Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2012-03-21, 21:44
Medlem
801. Bevakningskompaniet.
Citera
2012-03-22, 14:22
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Min bäste luktande hund; Tro mej jag vet.

Bäste kolyma, jag har ingen anledning att misstro ditt ord. Vad jag reagerar på är att en RB färdigställdes 1980. Om nu en efterföljare till den togs i bruk -87 så bör den ha projekterats en tid innan -87. Den som vi kan kalla RB80 måste alltså ha blivit synnerligen kortlivad.
Nu har jag dålig koll på försvarsbeslut och dyl. men det bör ju ha "inträffat" något som gjorde att man övergav den sk. RB80 (som RB). Visserligen har försvaret hoppat fram och tillbaka och strött pengar på en hel del "obegripliga" projekt genom åren....
Citera
2012-03-22, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Bäste kolyma, jag har ingen anledning att misstro ditt ord. Vad jag reagerar på är att en RB färdigställdes 1980. Om nu en efterföljare till den togs i bruk -87 så bör den ha projekterats en tid innan -87. Den som vi kan kalla RB80 måste alltså ha blivit synnerligen kortlivad.
Nu har jag dålig koll på försvarsbeslut och dyl. men det bör ju ha "inträffat" något som gjorde att man övergav den sk. RB80 (som RB). Visserligen har försvaret hoppat fram och tillbaka och strött pengar på en hel del "obegripliga" projekt genom åren....

Med RB80, menar du inte en plats centralt i Stockholm för evakuering innan man beger sig till den riktiga uppsamlingsplatsen? Som i Operation Garbo? Alltså för kortvarigt skydd.

Vet inte hur hemlig platsen är, en väns fru råkade försäga sig men jag kände redan till en del. Tänker dock inte diskutera exakt plats här men det finns i huvudstaden.
Citera
2012-03-22, 15:16
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Med RB80, menar du inte en plats centralt i Stockholm för evakuering innan man beger sig till den riktiga uppsamlingsplatsen?

Nej.
Citera
2012-03-22, 15:53
Medlem
Citat:

Med funderarmössan på huvudet så skulle man ju kunna tänka sig möjligheten att RB80 endast fungerat som ÖB HKV, alltså militär riksbunker. En funktion den anläggningen troligen fortfarande innehar.

Likaså kan man ju tänka sig att man fortsatt ville hålla militär och civil ledning åtskilda i olika uppehållsplatser, i stället för den samgruppering som trådens kollektiva berättelse antyder.

Givet detta kan man tänka sig att statsledningen fick en ny och modernare krigsuppehållsplats först några år efter högkvarterets uppgradering. Denna RB87 ligger då kanske något närmare Stockholm rent geografiskt. En anläggning för detta ändamål (regering, krigsdelegation, kungahus + tillhörande tjänstemän) behöver kanske inte vara en jätteanläggning i den form RB60 civ varit, utan kan ha en tämligen anonym framtoning.

Allt detta är fria funderingar och resonemang och ska inte tolkas för att vara något annat.
Citera
2012-03-22, 17:09
Medlem
SirMounts avatar
En fråga jag funderat på och undrar om ni "bunker rävar" kan svara på:
Om man vet avståndet mellan de 2 inslagen till en bunker och antar att de flesta bunkrarna på 50-60 talet byggdes på liknande sätt och vet storleken på en känd bunker. Kan man då säga med mer än 50 % säkerhet hur stor en bunker förmodligen är?
En jag undrar över har 340 meter mellan de 2 inslagen.

En annan rolig sak är att en väg utanför en "bunker" från detta forum heter "reträttvägen" och området ovanför bunkern kallas "reträtten" :-) En maskirovka kanske ;-)
Citera
2012-03-22, 18:12
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirMount
En fråga jag funderat på och undrar om ni "bunker rävar" kan svara på:
Om man vet avståndet mellan de 2 inslagen till en bunker och antar att de flesta bunkrarna på 50-60 talet byggdes på liknande sätt och vet storleken på en känd bunker. Kan man då säga med mer än 50 % säkerhet hur stor en bunker förmodligen är?
En jag undrar över har 340 meter mellan de 2 inslagen.

En annan rolig sak är att en väg utanför en "bunker" från detta forum heter "reträttvägen" och området ovanför bunkern kallas "reträtten" :-) En maskirovka kanske ;-)

Golfbunkern då eller?
Citera
2012-03-22, 18:59
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Att RB80 fick en förhållandevis kort livslängd som just RB kan ha att göra med allas vår Stig Svante Eugén Sydholt's botaniserande i arkiven. Att man strör pengar runt sej i FM är ingen nyhet. Ta bara projektet med upprustningen av den optiska luftbevakningen där såväl materiel inköptes (nya radiolänkar) och detaljprojekterades för att sedan bara kastas i soptunnan.
Upphandling av transmissionsutrustning, där man delvis lyckades inhandla det förmodligen sämsta som fanns på marknaden i form av RL och OT utrustning. Men man fick sej ju en resa till Canada....
Citera
2012-03-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Med RB80, menar du inte en plats centralt i Stockholm för evakuering innan man beger sig till den riktiga uppsamlingsplatsen? Som i Operation Garbo? Alltså för kortvarigt skydd.

Vet inte hur hemlig platsen är, en väns fru råkade försäga sig men jag kände redan till en del. Tänker dock inte diskutera exakt plats här men det finns i huvudstaden.

