2012-11-04, 04:02
Medlem
Lindisfarnes avatar
Gjorde nyss världens mest onödiga grej.

Söp med mina kompisar, 90 kg. 60 cl brännvin, började vid 18, slut runt 23. vid 01 satte jag mig bakom ratten. körde rakt och vettigt. enligt mig iaf.

Tog mig en liten omväg till flickvännen. aldrog ngnsin åkt fast, nu åkte jag fast. inga moraliska predikningar tack. blåste direkt. rött . väl nere på stationen ville jag inte blåsa igen, de körde mig till sjukhuset, tog en spruta i armvecket. sen släppte de mig.

Jag är nu sjukt orolig, ngn som vet vad som kommer hända? ostraffad sen tidigare. var trevlig mot poliserna. bara så sjukt sjukt klantig som satte mig bakom ratten...
2012-11-04, 04:25
Medlem
MackaN^s avatar
Böter lär du få och även indraget körkort en viss period, detta beror lite på vad du jobbar med och om du är väldigt beroende av bilen.

Jag förstår att du ångrar dig och det var tur att ingen olycka skedde, hoppas att du nu har lärt dig att aldrig köra rattfull.
2012-11-04, 08:16
Medlem
honesttogods avatar
60 cl så borde du komma upp i över 1 promille.
då blir det grovt.
antagligen fängelse en månad, indraget körkort ett år (och sen får du ta om det från början)
du får också lämna prover i ett halvår för att visa att du inte super eller knarkar. dessa prover får du betala själv. kostar typ 8000.
(fängelset kan du få fotboja istället, sålänge du har någon sorts sysselsättning på minst halvtid.)
och sen 500:- till brottsofferjouren!
2012-11-04, 08:52
Medlem
dyings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindisfarne
vid 01 satte jag mig bakom ratten. körde rakt och vettigt. enligt mig iaf

Det var ingen av dina polare som stoppade dig? Eller trodde dom du skulle gå hem? Eller hur gick scenariot till

Citat:
Ursprungligen postat av Lindisfarne
Tog mig en liten omväg till flickvännen. aldrog ngnsin åkt fast, nu åkte jag fast

Varför stoppade dom dig? Var det för att du körde vingligare än vad du trodde, eller var det någon typ av rutinkoll? Tråkigt/bra du åkte fast iaf Men ibland får man lida över hur dum man blir efter alkoholintag
2012-11-04, 14:16
Medlem
Lindisfarnes avatar
fängelse en månad? Är det ett sannolikt alternativ?

Det jag undrar är vad som händer nu, jag ska bara gå hemma och vänta på att ett brev ska dimpa ner? vad kommer det stå i det? blir det rättegång? eller kommer det komma hem ett besked med mitt straff? Fan vad jag skäms och känner mig så sjukt sjukt onödig. Har som sagt inte tidigare bekymmer med polisen, kommer detta stå kvar i registret resten av mitt liv?

och än en gång, vad kan straffet tänkas bli? svårt att gissa utan veta promillehalten förstår jag, men ändå väldigt nyfiken.
Dagsböter? fängelse? fotboja? indraget körkort i 12mån?, 6mån?, 15mån?

Vad tas hänsyn till i mitt straff, bara promillen? eller annat? hur långt jag kört? ålder? Polisen sa att straffet kunde bli mindre om jag ville blåsa på stationen, ngt jag dock inte ville. Fick som jag skriver ovan ta blodprov istället. kommer det ligga mig till last?

Efter blodprovet släppte de bara mig. Får jag köra bil fram till domen?
Senast redigerad av Lindisfarne 2012-11-04 kl. 14:20.
2012-11-04, 14:36
Medlem
terms avatar
Om alkoholhalten överstiger 1 promille (vilket det lär göra efter nästan en helflaska) så är risken stor att det blir fängelse i en månad. Om det bara precis kommer över 1 promille så är villkorlig dom med samhällstjänst ett alternativ. Om alkoholhalten är under 1 promille så blir det med största sannolikhet ett väl tilltaget bötesstraff.

Om man blåser i utandningsapparaten så får man ett större säkerhetsavdrag än om man tar blodprov, det är därför ingen nackdel för dig att blåsa. Nu kommer du dessutom få bekosta polismyndighetens kostnad för blodprovstagningen, det brukar landa på en dryg tusenlapp bara det. Om poliserna inte tog körkortet på plats så får du köra till dess du får ett annat besked.
2012-11-04, 15:25
Medlem
namgrebs avatar
Frågor avseende påföljd tar vi här: "Vad får jag för straff?" Tråden för frågor om påföljdsbedömning.

Frågor avseende körkortsåterkallelse m.m. tar vi här: Körkortsåterkallelse o. dyl. [sammanslagen tråd /Mod]

Tråd låst.

/MOD

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in