2012-11-01, 20:34
Medlem
nex112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XiongShi
Som vi alla vet skapas inte tvättbrädor i gymmet lika mycket som dom skapas i köket. Kosten är något av det viktigaste i träningen, därför tänkte jag att vi kunde påbörja en guide för hur man äter på donken och inte blir av med varken muskler eller lägger på sig ett gram fett. Svara inte "inte alls", om ni aldrig äter på donken är inte den här tråden för er.
Står du och snickrar tvättbrädor i köket?

Det viktigaste borde väl vara att äta en burgare med mycket grönt och mycket kött på (rätta mig om jag har fel.). Är det protein man är ute efter, kör på en dubble QP-Cheese! Stripsen borde man väl skita i helt. Vatten istället för läsk.
Citera
2012-11-01, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokstavsbarnet
Men sen är det väl rätt så mycket fett (läs: galet mycket olja) i Chicken McNuggets? Köp istället hem kyckling och stek den.. Både billigare och nyttigare.

Vad är det för tips? Det vet väl alla att man kan, men varför går man på donken? Jo för att det är enkelt och gott.
Citera
2012-11-01, 21:51
Medlem
Dreass avatar
Problemet när man läser saker över flera år är att det centrala kan fastna men länkarna finns ju inte direkt lättillgängliga.

http://traningslara.se/vad-ar-skitmat-och-vad-ar-bra-mat/

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=164316&highlight=mat

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148760

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=186316

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=188995

Mest intressant: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124805

Lägg till att världsmästare kommenterat i andra trådar och sagt samma sak.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=145784
Senast redigerad av Dreas 2012-11-01 kl. 21:56.
Citera
2012-11-02, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Att påstå att kosten är något av det viktigaste vid träning visar ju bara att man inte har så bra koll.

Att påstå att kosten INTE är något av de viktigaste visar att man inte har koll.. Testa att bara äta sallad i ett år och träna sen ser vi hur mycket muskler/styrka du bygger...
Citera
2012-11-02, 07:13
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mann1
Att påstå att kosten INTE är något av de viktigaste visar att man inte har koll.. Testa att bara äta sallad i ett år och träna sen ser vi hur mycket muskler/styrka du bygger...
Men för i helvete, skärpning!

Slut dra till med extremer! Och vad vet du egentligen? Läs några av länkarna ovan och knip.

Kcalbalansen och ha nått ett vettigt proteinintag är såklart något att titta på. Det är utöver det och ens den betydelsen det har som är underordnad både sömn och träning flera ggr om. Och gener!
Citera
2012-11-02, 09:15
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:

Slut dra till med extremer! Och vad vet du egentligen? Läs några av länkarna ovan och knip.

Kcalbalansen och ha nått ett vettigt proteinintag är såklart något att titta på. Det är utöver det och ens den betydelsen det har som är underordnad både sömn och träning flera ggr om. Och gener!

Ja men det är väl självklart, se King grubs inlägg:

Citat:
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: mar 2002

Ja, kostdelen är av en betydelse som är högst underordnad träningen för resultaten. Vissa gram på vissa minuter har antagligen en mycket begränsad, om någon, betydelse, i det långa loppet. Eller något lopp alls. Tajma och kombinera och väga i övermått är oftast ett slöseri med tid och energi.

En hyggligt varierad baskost som till största delen utgörs av oraffinerade och nyttiga livsmedel, men där mindre "nyttiga" livsmedel kan ingå i mindre mängd än basen, kombinerat med ett måttlig över- eller underskott av energi beroende på mål (viktökning eller viktminskning), så behöver man inte tänka på så mycket mer. Se till att ha tillgång till aminosyror i blodet i samband med träning och fylla på med kolhydrat inom rimlig tid. Tillräckligt totalt sett med protein, inte för lite fett, och kolhydrat nog för att prestera.

Och att välja saker som smakar illa eller som man inte tycker om eller liknande bara för att man tror att det skall "ge" mer - det är rent trams.

Stavas sunt förnuft och hela tråden är en opponering mot extrem optinoja, du insinuerar snarast på att kort är av helt underordnad betydelse:

Citat:
Träning, vila.......Kosten ligger inte ens i närheten av vad vissa verkar tro.

Finns flera rapporter som pekar på samma sak.

Citat:
Det finns det inte heller för mer seriösa. Missförstå mig nu rätt

Jag har ändå bra koll på träning och kost, och för att uppnå det fetstilta behövs ändå grundläggande koll på makronutrientfördelning. Koll på vilka livsmedel som innehåller vad och King grub har själv konstaterat att det är en skillnad mellan 0.8 gram protein/ kg och 2.0 kg. (Även vid täckt energibehov)

Så att vad du äter ger effekt på din träning är jag övertygad om. Det märker jag väldigt väl vid konditionsinriktad sport.
Citera
2012-11-02, 10:21
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
Ja men det är väl självklart, se King grubs inlägg:
Nej, det är inte självklart. Det tycker jag att hela tråden är ett bevis på. Du kan inte äta på donken 1gg per dag utan det måste vara kyckling annars blir du FET!

