2012-11-26, 13:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skulleintetrodet
Jag förstår hur den logiken framstår dig som, och det räcker för mig. Som att du lever i en egen liten värld där män läser bruksanvisningar och inte provar sig fram, men att du som kvinna i huset minsann går crazy och inte gör det. Och att du i din lilla bubbla har fått för dig att det är så det ser ut i resten av världen. Den stora världen utanför tjockhult.

Du kanske borde ta en resa utanför din inavlade kommun, tror till och med att ett vanligt lönearbete skulle göra dig gott. puss
Ärligt talat så framstår det för mig som det vettigaste att läsa bruksanvisningen och som ren dumhet att köpa en sak och inte ta reda på hur den fungerar. Det logiska är alltså att man läser anvisningarna som ingår.

Jag gör det inte helt enkelt för att jag är för lat och det finns andra som kan ta reda på det viktiga och sedan visa mig när jag svär mig fram... Vore jag ensam i hushållet så vore jag också tvungen att sätta mig in i hur saker fungerade på egen hand.

Jag förstår inte denna vilja att få män att framstå som idioter. För jag personligen kan faktiskt inte se att det skulle vara ett dugg åtråvärt eller häftigt med en stolle som köper hem något och experimenterar sig fram med risk att förstöra apparaten/bygga fel/missa funktioner osv istället för att läsa den anvisning som medföljer. Är idioti manligt tänker du?
Citera
2012-11-30, 21:41
Medlem
Citat:
Jag förstår hur den logiken framstår dig som, och det räcker för mig. Som att du lever i en egen liten värld där män läser bruksanvisningar och inte provar sig fram, men att du som kvinna i huset minsann går crazy och inte gör det. Och att du i din lilla bubbla har fått för dig att det är så det ser ut i resten av världen. Den stora världen utanför tjockhult.

Du kanske borde ta en resa utanför din inavlade kommun, tror till och med att ett vanligt lönearbete skulle göra dig gott. puss

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ärligt talat så framstår det för mig som det vettigaste att läsa bruksanvisningen och som ren dumhet att köpa en sak och inte ta reda på hur den fungerar. Det logiska är alltså att man läser anvisningarna som ingår.

Jag gör det inte helt enkelt för att jag är för lat och det finns andra som kan ta reda på det viktiga och sedan visa mig när jag svär mig fram... Vore jag ensam i hushållet så vore jag också tvungen att sätta mig in i hur saker fungerade på egen hand.

Jag förstår inte denna vilja att få män att framstå som idioter. För jag personligen kan faktiskt inte se att det skulle vara ett dugg åtråvärt eller häftigt med en stolle som köper hem något och experimenterar sig fram med risk att förstöra apparaten/bygga fel/missa funktioner osv istället för att läsa den anvisning som medföljer. Är idioti manligt tänker du?

Är kvinnor ologiska och lata menar du? Jag kan helt ärligt inte förstå denna vilja att försöka framstå kvinnor som ologiska och lata, jag personligen finner ingen attraktion i en sån kvinna.
Senast redigerad av skulleintetrodet 2012-11-30 kl. 21:45.
Citera
2012-12-01, 06:04
Medlem
SMBHs avatar
Gå inte omvägar när du är frustrerad eller irriterad på mig utan kom till kärnan ganska omgående så att vi inte grälar om "onödiga ting" när det egentligen är något helt annat som jag missat. Det är svårt att vara lyhörd inför dina problem ifall du saknar introspektion, projicerar och åker slalom som värsta elitåkaren med argumenten.

Håller också med om det någon annan skrev att bara för att jag är tyst, så betyder det nästan alltid att jag enbart inte har lust att prata för stunden. Det finns undersökningar som visar att en kvinna säger tre gånger så många ord per dag jämfört med en man, det har inget med dig att göra.
Citera
2012-12-01, 06:33
Medlem
Vad som skiljer män från kvinnor – i sin essens – är att män har en stark känsla av att vilja bygga, förbättra, utforska. Män vill alltid ta sig framåt, att färdas framåt genom naturen och lägga mark bakom sig och resa långa avstånd, eller slå sig fast och bygga och förbättra på sina kunskaper och verktyg.

