Citat:
Ursprungligen postat av Sysslomannen
Ni har inte ingått avtal med ett bolag, utan med en enskild näringsidkare, d.v.s en person som driver näringsverksamhet i sin egen fysiska persons namn.
Av
http://www.allabolag.se/810329UNFJ/Flyg_Center_i_Malmo framgår det att det troligen är MU som anges där som är er avtalspart och som ni därmed ska rikta er talan mot. Förslagsvis skriver ni till tingsrätten att ni återkallar er talan mot MS, och ansöker om betalningsföreläggande mot MU.
Hej Sysslomannen!
Tack så mycket.
Jag har ringt grattis jurist rådgivning i Stockholm och berättat allt. Då fick jag ett mail:
"Dittt mål var mer komplicerat än vad som framgick. Det framgår inte om det är fråga om en enskild firma eller om ett aktiebolag . Om det är en enskild firma och MU ägde firman när du köpte biljetten, så har du stämt rätt person. Om det är en enskild firma och MU hade sålt firman när du köpte biljetten, så har du stämt fel person, troligtvis. Om det är ett aktiebolag så har du stämt fel person. Om du stämmer MU och denna person var inte rätt part då är du skyldigt betala hennes rättegångskostnaden. Det är bättre att du ska stämma bara bolaget, Flyg Center i Malmö. Informationen från bolagsverket hjälper INTE eftersom du inte känner rätt part."
Nu förstår jag inte om jag stämmer rätt person. Om jag ska stämma MU enligt bolagsverket eller albolag då vet jag inte vem den rätta parten är. Jag har bara biljetten. Det står inte namnet på parten men det står bolagets namn, adress och telefonnummer. Biljetten köpte vi
2011. Jag tycker Tingsrätten ska själv ta reda på rätt part med hjälp av t.ex. polisen och varför domstolen frågar mig om MS var den rätten parten men jag personligen känner inte MS. När jag tidigare visade bolaget beslutet från ARN då sa de att de vägrar acceptera beslutet och att de är redan svartlistad., byr sig inte även om jag stämmer de till Malmö Tingsrätten.