Hejhej! Tror detta är rätt forum att placera det i, mod får gärna flytta om fallet inte är så. Ursäkta på förhand att jag frågar detta om det blivit ställt innan, hittade inte svar i körkortstråden.
Ska försöka göra mig kort: För ca. 6 månader sedan blev jag stannad av polisen på natten, fick åka med in och lämna urinprov pga. misstankar om narkotika. Provet var tyvärr positivt, så fick skriva på en lapp om att körkortet blir indraget tills domstolen tagit ett beslut.
Någon månad senare fick jag hem papper där det står att mitt körkort (preliminärt) har återkallats i 12 månader (tills ca. juni nästa år), att jag fick ansöka om tillstånd tidigast 6 månader innan spärrtiden gick ut, och att jag måste lämna urinprov några gånger för att få tillbaka det. Det stod dock att detta inte var slutgiltigt besked utan det kan komma att ändras.
Idag, ca. ett halvår senare, fick jag hem brev som jag verkligen inte förstår för 5 öre och undrar vad detta betyder:
Underrättelse om beslut: Kammaråklagare Blabla. Blabla. har fattat följande beslut. Frågor om beslutet kan ställas till denne.
Rattfylleri 2012-06-09
Förundersökningen läggs ner
Det kan antas att åtal för brottet inte skulle komma att ske till följd av en bestämmelse om åtalsunderlåtelse i 20 kapitlet rättegångsbalken. Någon väsentligt allmänt eller enskilt intresse åsidosätts inte genom att förundersökningen läggs ned.
23 kapitlet 4 a § första stycket 2 rättegångsbalken
L***** (jag) har dömts för annan brottslighet. Den påföljd (straff) som då bestämdes är tillräckligt för att omfatta också den nya brottsligheten. Samhällets eller enskildas intressen hindrar inte en åtalsunderlåtelse.
Narkotikabrott, ringa brott 2012-06-09
Förundersökningen läggs ned
Det kan antas att åtal för brottet inte skulle komma att ske till följd av en bestämmelse om åtalsunderlåtelse i 20 kapitlet rättegångsbalken. Något väsentligt allmänt eller enskilt intresse åsidosätts inte genom att förundersökningen läggs ned.
23 kapitlet 4 a § första stycket 2 rättegångsbalken
L***** har dömts för annan brottslighet. Den påföljd (straff) som då bestämdes är tillräckligt för att omfatta också den nya brottsligheten. Samhällets eller enskildas intressen hindrar inte en åtalsunderlåtelse.
Andra pappret:
Information om beslut:
Förundersökningen läggs ned betyder att åklagaren har avslutat handläggningen av ärendet. Om det senare kommer fram nya uppgifter i ärendet, kan förundersökningen komma att tas upp igen.
Åklagaren får besluta att inte inleda eller att lägga ned en förundersökning så snart det kan konstateras att det inte kommer att bli något åtal även om en utredning skulle genomföras.
Det gäller bland annat då det kan förutses att åklagaren skulle komma att besluta om åtalsunderlåtelse om brottet blev utrett eller klarlagt. Ett vanligt skäl för åtalsunderlåtelse är att den misstänkte får ett tillräckligt straff för andra brott. Ett annat skäl är att brottet är lindrigt och det finns omständigheter som gör att man bör avstå från åtal.
Så, min fråga är nu om detta på något sätt påverkar mitt körkort (som jag för tillfället inte har, tror jag?). Kort och gott, vad betyder detta på svenska? Tack på förhand