Citat:
Stavas sunt förnuft och hela tråden är en opponering mot extrem optinoja, du insinuerar snarast på att kort är av helt underordnad betydelse:
Kost är av underordnad betydelse.

Citat:
Jag har ändå bra koll på träning och kost, och för att uppnå det fetstilta behövs ändå grundläggande koll på makronutrientfördelning. Koll på vilka livsmedel som innehåller vad och King grub har själv konstaterat att det är en skillnad mellan 0.8 gram protein/ kg och 2.0 kg. (Även vid täckt energibehov)

Så att vad du äter ger effekt på din träning är jag övertygad om. Det märker jag väldigt väl vid konditionsinriktad sport.
Behövs det? Det skulle jag inte vilja påstå.

Har han? Det finns rapporter som siar olika. Speciellt vid överskott ska man nog ta det lugnt med vad man påstår.

Klart det har effekt, det vi diskuterar här i tråden är vart ifrån energin kommer, inte om den finns. TS tror inte att man kan äta frekvent på donken och deffa samtidigt.

Jag vidhåller det jag sagt hela tiden.
Citera
2012-11-02, 11:33
Medlem
Citat:

Haha bara för att du har 20k inlägg betyder inte att du vet mer än andra, utan att du inte har något liv.
Att påstå att kost inte är något av det viktigaste är fel hur mycket du vill ordbajsa fram masa källor från forums råttor landet över. Fråga 100 elitidrottsmän inom olika styrkes sporter om de tycker att kost inte är något av det viktigaste så ska vi se vad du får för svar.

Btw kollade igenom din journal och med de resultaten du har fått är du knappast att lita på haha pajas.. Inte ökat ett skit på 2 år rent utsagt kanske ska se över din kost?
Citera
2012-11-02, 11:44
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mann1
Haha bara för att du har 20k inlägg betyder inte att du vet mer än andra, utan att du inte har något liv.
Att påstå att kost inte är något av det viktigaste är fel hur mycket du vill ordbajsa fram masa källor från forums råttor landet över. Fråga 100 elitidrottsmän inom olika styrkes sporter om de tycker att kost inte är något av det viktigaste så ska vi se vad du får för svar.

Btw kollade igenom din journal och med de resultaten du har fått är du knappast att lita på haha pajas.. Inte ökat ett skit på 2 år rent utsagt kanske ska se över din kost?
Nej det betyder det inte, däremot har jag läst mer än de flesta.
Forumsråttor? Du vet alltså inte vem Martin Berkhan är? Ola Wallengren? Det är långt ifrån forumråttor.

Fråga 100 elitidrottsmän och se vad de säger om att äta på Donken några ggr i veckan. Vad tror du elitidrottare säger om pasta, ej fullkorn? Vitt bröd med ost, kaviar, skinka, juice?

Som sagt, inte för lågt proteinintag och tillräckligt med kalorier är av vikt. Vet personer som deffat och ätit på donken frekvent som tävlar i BB, nu gick det ju inge vidare då tyvärr. RobbanColeman som är medlem här pratar jag om.

Okej, så ens resultat speglar vad man läst? Och jorå, ökat har jag.

edit: Kan nog tilläggas att jag har ätit på de flesta sätt som kan tänkas "optimalt".
Senast redigerad av Dreas 2012-11-02 kl. 11:58.
Citera
2012-11-02, 11:49
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Nej, det är inte självklart. Det tycker jag att hela tråden är ett bevis på. Du kan inte äta på donken 1gg per dag utan det måste vara kyckling annars blir du FET!

KCAL in och ut, fortfarande är KOST A & O i resonemanget. Annars kan du likt mitt exempel äta 3 pizzor om dagen och gå ner i vikt. Och energiprincipen och alla fysikens lagar skulle vara satta ur spel.
(Läs trådens rubrik om du inte förstår varför jag skriver om deff & diet nu.

Citat:
Kost är av underordnad betydelse.

FEL, kost är precis så viktigt som påstås. MEN exakt det som är relevant sammanfattar king grub rätt bra.

Citat:
Se till att ha tillgång till aminosyror i blodet i samband med träning och fylla på med kolhydrat inom rimlig tid. Tillräckligt totalt sett med protein, inte för lite fett, och kolhydrat nog för att prestera.

Men om du skiter i detta kommer dina resultat DIREKT påverkas negativt oavsett om du löptränar eller lyfter skrot.

