Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2012-11-20, 23:52
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Ja, man kan fråga sig det. Varför tyckte Internationella Juristkommissionen i Stockholm att det var angeläget att bjuda in just Göran Rudling när man äntligen tog upp rättsprocessen mot Assange. Det är en gåta och man undrar vem som kom på den ljusa idén.

Det enda legitima skäl jag kan tänka mig är att han lämnat vittnesmål om Ardins utsuddade tweets och blogg. Enligt vad jag förstått diskuterades detta dock inte överhuvudtaget av juristkommissionen. I stället uppträdde Rudling som självutnämnd juridisk expert och tillrättavisade en erfaren lagman, Britta Sundberg-Weitman.

Rudling är just ingenting i det sammanhanget. Men han agerar kanske inte enbart på eget initiativ?

Riksdåren/Infiltratören Rudling har börjat blogga igen, samma enfald som vanligt,
Länkar därför inte av hänsyn till tråddeltagarna.
Citera
2012-11-21, 00:01
Medlem
TheFatControllers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Är dessa bifigurer, Rudling et al, verkligen intressanta längre?

Rudling var intressant med tanke på att han hann samla in bevis som talade till fördel för JA. Den bevisningen lär nu åklagaren fått del av. Rudling som person lär från bevissynpunkt inte vara intressant längre.

Varför är Rudling intressant nu?

...Mest för att jag tror att han arbetar för den PR-byrå som regisserat karaktärsmordet på Julian Assange i Sverige.

(För min det handlar det i grunden om "Pattern recognition" http://en.wikipedia.org/wiki/Pattern_Recognition_(novel) i kombination med ett antal lustiga sammanträffanden)

(Men Rudling är också intressant för att jag är intresserad av temat "opinionsbildning" och jag ställer mig frågan - hur gick det till, rent praktiskt, när man lyckades hypnotisera Sverigens journalistkår på det sätt som man har gjort?)
Citera
2012-11-21, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groink
Om man tittar på materialet skulle en till Assange ovänligt inställd men hederlig domstol antagligen kunna sträcka sig till att fälla för ofredande, det behövs inte mycket för det. Men den delen är nu preskriberad. Ska han fällas för mer i kvinnoaffären krävs ohederlighet någonstans i rättsmaskineriet, och då är det svårt att säga vad konsekvensen av detta skulle bli, men då detta i mina öron ett osannolikt scenario så den enda naturliga förklaringen till beteendet något i den dolda agendan; jag är övertygad om att kvinnoaffärerna inte kommer att gå till domstol, däremot utesluter jag inte åtal i sig, eftersom man kan vara ute efter processuella sidoeffekter av ett sådant.

Nu var vi väl mer ute efter tiden ur åklagarens synvinkel, för att jämföra med häktningstiden. En i gänget har nämligen tagit del av ett svar från RÅ där RÅ ställer sig bakom åklagarens handläggning av häktningen i ljuset av Regeringsrättens dom om häktningstid utomlands.
Citera
2012-11-21, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.s.a.
Nu var vi väl mer ute efter tiden ur åklagarens synvinkel, för att jämföra med häktningstiden. En i gänget har nämligen tagit del av ett svar från RÅ där RÅ ställer sig bakom åklagarens handläggning av häktningen i ljuset av Regeringsrättens dom om häktningstid utomlands.
Detta går det nog inte att dra några växlar på, det skulle närmast vara märkligt om man offentligt hänger ut underställd personal. Speciellt som det ser ut att frågan kanske aldrig kommer till skarp läge.
Citera
2012-11-21, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groink
Detta går det nog inte att dra några växlar på, det skulle närmast vara märkligt om man offentligt hänger ut underställd personal. Speciellt som det ser ut att frågan kanske aldrig kommer till skarp läge.

Just därför. Jag tycker situationen är intressant om det visar sig att åklagaren borde ha dragit tillbaka häktningen p.g.a. den långa tiden och RÅ ställt sig bakom detta handlande.
Citera
2012-11-21, 08:33
Medlem
longbow4ys avatar
Situationen för Assange har inget att göra med sexanklagelserna utan beror helt och hållet på situationen mellan USA, Bradley Mannings och Wikileaks.
USA gör allt för att hitta en koppling mellan Mannings och JA. Och innan Manning ställts inför krigsrätt i USA kommer JA inte att våga lämna ambassaden.
Tidpunkten för Mannings "rättegång" är februari.

