2010-05-27, 15:38
Medlem
Hej!

Jag var på Netonnet idag men hade inte rätt handla med delbetalning eftersom jag var svartlistad vilket jag inte förstår anledning.
Tror ni att det kan bero på jävla Bordun outveckling eller det beror på att jag fått på något sätt nån anmärkning från tingsrätten?
Får inte biluthyrare nån anmärkning?
Vem ska jag kontakta för att veta orsaken om varför jag är svartlistad?
Citera
2010-05-28, 08:50
Medlem
Justitiemords avatar
Ring kronofogden på 0771-73 73 00 och fråga. Är det endast en ansökan, får den inte registreras av kreditupplysningsföretagen för det fall det rör sig om en privatperson, utan då krävs ett utslag. Här kan du läsa lite om betalningsanmärkningar.
Citera
2010-05-28, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Ring kronofogden på 0771-73 73 00 och fråga. Är det endast en ansökan, får den inte registreras av kreditupplysningsföretagen för det fall det rör sig om en privatperson, utan då krävs ett utslag. Här kan du läsa lite om betalningsanmärkningar.

Hej!
Tack för svaret!
Jag har kontaktat kronofogdemyndigheten och de säger att jag inte har någon betalningsanmärkning. De vet inte heller varför netonnet tyckte om att jag var svartlistad.
Citera
2010-05-28, 17:39
Medlem
Justitiemords avatar
Kolla då upp med dem som ansåg att du var svartlistad varifrån de fick uppgifterna. Vilket kreditupplysningsföretag som gav uppgifterna alltså. Du skall kunna korrigera felaktigheter i efterhand.
Citera
2012-11-14, 10:46
Medlem
Hej!

2011 köpte min pappa flygbiljett från bolaget med namnet "Flyg Center i Malmö" men på hemresa i Dubai saknades bokning på hans namn. Personalen i Dubai flygplats sa att biljetten var ogiltig och en ny biljett måste köpas. När han kom till Sverige då visade vi bolaget tidigare biljett som min pappa köpte och nyköpte biljett i Dubai, krävde ersättning på hur mycket det kostade min pappa i Dubai. Bolaget vägrade betala oss. Vi stämde "Flyg Center i Malmö" till ARN. Till ARN skickade vi också kopia på bolagets tidigare biljett och där stod också adressen till själva bolaget. Efter en tid fick vi ett brev från ARN och de ville ha det rätta namnet på bolaget och deras adressen eftersom ARN lyckades inte kontakta de. Jag bad bolaget ge mig det rätta namnet, telefonnummer och adress. Efter det skickade jag den nya adrress av bolaget till ARN. Andra gången fick vi samma brev att bolaget fanns inte och de fick tillbaka det som ARN skickade till de. Tredje gången kontaktade vi igen bolaget och bad om den rätta adressen. Sista gången fick vi rätt adress. ARN beslutade att motparten var skyldigt betala min pappa ersättning. Efter några veckors väntan kontaktade vi ARN om hur motparten skulle betala oss eftersom motparten inte hört av sig eller ej skriftligt meddelat. ARN ville att vi kontaktar de igen och visa beslutet trotts att de redan fått det. Bolaget sa att de också fått beslutet men bestredd beslutet och sa att det var felaktigt och dumt beslut. Hur de ville bestrida, meddelade de aldrig ARN.
Sista gången stämde vi bolaget till Malmö Tingsrätt.
Efter några månader fick vi följande från domstolen:
1. TREDSKODOM: DOMSLUT: "Motparten MS ska till IS betala ersättning för flygbiljett i enlighet med tidigare ARN-beslut".
2. HOVRÄTTEN: BESLUT: Hovrätten överlämnar MS ansökan om återvinning till Malmö Tingsrätt.
3. MALMÖ TINGSRÄTT: FÖRELÄGGANDE: "Svaranden har ansökt om återvinning. Ni ska lämna ett skriftligt yttrande över vad svaranden anfört. Yttrande ska ha kommit in till tingsrätten senast november 2012. Det är särskilt viktigt att Ni yttrar Er över att MS har uppgett att han inte är rätt part."
ÖVERKLAGANDE FRÅN MS: "Härmed vill jag MS meddela Tingsrätt om att kravet som framförts till mig är felaktigt. 2006 sålde jag företaget och står sedan dess inte som ägare till aktiebolaget, varken registrerad hos Skatteverket eller Bolagsverket. Tidigare kallelse till Tingsrätt överlämnades till nuvarande ägare MAT varvid han försäkrade att han skulle närvara, vilket uppebarligen ej skett då Tredskodom meddelats.

Nu vet jag inte vad jag ska meddela Malmö Tingsrätten. Tar de upp målet igen eller samma Tredskodom meddelas också till nuvarande ägaren?. Vi känner varken MS den tidigare ägaren på bolaget eller någon annan utan själva bolaget "Flyg Center i Malmö". Vad ska vi meddela Tingsrätten?
Om Tredskodom meddelas också till den nuvarande ägaren då behöver jag inte ta hjälp av jurist/advokat? Ska jag yrka jurist också?

Tack
Citera
2012-11-14, 12:28
Medlem
ormanoffs avatar
Det verkar som att ni har stämt fel part.

Ta reda på vem som är rätt part i målet genom att ta reda på vart er betalning gick. Hur betalade ni?

När ni fått reda på detta får ni gå igenom cirkusen igen.
Citera
2012-11-14, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Det verkar som att ni har stämt fel part.

Ta reda på vem som är rätt part i målet genom att ta reda på vart er betalning gick. Hur betalade ni?

