2012-11-02, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transportstyrelsen
Ta om körkortet behöver du bara göra om du hade prövotid eller har något annat på dig som gör att spärrtiden blir längre

Så eftersom jag har prövotid kvar så blir spärrtiden ännu längre än 12 månader?
Citera
2012-11-02, 14:16
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2finez
Jag har 1 månad kvar av prövotiden ...

Citat:
Ursprungligen postat av 2finez
Så eftersom jag har prövotid kvar så blir spärrtiden ännu längre än 12 månader?
Du har prövotid, och eftersom ditt kort spärras under den tiden så måste du ta om det från grunden. Övningskörningstillstånd och uppkörning. Detta kan du först börja göra efter att spärren släppt, och hade du inte haft prövotid så hade det bara varit att skicka in papper på att du vill ha tillbaka ditt kort, men nu måste du ta om det från grunden.
Citera
2012-11-02, 15:05
Medlem
Fråga angående körkort

Hejhej! Tror detta är rätt forum att placera det i, mod får gärna flytta om fallet inte är så. Ursäkta på förhand att jag frågar detta om det blivit ställt innan, hittade inte svar i körkortstråden.

Ska försöka göra mig kort: För ca. 6 månader sedan blev jag stannad av polisen på natten, fick åka med in och lämna urinprov pga. misstankar om narkotika. Provet var tyvärr positivt, så fick skriva på en lapp om att körkortet blir indraget tills domstolen tagit ett beslut.

Någon månad senare fick jag hem papper där det står att mitt körkort (preliminärt) har återkallats i 12 månader (tills ca. juni nästa år), att jag fick ansöka om tillstånd tidigast 6 månader innan spärrtiden gick ut, och att jag måste lämna urinprov några gånger för att få tillbaka det. Det stod dock att detta inte var slutgiltigt besked utan det kan komma att ändras.

Idag, ca. ett halvår senare, fick jag hem brev som jag verkligen inte förstår för 5 öre och undrar vad detta betyder:

Underrättelse om beslut: Kammaråklagare Blabla. Blabla. har fattat följande beslut. Frågor om beslutet kan ställas till denne.

Rattfylleri 2012-06-09

Förundersökningen läggs ner

Det kan antas att åtal för brottet inte skulle komma att ske till följd av en bestämmelse om åtalsunderlåtelse i 20 kapitlet rättegångsbalken. Någon väsentligt allmänt eller enskilt intresse åsidosätts inte genom att förundersökningen läggs ned.

23 kapitlet 4 a § första stycket 2 rättegångsbalken

L***** (jag) har dömts för annan brottslighet. Den påföljd (straff) som då bestämdes är tillräckligt för att omfatta också den nya brottsligheten. Samhällets eller enskildas intressen hindrar inte en åtalsunderlåtelse.

Narkotikabrott, ringa brott 2012-06-09

Förundersökningen läggs ned

Det kan antas att åtal för brottet inte skulle komma att ske till följd av en bestämmelse om åtalsunderlåtelse i 20 kapitlet rättegångsbalken. Något väsentligt allmänt eller enskilt intresse åsidosätts inte genom att förundersökningen läggs ned.

23 kapitlet 4 a § första stycket 2 rättegångsbalken

L***** har dömts för annan brottslighet. Den påföljd (straff) som då bestämdes är tillräckligt för att omfatta också den nya brottsligheten. Samhällets eller enskildas intressen hindrar inte en åtalsunderlåtelse.

Andra pappret:

Information om beslut:

Förundersökningen läggs ned betyder att åklagaren har avslutat handläggningen av ärendet. Om det senare kommer fram nya uppgifter i ärendet, kan förundersökningen komma att tas upp igen.

Åklagaren får besluta att inte inleda eller att lägga ned en förundersökning så snart det kan konstateras att det inte kommer att bli något åtal även om en utredning skulle genomföras.
Det gäller bland annat då det kan förutses att åklagaren skulle komma att besluta om åtalsunderlåtelse om brottet blev utrett eller klarlagt. Ett vanligt skäl för åtalsunderlåtelse är att den misstänkte får ett tillräckligt straff för andra brott. Ett annat skäl är att brottet är lindrigt och det finns omständigheter som gör att man bör avstå från åtal.

Så, min fråga är nu om detta på något sätt påverkar mitt körkort (som jag för tillfället inte har, tror jag?). Kort och gott, vad betyder detta på svenska? Tack på förhand
Senast redigerad av barnabyjones 2012-11-02 kl. 15:17.
Citera
2012-11-02, 15:15
Medlem
sven33s avatar
Vad är den andra brottsligheten du dömts för som de refererar till?
Citera
2012-11-02, 15:18
Medlem
Det är ringa narkotikabrott, som jag betalat böter för.
Citera
2012-11-02, 15:19
Medlem
Oneways avatar
Det är inte åklagare/domstol som bestämmer om du blir av med körkortet. Det gör transportstyrelsen.
Om jag inte har helt fel så kan du åka på en spärrtid trots att utredningen är nedlagd.

Ring transportstyrelsen och kolla

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/aterkallat/

EDIT: Såg nu ditt inlägg ovan, det räcker för att du ska anses som en trafikfara.
Men mitt råd står fast, ring transportstyrelsen.
Senast redigerad av Oneway 2012-11-02 kl. 15:22.
Citera
2012-11-02, 15:30
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnabyjones
Det är ringa narkotikabrott, som jag betalat böter för.

I din text står det:

Citat:
Narkotikabrott, ringa brott 2012-06-09

Förundersökningen läggs ned

Eller blev du dömt vid ett tidigare tillfälle för ringa narkotikabrott?
Citera
2012-11-02, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
I din text står det:

Eller blev du dömt vid ett tidigare tillfälle för ringa narkotikabrott?

Yes, stämmer bra.
Citera
2012-11-02, 15:43
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnabyjones
Yes, stämmer bra.

Ok, precis som någon annan skrev så är det inte rättsväsendet som bestämmer om du får behålla körkortet. Men praxis hos transportstyrelsen är att du blir av med det ett år om du dömts för ex narkotikabrott.

Dock ska det i sådana fall vara ett år efter att du dömts så det kanske blir kortare tid än vad trodde?
Citera
2012-11-02, 16:34
Medlem
Det kommer inte påverka det slutgiltiga beslutet om återkallelse och spärrtid på ditt körkort. Detta eftersom det är fråga om åtalsunderlåtelse, vilket har samma verkan som en dom.

Ett körkortsingripande med anledning av brottslig gärning ska när det gäller frågan om brott föreligger grunda sig på en lagakraftvunnen dom, ett godkänt strafföreläggande, ett godkänt föreläggande om ordningsbot eller ett beslut om åtalsunderlåtelse enligt 20 kap. rättegångsbalken eller motsvarande bestämmelse i annan författning.
Citera
2012-11-02, 20:38
Medlem
namgrebs avatar
barnabyjoness frågeställning infogad.

/MOD
Citera
2012-11-13, 22:59
Medlem
Hej. Ska göra mig kortfattad. Har för några år sen åkt fast för en grovrattfylla, lämnat prover till och från sen dess för att få behålla körkortet. Fick nu på senaste provet förhöjda levervärden, asat/alat . Alla andra prover ser bra ut.

Har fått mig ett läkarintyg nu i veckan att jag är nykter och skötsam.
Kan dom återkalla mitt körkort för mina levervärden trots att jag fått läkarintyg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in