Mer om kopplingen och bevisläget finns här förvånansvärt bra beskrivet:
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_v._Bradley_Manning
Not 9, koppling till Svenska PRQ används som "bevis" av åklagaren för att länka BM och JA
Ja samma PRQ som polisen gjorde en razzia hos bland annat 7 sept 2010.
Då hade detta ingen koppling till WL sades det:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=3989392
"Tillslaget mot PRQ hade inget med Wikileaks att göra. Polisen lämnade företagets lokaler sen de hade ställt några frågor om två IP-nummer, säger PRQ:s chef Mikael Viborg"

Men stämmer det?
Från http://www.wired.com/threatlevel/2011/12/manning-assange-laptop/
"Johnson testified that he also found SSH logs on Manning’s computer that showed an SFTP connection from a Verizon IP address, that resolved to Manning’s aunt’s house in the U.S., to an IP address associated with a Swedish ISP called PRQ that is known to have links to WikiLeaks."

Bevisningen verkar vara just ett IP nummer, som razzian handlade om.

Då är vi tillbaka till de försvunna datorerna. De kommer säkert att dyka upp i någon rättegång.

Tystnaden från ÅKM, RÅ, JO, Försvarsadvokater mm är talande.
Svenskt rättsväsende agerar inte normalt i detta fall.
Är också försvarssidans Svenska advokater hotade till tystnad eller vad är det som pågår?

Är det ett Svenskt åtal för spioneri utfört av JA som ligger i botten och som hindrar Svenskt rättsväsende inkl försvarsadvokater att agera normalt?

Varför är det helt tyst om fallet i Sverige? Vem har beslutat om radioskugga? Regeringen?
Citera
2012-11-21, 09:57
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Varför är det helt tyst om fallet i Sverige? Vem har beslutat om radioskugga? Regeringen?

Det sjuka är att inget direkt beslut behövs. Självcensuren sköter redaktionerna alldeles utmärkt på egen hand.

Detta gäller fler frågor än de som kretsar kring Assange. Angående klimatet, invandringen, islam och jämställdhet så får och kan journalisterna bara skriva utifrån en förutbestämd synvinkel.

Att Assanges advokater håller tyst tror jag handlar om att det förhandlas mycket under bordet sen JA fick asyl.
Citera
2012-11-21, 11:08
Medlem
TheFatControllers avatar
Citat:
Situationen för Assange har inget att göra med sexanklagelserna utan beror helt och hållet på situationen mellan USA, Bradley Mannings och Wikileaks.

Den här intervjun med Karin Rosander på åklagarmyndigheten illustrerar varför Assanges oro är befogad. Kan inte postas för många gånger:
http://www.youtube.com/watch?v=Mjms_dqkz6M
Senast redigerad av TheFatController 2012-11-21 kl. 11:19.
Citera
2012-11-21, 11:19
Medlem
duqus avatar
Citat:

Det här är definitivt ett av det bästa grävandet, megacred till longbow4y:

Lägg 7 september 2010 på minnet, det är dagen efter att islänskan hugger JA i ryggen som polisen gör razzian på PRQ, som bara dagarna innan flyttat serverparken till Pionen och PP:s serverrack.
Men nu sammanfaller pusslet så pass mycket att vi även kan ana varför Swartholm fortfarande hålls helt isolerad, läs följande länkar från PP och en flashbackare med gemensam nämnare 7 sept 2010, (texterna för långa för detta inlägg)

Piratpartiets reaktioner:
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=29442
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=29440

En Flashbackare som råkar mycket illa ut den 7/9, som pressen INTE skrev om:
https://www.flashback.org/t1310994

Här får vi just en match på 2 IP-nummer, hade det varit fråga om "scenen" hade det rört ett helt gäng IP i olika länder, det var bara Manning som körde med 2 IP:s, alltså en ren rökrida.
Detta bör skickas till Per Samuellson för analys A.S.A.P !!