När ni fått reda på detta får ni gå igenom cirkusen igen.

Jag känner varken MS eller någon annan. Biljetten köptes inte av nån privat person utan från bolaget "Flyg Center i Malmö" och det står ingenstans på biljetten vem som ägare. Det är bolaget vi stämmer men ej nån enskild person. Vi känner personen utseendemässigt men ej via namn som också fortfarande idag jobbar på kontoret.

Frågan är inte om vi stämt fel person utan Domstolen vill ha svar på om MA är den rätta parten.
Här är jag lite fastnat på vad vi ska skriva till domstolen.

Enligt Bolagsverket "Innehavare till den enskilda firman Flyg Center i Malmö idag är MU. Hon har haft den iregistrerade sedan 2006-10-16." När man går in på bolagetshemsida då står namnet på personen.
Frågan är också om vi ska ta hjälp av jurist om Tingsrätten tar upp målet igen eller samma tredskodom meddelas också till den rätta parten dvs. ägaren under tiden vi köpte biljetten?
Senast redigerad av Adam.K 2012-11-14 kl. 14:40.
Citera
2012-11-14, 20:13
Medlem
Ni har inte ingått avtal med ett bolag, utan med en enskild näringsidkare, d.v.s en person som driver näringsverksamhet i sin egen fysiska persons namn.

Av http://www.allabolag.se/810329UNFJ/Flyg_Center_i_Malmo framgår det att det troligen är MU som anges där som är er avtalspart och som ni därmed ska rikta er talan mot. Förslagsvis skriver ni till tingsrätten att ni återkallar er talan mot MS, och ansöker om betalningsföreläggande mot MU.
Senast redigerad av Sysslomannen 2012-11-14 kl. 20:16.
Citera
2012-11-15, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sysslomannen
Ni har inte ingått avtal med ett bolag, utan med en enskild näringsidkare, d.v.s en person som driver näringsverksamhet i sin egen fysiska persons namn.

Av http://www.allabolag.se/810329UNFJ/Flyg_Center_i_Malmo framgår det att det troligen är MU som anges där som är er avtalspart och som ni därmed ska rikta er talan mot. Förslagsvis skriver ni till tingsrätten att ni återkallar er talan mot MS, och ansöker om betalningsföreläggande mot MU.

Hej Sysslomannen!

Tack så mycket.
Jag har ringt grattis jurist rådgivning i Stockholm och berättat allt. Då fick jag ett mail:

"Dittt mål var mer komplicerat än vad som framgick. Det framgår inte om det är fråga om en enskild firma eller om ett aktiebolag . Om det är en enskild firma och MU ägde firman när du köpte biljetten, så har du stämt rätt person. Om det är en enskild firma och MU hade sålt firman när du köpte biljetten, så har du stämt fel person, troligtvis. Om det är ett aktiebolag så har du stämt fel person. Om du stämmer MU och denna person var inte rätt part då är du skyldigt betala hennes rättegångskostnaden. Det är bättre att du ska stämma bara bolaget, Flyg Center i Malmö. Informationen från bolagsverket hjälper INTE eftersom du inte känner rätt part."

Nu förstår jag inte om jag stämmer rätt person. Om jag ska stämma MU enligt bolagsverket eller albolag då vet jag inte vem den rätta parten är. Jag har bara biljetten. Det står inte namnet på parten men det står bolagets namn, adress och telefonnummer. Biljetten köpte vi 2011. Jag tycker Tingsrätten ska själv ta reda på rätt part med hjälp av t.ex. polisen och varför domstolen frågar mig om MS var den rätten parten men jag personligen känner inte MS. När jag tidigare visade bolaget beslutet från ARN då sa de att de vägrar acceptera beslutet och att de är redan svartlistad., byr sig inte även om jag stämmer de till Malmö Tingsrätten.
Senast redigerad av Adam.K 2012-11-15 kl. 10:06.
Citera
2012-11-15, 18:29
Medlem
Får man spela in i hemlighet?

När jag kontaktade Flyg Center i Malmö och bad de det korrekta namnet på bolaget, adress och telefonnummer. Detta för att vara säkert på om det var rätt part jag stämt. Mannen presenterade sig själv, sa sitt namn, personnummer vilket jag inte behövde utan bolagets ägare, adress och telefonummer. Då upptäckte jag att han spelade in mig. Jag försökte också men jag hann inte göra det. Han sa "hämta fakturan betalar vi nu." Jag tackade nej och sa till honom att bolaget bestred ARN's beslut och vägrade betala och nu vill jag inte eftersom jag stämt bolaget till domstolen.
När jag lämnade kontoret då ropade mannen och sa att de tänker stämma mig eftersom det var olaglig spela in. Jag lyssnade inte på honom.
De vill stämma mig för jag spelat in de. Vad tror ni händer om de stämmer mig?
Citera
2012-11-15, 19:07
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Om man deltar i ett samtal har man rätt att spela in det utan att tillfråga de övriga i samtalet (även på telefon). Du får däremot inte spela in ett samtal där du inte deltar (avlyssning).
Citera
2012-11-15, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Om man deltar i ett samtal har man rätt att spela in det utan att tillfråga de övriga i samtalet (även på telefon). Du får däremot inte spela in ett samtal där du inte deltar (avlyssning).

Tack, nu förstår jag.
Jag försökte spela in vilket jag också var deltagande men det gick tyvärr inte. Jag förstår inte vad är det de ska stämma mig för. Om man tar ett foto i mobilen är det lagligt vilket jag inte gjorde det heller?
Senast redigerad av Adam.K 2012-11-15 kl. 19:25.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in