Män är progressiva medan kvinnor är mer cykliska/pendlande mellan olika positioner. Kvinnor är mer intuitiva och vill "upptäcka sin inre natur" medan män vill uppfinna sig själv och testa sina gränser. Därför så är vi män mindre intresserade av småprat och "förankring" av status quo, t ex frågor som "hur var din dag?" som egentligen inte handlar om en teknisk utvärdering av dagen utan bara är en luftfråga för att vädra en emotionell eller social återförankring. Vi söker istället kunskaper och lärdomar och vill använda våra energier till att hela tiden vara produktiva på ett eller annat sätt. För mig känns det som jag alltid "spelar ett spel" som jag är inne i 24/7, där jag hela tiden vill uppnå mål. Jag tror inte att män är sämre än kvinnor på att förstå relativa emotionella samband eller nyanser, men vi ser nog mindre egenvärde i att hänge oss åt dessas "mystik/upplevelsevärde" och har en mer praktisk/nyttomaximerande syn på vad som är viktigt och hänger därför inte upp oss på obetydliga detaljer och bagatellartade intuitioner.

Sedan tror jag att det är individuellt hur mycket man tid man vill/orkar vara utanför sina trygghetszoner. Jag är själv väldigt ointresserad av infantila eller världsliga saker som att "relaxa framför TV:n med chips och fotboll" eftersom jag tycker det är icke-konstruktivt och därför faktiskt ett slags omanligt/svagt/flyktigt beteende. Däremot kan jag förstå hur man kan bli känslomässigt involverad i något där fokus, åstadkommande och kämparanda är viktiga ingredienser, men tycker faktiskt det blir allt vanligare att allt fler kvinnor börjar ta till sig av en "go get it"-attityd, vilket talar för att den stor del av våra könsroller faktiskt är sociala konstruktioner. Jag tror att kvinnor och män kommer att bli mer lika i framtiden, i takt med att samhället skapar mer kunskap och förståelse om varandra, samt att kvinnor assimileras in i arbetsmarknaden och samhällslivet ännu mer.
Senast redigerad av ecglsd 2012-12-01 kl. 06:36.
Citera
2012-12-01, 11:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Är kvinnor ologiska och lata menar du? Jag kan helt ärligt inte förstå denna vilja att försöka framstå kvinnor som ologiska och lata, jag personligen finner ingen attraktion i en sån kvinna.
Nej, varför skulle de vara det? Och var har jag försökt få "kvinnor" att framstå som det?
Enligt vad som sägs så brukar ju kvinnor läsa bruksanvisningen eller hur? Det jag säger är att JAG tycker det är pest och brukar hoppa den. I det avseendet är således JAG som person den i familjen som är lat. Jag behöver dock inte läsa den eftersom det finns andra som gör det och tar reda på vilka funktioner som finns och hur saker skall användas. Vore jag ensam så blev jag ju tvungen att sätta mig in i det själv.

Vad jag inte förstår är varför man tror att män i gemen skulle vara så bombade att de köpte sig saker som de sedan inte tog reda på hur de fungerade och vilka funktioner de hade. Varför tror man att det är en manlig och tuff egenskap att vara ologisk, lat och korkad.
Citera
2012-12-01, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, varför skulle de vara det? Och var har jag försökt få "kvinnor" att framstå som det?
Enligt vad som sägs så brukar ju kvinnor läsa bruksanvisningen eller hur? Det jag säger är att JAG tycker det är pest och brukar hoppa den. I det avseendet är således JAG som person den i familjen som är lat. Jag behöver dock inte läsa den eftersom det finns andra som gör det och tar reda på vilka funktioner som finns och hur saker skall användas. Vore jag ensam så blev jag ju tvungen att sätta mig in i det själv.

Vad jag inte förstår är varför man tror att män i gemen skulle vara så bombade att de köpte sig saker som de sedan inte tog reda på hur de fungerade och vilka funktioner de hade. Varför tror man att det är en manlig och tuff egenskap att vara ologisk, lat och korkad.

Men hallå, nu måste jag protestera, man är väl inte lat om man försöker på tretton olika sätt innan man antingen ger upp eller hittar rätt? Det kan ju röra sig om väldigt hårt arbete väldigt länge, faktiskt. En del av det kan vara logiskt också, t.o.m. smart, även om det inte fungerar just den här gången eftersom instruktionsboken säger något annat.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in