Lite till godis, gå till sidan 897 och sen framåt för vad som hände 7/9-2010:
https://www.flashback.org/sp25323398

Och slutligen får vi bevis och bekräftelse på hur Sveriges regering även kan rensa ut mail från registratorn, och kan dom kan även rättsvårdande myndigheter göra samma sak:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3437&artikel=5352366
Senast redigerad av duqu 2012-11-21 kl. 12:04.
Citera
2012-11-21, 11:28
Medlem
Pappsengubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Det sjuka är att inget direkt beslut behövs. Självcensuren sköter redaktionerna alldeles utmärkt på egen hand.

Detta gäller fler frågor än de som kretsar kring Assange. Angående klimatet, invandringen, islam och jämställdhet så får och kan journalisterna bara skriva utifrån en förutbestämd synvinkel.

Att Assanges advokater håller tyst tror jag handlar om att det förhandlas mycket under bordet sen JA fick asyl.

Gjordes det inte en överenskommelse i Saltsjöbaden mellan Regering och Media? Känner inte till hela innehållet, men minns att det hade med vad Media skulle visa upp att göra...
Citera
2012-11-21, 14:56
Medlem
espressinos avatar
Mycket bra inlägg av Christian Engström PP, det kanske börjar röra på sig trots allt,

Citat:
Christian Engström, Pirate MEP
21 november 2012
Måste politiker ljuga?
Postat i: transparency — Christian Engström @ 13:25
Går det verkligen inte att vara öppen och transparent med hur man styr ett land?

Det finns många exempel på regeringar som blåljuger. Geijeraffären, Ebbe Carlsson-affären, tsunami-banden och Egyptenavvisningarna är bara några svenska exempel.

Och nu avslöjas den sittande regeringen med byxorna nere i Saudi-affären. Myndigheter mörkar för att skydda politikerna, regeringskansliet gömmer undan dokument och när allt avslöjas försöker de ansvariga låtsas som om det regnar.

Det är helt uppenbart att detta är ett demokratiskt problem.

För att medborgarna skall kunna bedöma politikernas jobb, så måste vi få veta vad de folkvalda håller på med. Annars är det inte möjligt att göra ett väl informerat val nästa gång vi går till valurnorna.

Det är ett större och allvarligare problem än de enskilda lögnerna i sig.

Tack och lov finns det grävande journalister, aktivister och whistleblowers som Wikileaks. Utan dem hade vi aldrig fått veta vad som skett.

Tänk på saken: Vårt land styrs av människor som hittar på dumheter som det är meningen att folket aldrig skall få kännedom om. Våra politiska ledare håller sig med dubbel bokföring, där de säger en sak utåt och gör en annan sak i hemlighet.

Och det gäller inte bara i Sverige. I EU är det ännu värre. Ta euro-krisen som exempel. Den är en soppa där ingen vanlig människa i dag kan hålla ordning på alla nödlösningar, krispaket och pengaströmmar. Allt Europas 500 miljoner människor förväntas göra är att betala notan över skattsedeln, tiga och lida.

Det är både orimligt och farligt.

…………
Citera
2012-11-21, 17:34
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappsengubben
Gjordes det inte en överenskommelse i Saltsjöbaden mellan Regering och Media? Känner inte till hela innehållet, men minns att det hade med vad Media skulle visa upp att göra...

Offtopic: Det som kallas "Lilla Saltsjöbadsavtalet" är helt enkelt en överenskommelse redaktioner emellan att lägga locket på när det handlar om invandringens baksidor. Popova och Gür har berättat om det här mötet.

http://www.youtube.com/watch?v=n4u6XsG7h7Q

1:50

Citat:
Susanna Popova: Om vi knyter... Thomas, du och jag var båda två på, i slutet av 80-talet, på en konferens för journalister där man på allvar diskuterade om det var dags att ta av locket för rapporteringen om brottsligheten bland invandrare eller om locket skulle ligga på.

Thomas Gür: Mm, mm, mm.

Susanna Popova: Det är ju en annan del...

Thomas Gür: Min uppfattning var väl att på den konferensen var det bara du och jag som ansåg att man ska ta av locket medan alla andra ansåg att det var jättefarligt att... lyfta av det här.

Susanna Popova: Det är mitt minne också.

Åke Ortmark: Sanningen är en utmaning. En farlig utmaning!

Och samma sak gäller ju Assangefallet. Det är BESTÄMT att locket ska ligga på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in