Finns på söder bakom Munchen bryggeriet. Allmänt kännt bland Taxichaufförer, i alla fall bland de som kört en längre tid (inkl jag). Man får ibland en del skumma/konstiga körningar med väldigt konstiga instruktioner. Officerare pladdrar ibland rätt mycket och det berget skall vara den första platsen dit regering och annat fint folk skall evakueras till för ev vidare transport.

Som sagt, man hör mycket som taxislusk, kändisars/politikers älskarinnors namn samt div försvarsuppgifter.
Citera
2012-03-22, 22:52
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
Finns på söder bakom Munchen bryggeriet. Allmänt kännt bland Taxichaufförer, i alla fall bland de som kört en längre tid (inkl jag). Man får ibland en del skumma/konstiga körningar med väldigt konstiga instruktioner. Officerare pladdrar ibland rätt mycket och det berget skall vara den första platsen dit regering och annat fint folk skall evakueras till för ev vidare transport.

Som sagt, man hör mycket som taxislusk, kändisars/politikers älskarinnors namn samt div försvarsuppgifter.

Det är gamla GPL för FO 44, sändarannexet ligger/låg inhyst i Katarinabergets skyddsrum (där du tankar), möjligt att det haft den roll du beskriver men det huvudsakliga ändamålet var för att husera staben för Stockholms försvarsområde tillsammans med lite civilt garnityr.
Citera
2012-03-23, 08:44
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Med funderarmössan på huvudet så skulle man ju kunna tänka sig möjligheten att RB80 endast fungerat som ÖB HKV, alltså militär riksbunker. En funktion den anläggningen troligen fortfarande innehar.

Likaså kan man ju tänka sig att man fortsatt ville hålla militär och civil ledning åtskilda i olika uppehållsplatser, i stället för den samgruppering som trådens kollektiva berättelse antyder.

Givet detta kan man tänka sig att statsledningen fick en ny och modernare krigsuppehållsplats först några år efter högkvarterets uppgradering. Denna RB87 ligger då kanske något närmare Stockholm rent geografiskt. En anläggning för detta ändamål (regering, krigsdelegation, kungahus + tillhörande tjänstemän) behöver kanske inte vara en jätteanläggning i den form RB60 civ varit, utan kan ha en tämligen anonym framtoning.

Allt detta är fria funderingar och resonemang och ska inte tolkas för att vara något annat.

Bäste Folkfiende. Med funderarmössan på (som vi RB-fantaster alltid har på armlängds avstånd ) kan man tänka sig de mest förunderliga saker. Det som nu kommer är hämtat ur en surrealistisk dröm och skall naturligtvis bara betraktas som trams - RB80 byggdes för att hysa både Mil och Civ. Den Civ. närvaron dock BEYDLIGT bantad om man jämför med RB60. De enorma skarorna av pappersvändare behövdes ju inte längre, inte heller alla papper . Den logistiska mardrömmen var över, man slapp att organisera en smärre folkvandring med allt som det innebär. Redan här är ju drömmen absurd - kom man på det först 1980? Hur drömmen slutar kan jag inte riktigt redogöra för då den slutar som en slags tavla av Salvador Dali.
Om vi spinner vidare lite grand på drömmen och tar med kolymas påpekande ang. den otäcke femtekolonnaren... OOPS!!! Vad ska vi göra NU då??? Förvaret hade ju vid den tiden (om vi nu tänker oss runt -87) börjat att nedrusta. Pengarna var inte längre en aldrig sinande ström. Hmmmm.... Grabbar, de här gååår inte! Vi kommer aaaaldrig att få de pengar som vi vill ha för att bygga en splitterny supersofistikerad RB. Vad göra? Tjaa..,det enda som återstår är väl då reecykling. Man söker efter ett passande existerande bergrum som för rimliga pengar går att modifiera för ändamålet.
Hur fortsätter nu detta? Det är här diskutionen på FB kommer in och kanske kan ge ett fortsättningsscenario...
Citera
2012-03-23, 09:24
Medlem
Citat:
. Hmmmm.... Grabbar, de här gååår inte! Vi kommer aaaaldrig att få de pengar som vi vill ha för att bygga en splitterny supersofistikerad RB. Vad göra? Tjaa..,det enda som återstår är väl då reecykling. Man söker efter ett passande existerande bergrum som för rimliga pengar går att modifiera för ändamålet.
Hur fortsätter nu detta? Det är här diskutionen på FB kommer in och kanske kan ge ett fortsättningsscenario...

Tanken har slagit även mig. Miljö och återvinning började väl att bli populärt på allvar under mitten av 80-talet

Jag tror att vid sidan av de ekonomiska argumenten finns även andra goda skäl till att -87 skulle kunna tolkas som "ombyggnadsår" i stället för nybyggnadsår.

Om man vi denna tid nu har blivit bränd av förräderi så är det ju rimligt att tänka sig att man ville att ersättaren skulle synas och sticka ut så lite som möjligt under tillkomsten. Således inget flådigt nybygge, det skulle ju bara väcka osund nyfikenhet och skapa grogrunder till nya förräderier.

Ett bättre begagnat berg sökes således, gärna lite närmare huvudstaden. Dels är den tidigare så trygga Zonen nu förrådd och dels tror man i krigsplaneringen inte längre på massiva kärnvapenangrepp mot Stockholm.

En smärre ombyggnation av berget görs givetvis, men sådant sker ju ofta när Försvarsmaktens många bergrum byter funktion eller uppgraderas. Ingen osund nyfikenhet väcks således.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in