2012-10-30, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatchet
Skadestånd får du, om du döms, betala oavsett. Dels för offrets kostnadet för t.ex. sjukhus osv, dels som kompensation för sveda och värk eller lyte och men och slutligen för den kränkning det innebär att bli sparkad på när man ligger ner.
Ersättningen för kränkning lär vara den större delen av skadeståndet

För grov misshandel kan du få som minimum ett års fängelse och som mest sex år.
Misshandel är ett artbrott, varför fängelse ska vara normalpåföljden (och inte villkorlig dom eller skyddstillsyn).
Döms du för grov misshandel kan du därför räkna med ett år (två sparkar i magen lär inte bli mer än minimumstraffet).
Av straffet avtjänas 2/3 (om du inte missköter dig). En del på antalt. Om du är skötsam i övrigt och har ett jobb eller annan sysselsättnng lär du få sitta av sista halvåret eller så med fotboja hemma.

Men och OBS!

Jag är högst tveksam till att du döms för grov misshandel om du nu bara sparkade två gånger och det inte blev några ordentliga skador. Det är för mig mer troligt att du döms för misshandel av normalgraden och för det kan du få ett antal månaders fängelse, mellan två veckor och två år. Troligtvis hamnar du i den lägre delen, mellan 1-3 månader, tid du med stor sannolikhet i så fall får avtjäna hemma, med elektronisk övervakning (boja).

Ditt första slag lär inte vara brottsligt om han nu slog först. Däremot är sparkarna i magen, när han ligger ner, en solklar misshandel, förhoppningsvis inte en grov sådan.

Okej! Stort tack för svaret!
Får hoppas på vanlig misshandel då och skadestånd. Och att jag får avtjäna eventuellt straff med fotboja!
Förbereder mig dock för det värsta scenariot ändå, men får som sagt hålla tummarna..
Citera
2012-10-31, 00:19
Medlem
Är tidigare dömd för rattfylla. Är nu misstänkt för grov rattfylla tror de var 1,75 promille. Vad kan straffet tänkas bli om det blir dom?

Är mellan 22-24 år...

Satt ej i bilen när polisen grep mig
Citera
2012-10-31, 14:26
Medlem
MrWhatevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justmee
300 g cannabis, 40 g amfetamin och ca 600 tabletter Iktorivil.
Sen i samband med detta överfall i rättsak och olaga hot...
Rättegång i veckan och vill bara vara beredd för vad som kan tänkas komma för honom.

Åkt för exakt samma droger, men i större mängd. Ikton kommer inte ens räknas, 3hg brajj är numera bara värt ca 1 mån i finkan och 40 g amfetamin kanske 3 mån, så säg 4 mån för att vara på den säkra sidan, för 2 år sendan skulle dommen nog lyda runt 1 år i finkan.
Citera
2012-10-31, 18:31
Medlem
nifromlytecaids avatar
Körde avställd fyrhjuling med körförbud på vägen utan hjälm och blev stoppad, ljög först om att jag inte tagit något men erkände jag var moffad påväg till station. Körkortet tog dem och undertiden jag satt på station rådde husransakan med 4 polismän med hund då tjejen var hemma. Vad tror ni blir påföljden? Ringa narkotikabrott handlar det om btw
Citera
2012-10-31, 18:38
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pizzadirekt
Är tidigare dömd för rattfylla. Är nu misstänkt för grov rattfylla tror de var 1,75 promille. Vad kan straffet tänkas bli om det blir dom?

Är mellan 22-24 år...

Om du erkänt alternativt att trovärdiga vittnen sett dig framföra fordonet lutar det åt anstalt/ samhällstjänst. Sittningen lär bli kring två-tre månader, återkallat körkort i minst ett år, sannolikt längre.
Citera
2012-10-31, 19:02
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pizzadirekt

Är mellan 22-24 år...

Om du fälls: Fängelse en månad (alternativt någon form av mer ingripande skyddstillsyn om en sådan påföljd framstår som lämplig med hänsyn till dina personliga omständigheter).
Citera
2012-11-01, 15:45
Medlem
Hej!
Jag har åkt fast för butiksstöld av kläder till ett värde av ca 6000:-. Jag har erkänt efter två dagar i häkte och är ångerfull. Jag är ca 25 år gammal och ostraffad. Inkomst studielån. Vad är påföljden för detta?
Citera
2012-11-04, 18:19
Medlem
Marphiuss avatar
Blev tagen bäng och med 0.2g brunt i Oslo, dom tog 0.2g i beslag.

Vet att norsk lag råder men hoppas att någon kan den också.
Citera
2012-11-04, 23:03
Medlem
ellivos avatar
Åkte för ett tag sen fast med ca. 4g cannabis på mig. Tog blodprov och hade rökt kvällen innan så finns stor chans att det syns. Hade tagit MDMA 48h tidigare och det är ovisst om jag klarar mig ifrån att det syns på provet. De beslagtog även min mobil och i den finns det en del sms om cannabis/mdma.

Tidigare i år vart jag dömd för skadegörelse och fick då betala 1100kr i skadestånd samt en mild böter.

Vad kan jag förvänta mig för straff på detta?

Mvh
Citera
2012-11-05, 00:28
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justmee
300 g cannabis, 40 g amfetamin och ca 600 tabletter Iktorivil.
Sen i samband med detta överfall i rättsak och olaga hot...
Rättegång i veckan och vill bara vara beredd för vad som kan tänkas komma för honom.

Hur gammal är din kille?

Rent spontant verkar ett kortare fängelsestraff ligga i riskzonen.
Citera
2012-11-05, 00:29
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirre91
Hej
i Fredags var jag ute lite på harrys när en kille jag och en kompis bråkat tidigare med var där, stämningen är spänd mellan oss hela kvällen och alla väntade på att något skulle bryta ut, när min kompis som är 21 fyller 22 snart går förbi 28 åringen lägger 28 åringen krockben på han , när min kompis vänder sig om får han en skalle av killen så att det blir ett fint märke på huvudet min kompis får panik och slänger sitt öl glas i panik dock inte med mening att träffa killen vilket glaset gör det träffar i huvet, vakterna tar min kompis och för ut honom , han är väldigt lugn hela tiden och sammarbetar. killen som la krockben anmäler min kompis med några vittnen som är hans kompisar, men min kompis har dock bara mig som vittne , som såg skallningen, vad tror ni på för straff?

finns en tjej som fick en glasskärva i pannan , vet någon om jag kan gå till sjukhuset och kolla om någon sökt hjälp för den typen av sår och på så vis kontakta henne då hon såg hela händelsen?

Mvh j**ligt fundersam

Om han fälls lär det bli för misshandel och vållande till kroppsskada (avseende tjejen), förmodligen får han ett icke-frihetsberövande straff, men det verkar som att han har befunnit sig i en nödvärnssituation då han ju blev attackerad vilket även skulle kunna innebära att han inte heller har handlat oaktsamt i relation till tjejen.

Du bör inte kontakta vittnet utan snarare uppmana polisen att kontakta henne, vilket de säkert redan gjort.
Citera
2012-11-05, 00:30
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatchet
Ditt första slag lär inte vara brottsligt om han nu slog först. Däremot är sparkarna i magen, när han ligger ner, en solklar misshandel, förhoppningsvis inte en grov sådan.

Skulle ev. kunna utgöra nödvärnsexcess dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in