotte
Hittade precis en bra dokumentär om Mary Anne Cotton också!

http://www.youtube.com/watch?v=_dUfcifMhZY

Ber om ursäkt jag såg att du redan länkat till den!
Citera
2012-07-11, 20:07
Avslutad
David Snow
Dokumentär om honom: http://www.youtube.com/watch?v=CMF3AdSeUmQ
Citera
2012-08-04, 10:58
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Jo där har du rätt! Inte utan att man hör banjomusik i bakgrunden när man ser hans ansikte. Både han (och kompisen Licas) ser ut att vara resultatet av decennier av innavel. Riktigt bisarrt med en skäggig feminin jättetyp som klädde sig i kvinnokläder. Var nog inte alldeles lätt att hålla sig för skratt om man såg honon för första gången.Skrattade man blev det väl sista gången också...

Precis. Det ser ut som att han inte har någon själ.

Mitt allmänna intryck av seriemördarens utseende brukar annars vara att de ser så drömmande ut. Alltså som att de dagdrömmer hela tiden. Typ Jeffrey Dahmer-bilderna från hans rättegång, snacka frånvarande. Ted Bundy ser också helt väck ut. Orkar inte leta källa men har för mig att jag läst någonstans om att seriemördare har väldigt rikt fantasiliv, lär ju vara därför ifall det är sant.
Citera
2012-08-08, 09:50
Medlem
BennyBernadottes avatar
[quote=Sigea]Precis. Det ser ut som att han inte har någon själ.

Mitt allmänna intryck av seriemördarens utseende brukar annars vara att de ser så drömmande ut. Alltså som att de dagdrömmer hela tiden. Typ Jeffrey Dahmer-bilderna från hans rättegång, snacka frånvarande. Ted Bundy ser också helt väck ut. Orkar inte leta källa men har för mig att jag läst någonstans om att seriemördare har väldigt rikt fantasiliv, lär ju vara därför ifall det är sant.[/QUO

Det är sant! ex. Ramirez och den om möjligt ännu mer vidrige Lawrence Bittaker, kunde se väldigt avslappnade och frånvarande ut i domstolen. När man sedan ser dem i situationer där de måste koncentrera sig så kan man ofta se i ögonen att det inte står rätt till. Elmer Wayne Henley som tom gick ut med sin mamma i media och försäkrade hur han ångrade sig, finns i en intervju på YouTube och nog ser man att hissen inte går ända upp. Theresa Knorr ser helt klart ondskefull ut liksom Gordon Stewart Northcott.

Sedan finns det de som verkar vara dubbelnaturer. Ser man intervjuer med Edmund Kemper och Joel Rifkin så ger de ett trevligt intryck fast man vet vilka fasansfulla naturer de är. Och de verkar ju vara dubbelnaturer med en sida som är som grannen dörren mittemot och en annan som mördar.

Helt klart tror jag inte en sekund på att släppa ut människor överhuvudtaget som har begått flera våldsbrott - trots flugiga psykologers bedömningar. Det är för lätt att låta sig luras och jag tror inte en sekund på att de förändras nämnvärt mentalt. Lås in och, lär av deras psyken, så att vi kanske kan förhindra sådana här typer att utvecklas till sådana här monster istället.

Med andra ord borde vare sig Snälle Bengt eller Hagamannen (som lika gärna kunde varit seriemördare) komma på tal att släppas fria att drälla runt vanliga människor.
Citera
2012-08-20, 19:30
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Det är sant! ex. Ramirez och den om möjligt ännu mer vidrige Lawrence Bittaker, kunde se väldigt avslappnade och frånvarande ut i domstolen. När man sedan ser dem i situationer där de måste koncentrera sig så kan man ofta se i ögonen att det inte står rätt till. Elmer Wayne Henley som tom gick ut med sin mamma i media och försäkrade hur han ångrade sig, finns i en intervju på YouTube och nog ser man att hissen inte går ända upp. Theresa Knorr ser helt klart ondskefull ut liksom Gordon Stewart Northcott.

Sedan finns det de som verkar vara dubbelnaturer. Ser man intervjuer med Edmund Kemper och Joel Rifkin så ger de ett trevligt intryck fast man vet vilka fasansfulla naturer de är. Och de verkar ju vara dubbelnaturer med en sida som är som grannen dörren mittemot och en annan som mördar.

Helt klart tror jag inte en sekund på att släppa ut människor överhuvudtaget som har begått flera våldsbrott - trots flugiga psykologers bedömningar. Det är för lätt att låta sig luras och jag tror inte en sekund på att de förändras nämnvärt mentalt. Lås in och, lär av deras psyken, så att vi kanske kan förhindra sådana här typer att utvecklas till sådana här monster istället.