Citat:
Behövs det? Det skulle jag inte vilja påstå.

Har han? Det finns rapporter som siar olika. Speciellt vid överskott ska man nog ta det lugnt med vad man påstår.

Klart det har effekt, det vi diskuterar här i tråden är vart ifrån energin kommer, inte om den finns. TS tror inte att man kan äta frekvent på donken och deffa samtidigt.

Jag vidhåller det jag sagt hela tiden.

Nu snor jag från King grub och detta är alltså inte min brillians som skrivit ihop:

Citat:
Ursprungligen postat av King grub
Det är väldigt stor skillnad på 1.0 och 1.7 gram i sammanhanget....

Energiintaget är en oberoende faktor för muskeltillväxt och kvävebalans. Vid underskott har man den balansen negativ, och protein får betydligt större betydelse för att bibehålla en proteinbalans som inte blir för negativ (plus att protein ger större mättnad och termogen effekt, viktiga faktorer vid deff).

Ju mer protein, desto mer muskelmassa (inom fysiologiska gränser). Visst ökar aminosyreoxidationen, men så även nybildningen av muskelprotein.
Citat:
It has been proposed that, once maintenance requirements are achieved, additional protein intake has no effect on 24-h whole-body protein balance, because the elevated peak during the day is balanced by a greater nadir in the evening. However, this proposed response is at odds with considerable experimental data indicating that, as protein intake increases, total amino acid retention increases, even when intake is above that required for amino acid balance.

Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/2/525S

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/552/1/315

Men du har naturligtvis rätt i att det går utmärkt att äta en Big mac om dagen under deff!
Citera
2012-11-02, 11:57
Medlem
Dreass avatar
Citat:
KCAL in och ut, fortfarande är KOST A & O i resonemanget. Annars kan du likt mitt exempel äta 3 pizzor om dagen och gå ner i vikt. Och energiprincipen och alla fysikens lagar skulle vara satta ur spel.
(Läs trådens rubrik om du inte förstår varför jag skriver om deff & diet nu.
Nej, kost är inte A och O. Aldrig sagt att kcalprincipen inte gäller. Jag motsäger mig att man inte kan dieta på hamburgare, att du måste äta "nyttigt" annars får du inga resultat osv.

Citat:
FEL, kost är precis så viktigt som påstås. MEN exakt det som är relevant sammanfattar king grub rätt bra.
Ja, och det är det som folk missar. De tror att kosten måste bestå av fullkornsprodukter, nötter och satan vet allt. Donken ger dig kanske lite mycket fett under diet, men annars är det inget fel.

Citat:
Men om du skiter i detta kommer dina resultat DIREKT påverkas negativt oavsett om du löptränar eller lyfter skrot.
Om du ligger på kcalbalans eller överskott och får i dig tillräckligt med protein samt kolhydrater, kommer källorna av dessa ha en stor betydelse? Och nu menar jag inte att äta Gelatin och godis.

Citat:
Nu snor jag från King grub och detta är alltså inte min brillians som skrivit ihop:
Aldrig sagt emot att det, eller jo. Men att det är en skillnad är jag väl medveten om. Skillnadens storlek och värdet i att på ett ej naturligt sätt för personen nå ett högre intag av protein, det kan ifrågasättas. Då vid kcalöverskott.

Citat:
Men du har naturligtvis rätt i att det går utmärkt att äta en Big mac om dagen under deff!
Och det är det tråden handlar om, eller iaf det jag diskuterat hela tiden. Inte energibehovet vi har utan mer HUR man når det och vikten av HUR man når det. Hur man når det är kraftigt underordnat träning, sömn, gener mm.
Citera
2012-11-02, 12:14
Medlem
Citat:

Fråga 100 elitidrottsmän och se vad de säger om att äta på Donken några ggr i veckan. Vad tror du elitidrottare säger om pasta, ej fullkorn? Vitt bröd med ost, kaviar, skinka, juice?

Som sagt, inte för lågt proteinintag och tillräckligt med kalorier är av vikt. Vet personer som deffat och ätit på donken frekvent som tävlar i BB, nu gick det ju inge vidare då tyvärr. RobbanColeman som är medlem här pratar jag om.

Självklart kan du äta på donken varje dag under deff om du har KOLL på kalorier protein etc det säger jag inget om.

Tror vi har missförstått varandra du tror att när jag säger att kost är viktigt att man måste äta fullkorn och dricka vatten? Nej, det jag säger är att hur du lägger upp din kost är viktigt för resultaten du får.

Sen att träningen är viktigare, självklart men kosten är fortfarande än av de viktigaste sakerna. Det finns ingen elitidrotts man i denna världen som inte har koll på sin kost.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in