Citat:
Ursprungligen postat av Vansterfeminist
Vi kvinnor tillsammans med bögar ska ha makt över kloningstekniken då den är fullt genomförbar (om ca 15-20år). Då blir det möjligt att bestämma kön, begåvningar, sjukdomar (ex kuk), sexualitet osv allt för en fruktbar framtid på jorden.
Redan nu kan lesbiska, kvinnor och par formge/designa sitt barn. Man väljer en spermiedonator utifrån de kriterier/egenskaper man vill att barnet ska ha vad gäller utseende, intelligens osv. Att donatorn är frisk är en förutsättning för att överhuvudtaget få komma på tal.
(sexualiteten kan man nog inte beställa än)
Och miljö och uppfostran har ju fortfarande betydelse för vad det blir för individ.
Intressant är ju också frågan om stängda och öppna donatorer och barnets rätt till sitt ursprung.
Detta ur flera aspekter.
Dels för att många vill veta varifrån de härstammar. Men också för att undvika eventuella förhållanden med eventuella halvsyskon.
Jag vet inte var gränsen går för hur många barn en donator får vara upphov till? Men det är väl lite olika i olika länder. Någon i Dk hade cirka 15 st barn tillkomna genom hans donerade sperma, i USA (tror jag) var det upp till 30 st. Men jag har för mig att jag har hört talas om betydligt högre siffror.
Kan det verkligen vara vettigt?
Och att "beställa" ett barn med intelligens och speciella egenskaper verkar inte riktigt friskt och vettigt det heller. Hur reagerar man om barnet inte uppfyller ens förväntningar? Eller om barnet, i vuxen ålder, hittar "beställningsformuläret"?
Nej, jag tycker att det finns många frågetecken här.