Med andra ord borde vare sig Snälle Bengt eller Hagamannen (som lika gärna kunde varit seriemördare) komma på tal att släppas fria att drälla runt vanliga människor.

Haha! Hagamannen (ja, verkligen, en norrlandsfylla från första mordet!) har en helt annan "vän" look. Kristet utseende, ärlig uppsyn och sen girlyfeet på det. Kristet utseende och ärlig uppsyn delar han ju isåfall med många andra, den första som poppar upp är Ed Gein. Undrar om girlyfeet annars är något vanligt drag?

Nä alltså, alla seriemördare är väl inte psykopater i klinisk bemärkelse. Men psykopati/anti social personlighetsstörning går inte att bota. Såvida man inte gillar tankegångarna i A Clockwork Orange.
Och kan man inte bota patientens blodlust får man ju behandla därefter (förvaras till döden). Och om patienten ifråga inte kan sägas vara psykopat - men även hyser en uppenbar blodslust/sadism - då får man handla likadant, även om man inte har en aning om vad man ska kalla det/behandla det effektivt.

På sådana som vi diskuterar här är inte fängelse något bra svar. Jag säger madrasserad cell och donera till forskning.

Likväl hade jag inte suttit här, och inte skrivit det här, om jag inte funnit ämnet så fascinerande. Det som är fel på mänskligheten är synligast hos seriemördaren (min teori, gratis)
Citera
2012-09-09, 04:01
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GargamellSucker85
http://en.wikipedia.org/wiki/Zodiac_Killer . Ett fall som är enligt mig är högintressant och fängslat mig ända sedan gymnasieåldern .
Instämmer! Ett väldigt intressant fall att läsa om samt se dokumentärer som kretsar kring fallet .Samt spekulera i vem som var förövaren .. var dock nåt år sedan jag var väldigt insatt i detta .
Senast redigerad av ADHD-syndromet 2012-09-09 kl. 04:03.
Citera
2012-10-04, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zodiackiller
Detta kära ämne har ju diskuterats i flera trådar tidigare. Man jag tänkte mig att man skulle kunna ha en bredare diskussion här. Ta upp sina "favoritseriemördare" och eventuella paralleller mellan dem.

Jag börjar. När jag tänkte på denna tråd kom jag på tre favoriter., varav två är mer kända.

1.) Ted Bundy. Jag gillar att läsa om Ted eftersom han verkar så lik oss andra. Satt och jobbade med psykologisk telefoncounseling och gav kloka råd till människor i nöd, läste en fil kand i psykologi, för att några år senare mörda. Skötte då parallellt studier i juridik. Charmerande, trevlig, med fast förhållande och lätt för att träffa nya kvinnor. Ändå kunde man inte ana att bakom denna välpolerade mask fanns ett monster.

2) The green river killer, som senare när han åkte fast blev Gary Ridgeway. Iskall i sin kyla vid sina brott och beskrivningen av dem under rättegången, samtidigt under ett par decennier skötte sitt jobb, uppfostrade sina barn och var gift.

3) Graham Young. Brittisk giftmördare. Dock inte lika anpassad som de föregående, eftersom jag tror han var ganska ung när han började att förgifta de i sin omgivning.

Nån mer som har några favoriter?

Tycker att Ed Gein hör till de sjukaste av de sjukaste. Dock ej av antal offer räknat, utan sättet han mördade dem på. Det var ju han som var inspirationskälla till Texas Chainsaw massacre, Norman Bates med flera. Polisen i Plainfield hittade ju lampskärmar gjorda av människohud, Bälten gjorde av skinn och bröstvårtor plus en ansiktsmask, Bokstavligt talat. Sen har vi ju Andrei Chikatilo från Ryssland som mörda småpojkar och åt av dem. Inte en heller utan en jävla massa. Sjukt sjukt.
Citera
2012-10-04, 15:26
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheCrown
Tycker att Ed Gein hör till de sjukaste av de sjukaste. Dock ej av antal offer räknat, utan sättet han mördade dem på. Det var ju han som var inspirationskälla till Texas Chainsaw massacre, Norman Bates med flera. Polisen i Plainfield hittade ju lampskärmar gjorda av människohud, Bälten gjorde av skinn och bröstvårtor plus en ansiktsmask, Bokstavligt talat. Sen har vi ju Andrei Chikatilo från Ryssland som mörda småpojkar och åt av dem. Inte en heller utan en jävla massa. Sjukt sjukt.

Ed Gein mördade bara två tanter. Resten av inredningen grävde han upp från kyrkogården. Nu orkar jag inte kolla men har för mig att Gein mördade medelst blunt force trauma (dvs klubba i skallen).
Han var nekrofil och gillade liken mer än mördandet.

Så e g räknas han inte som serie.

Men hans historia är intressant med den överdominerande, superkristna mamman.
Citera
2012-12-08, 21:36
Medlem
Kenny Kuks avatar
Ny seriemördare i USA: Israel Keyes.

Efter att han greps har han erkänt flera mord och sedan tagit livet av sig. Han misstänks för ännu fler mord. Tydligen har han rest runt över hela USA sedan hösten 2004, men han begick sitt första mord 2001. Han säger sig han mördat för det rena nöjets skull. Tydligen har han haft olika gömda depåer runt om i USA med vapen och verktyg för att göra sig av med kroppar. Han säger sig ha föredragit att mörda sådana som är ute på vandring eller campar.

Det finns många olösta mord i USA på människor som varit ute och campat. T ex dubbelmordet på ett tältande par i Jenner, Kalifornien år 2004. http://en.wikipedia.org/wiki/2004_Jenner,_California_double-murder

Vad tror ni? En ny klassiker?
Citera
2012-12-09, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Störd jäkel verkar det vara. Men vad kan man annars förvänta sig av seriemördare; han hade tydligen erkänt sig skyldig till mord på åtminstone tre namngivna offer och ytterligare några ej namngivna. Två tre mord brukar räcka definitionsmässigt för seriemördare (att jämföra med t ex spree killers som begår skolmassakrer o d).

Nog är det väl fascinerande och skrämmande med våldsbenägna, störda psyken.

Around the country, in Texas, Wyoming, Alaska, Washington, New York and Vermont, he buried caches of weapons, money and items he could use to restrain people or dispose of bodies, according to what he told investigators. At the North Fork Eagle River recreation site, he buried a cache that included a shovel, trash bags and Drano.

When he did kill, there didn't seem to be a trigger, the investigators said.

"He talked about having the thoughts, having the urges to do it. He would commit a crime and that would satisfy that thought or that urge for a while," Goeden said. "And then it would come back again."

http://www.bnd.com/2012/12/05/2417128/israel-keyes-told-investigator.html

Korkat dock att han använde sitt sista (?) mordoffers betalkort, vilket ju givetvis knöt honom till offret. Vet inte om detta är tecken på en grav självöverskattning att undkomma rättvisan, låg begåvning eller psykopatens brist på konsekvenstänkande eller likgiltighet inför konsekvenser.
Citera
2012-12-10, 18:40
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Störd jäkel verkar det vara. Men vad kan man annars förvänta sig av seriemördare; han hade tydligen erkänt sig skyldig till mord på åtminstone tre namngivna offer och ytterligare några ej namngivna. Två tre mord brukar räcka definitionsmässigt för seriemördare (att jämföra med t ex spree killers som begår skolmassakrer o d).

Nog är det väl fascinerande och skrämmande med våldsbenägna, störda psyken.

Around the country, in Texas, Wyoming, Alaska, Washington, New York and Vermont, he buried caches of weapons, money and items he could use to restrain people or dispose of bodies, according to what he told investigators. At the North Fork Eagle River recreation site, he buried a cache that included a shovel, trash bags and Drano.

When he did kill, there didn't seem to be a trigger, the investigators said.

"He talked about having the thoughts, having the urges to do it. He would commit a crime and that would satisfy that thought or that urge for a while," Goeden said. "And then it would come back again."

http://www.bnd.com/2012/12/05/2417128/israel-keyes-told-investigator.html

Korkat dock att han använde sitt sista (?) mordoffers betalkort, vilket ju givetvis knöt honom till offret. Vet inte om detta är tecken på en grav självöverskattning att undkomma rättvisan, låg begåvning eller psykopatens brist på konsekvenstänkande eller likgiltighet inför konsekvenser.

Inte för att vara aspetig men spree killers och massmördare är inte samma.

"A spree killer is someone who embarks on a fatal assault on two or more victims in a short time in multiple locations."
http://en.wikipedia.org/wiki/Spree_killer

En del av skolmördarna hade väl iofs ihjäl sina föräldrar hemma innan de gick loss i skolan.
Citera
2012-12-25, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigea
Ed Gein mördade bara två tanter. Resten av inredningen grävde han upp från kyrkogården. Nu orkar jag inte kolla men har för mig att Gein mördade medelst blunt force trauma (dvs klubba i skallen).
Han var nekrofil och gillade liken mer än mördandet.

Så e g räknas han inte som serie.

Men hans historia är intressant med den överdominerande, superkristna mamman.

Mary Hogan 1954, och Bernice Worden 1957 - bägge blev skjutna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in