• 1
  • 2
2012-09-30, 13:42
Medlem
Haha hoppas jag inte får allt för mordiska kommentarer nu men jag står i vilket fall för det jag tycker.
Jag som kvinna anser att jag ska stå i köket, laga mat, tvätta, städa och passa barn. Jag menar inte att jag tycker att alla ska ha det så? jag säger bara att jag vill ha det så. Tycker det är hennes uppgift att sköta hemmet medans han jobbar, kanske jag också jobbar men hemmet är mitt område. Det blir aldrig bråk om vems göra som är ogjort, är det något som är ogjort så vet man ju om det är hans eller hennes sak! Varför var det lugnare i hemmen förut och mindre skiljsmässor?
Jag är nog väldigt gamaldags i mitt tänkade men jag tycker verkligen såhär.
Känns som att idag har alla press på sig, framförallt kvinnor att INTE tycka såhär. Utan idag ska man vara för jämnställdhet och är man det så fine, men varför måste sånna som tycker som jag anses knäppa? Har själv många syskon, passar dem varje dag, städar och lagar mat ibland också, såklart kan min åsikt ändras med tidens gång men just nu tycker jag verkligen såhär, det har jag tyckt länge!
Vad tycker majoriteten här om mitt utlåtande?
Citera
2012-09-30, 13:45
Medlem
svampdamps avatar
http://img.chan4chan.com/img/2010-04...1521475611.jpg

En ny undersökning visar att jämställda förhållanden går i graven oftare. Så vill man ha en friskt och bra förhållande ska givetvis kvinnan stå i köket.
Citera
2012-09-30, 13:46
Medlem
MadDog76s avatar
Om du vill göra det så gör så. Det är ett fritt land. Själv tycker jag att man ska dela på uppgifterna. Om jag tex kommer hem först efter jobbet så är det för mig självklart att tex ta hand om disken om det är det som behövs. Skulle aldrig bara sätta mig i soffan å vänta på att tjejen skulle ta hand om det när hon kommer hem.
Citera
2012-09-30, 13:50
Medlem
Om du vill ha det så göre så.. Alla är olika . Vissa skulle inte gilla att vara hemmafruar.. Vissa tycker det känns instängt och mår dåligt ut av det.
Citera
2012-09-30, 13:53
Medlem
SciOques avatar
Tycker att du ska göra som du vill.

Problemet idag är väl att det är svårt för de flesta att leva på det sättet, ekonomiskt.
Citera
2012-09-30, 13:55
Medlem
Spyrrans avatar
Jag själv tycker att det är upp till var och en. Alla behöver inte ha det likadant, där mannen gör sina saker medan kvinnan lagar mat, städar, tvättar, passar barn etc. TS kanske trivs bra så, men det passar inte in på alla.

Nu måste det inte vara jättejämlikt och stereotypt att kvinnan sköter sådant som är "kvinnligt" (matlagning, städning etc) medan mannen sköter det tekniska, trädgårdsarbete etc. Eller att man delar allt så att man sköter 50 % var.
Citera
2012-09-30, 13:56
Medlem
givemefives avatar
Nja hör hemma i köket kan jag väl inte hålla med om direkt MEN det är allmänt känt att kvinnor är mer pedantiska än män. Dom vill ofta ha det snyggt och rent dygnet runt medans män inte bryr sig om att tvätt och allt inte sker på en gång. Då tycker jag att den som stör sig på stöket även kan städa, varför ska den som inte störs av det göra det bara för att partnern inte vill ha det där.

Av mina föräldrar har det alltid varit mamma som gjort mest just för att hon jämt vill ha det rent. Pappa kan ta det senare medans hon vill ha allt gjort på en gång därför anser jag att hon också ska göra det. Nu hjälper ju pappa såklart till men långt ifrån lika mycket eftersom att han inte bryr sig om det är lite stök till och från. Plus att han dammsuger "på fel sätt" och kan inte städa lika bra enligt henne haha.
Citera
2012-09-30, 14:06
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokiK
Haha hoppas jag inte får allt för mordiska kommentarer nu men jag står i vilket fall för det jag tycker.
Jag som kvinna anser att jag ska stå i köket, laga mat, tvätta, städa och passa barn. Jag menar inte att jag tycker att alla ska ha det så? jag säger bara att jag vill ha det så. Tycker det är hennes uppgift att sköta hemmet medans han jobbar, kanske jag också jobbar men hemmet är mitt område. Det blir aldrig bråk om vems göra som är ogjort, är det något som är ogjort så vet man ju om det är hans eller hennes sak! Varför var det lugnare i hemmen förut och mindre skiljsmässor?
Jag är nog väldigt gamaldags i mitt tänkade men jag tycker verkligen såhär.
Känns som att idag har alla press på sig, framförallt kvinnor att INTE tycka såhär. Utan idag ska man vara för jämnställdhet och är man det så fine, men varför måste sånna som tycker som jag anses knäppa? Har själv många syskon, passar dem varje dag, städar och lagar mat ibland också, såklart kan min åsikt ändras med tidens gång men just nu tycker jag verkligen såhär, det har jag tyckt länge!
Vad tycker majoriteten här om mitt utlåtande?
Det är du som skall leva ditt liv - inte andra.
Citera
2012-09-30, 14:07
Medlem
SciOques avatar
Att gå upp klockan 5 varje vardag och åka till en fabrik där du står och svetsar fläktgaller 9 timmar med korta kaffe- och lunchpass är knappast att föredra framför att vara hemma med barnen och städa lite. Nu pratar jag alltså om ett förhållande där paret delar på inkomsten.

Att däremot gå upp klockan 8 varje vardag, åka till kontoret där du skriver lite på tangentbordet, snackar skit med arbetskollegorna osv är att föredra framför att vara hemma och städa, enligt mig.

Någon som förstår vad jag pratar om?
Citera
2012-09-30, 14:07
Medlem
Polacksallts avatar
Svarar som ovanstående att trivs du med den ansvarsfördelningen så finns inte så mycket att invända sig mot i den frågan. Jämställdhet mellan män och kvinnor handlar inte om att båda ska göra precis lika mycket utan om bådas jämlika möjligheter och förutsättningar till valfrihet. Det där med att majoriteten av kvinnor varit hemmafruar förr har i mångt och mycket handlat om en kvinnofälla. Med tanke på att kvinnors löner i arbetslivet var (och är dessvärre fortfarande) betydligt lägre än männens tjänade hushållet på att mannen jobbade och kvinnan var hemma. Även om det skedde mot hennes/hans vilja. Har förstås också mycket att göra med den könsnormativa synen på manligt och kvinnligt. "En riktigt man försörjer sin familj och kvinnan är en god mor som står för omsorgen".

Det där om att det skulle vara lugnare i hemmen förut och mindre skilsmässor för att ansvarsfördelningen var tydligare har jag svårt att se sanningshalten i. Är övertygad om att betydligt fler hade skilt sig om kvinnor hade haft samma möjligheter till självständighet som de har idag.
Citera
2012-09-30, 14:09
Medlem
Polacksallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemefive
Nja hör hemma i köket kan jag väl inte hålla med om direkt MEN det är allmänt känt att kvinnor är mer pedantiska än män. Dom vill ofta ha det snyggt och rent dygnet runt medans män inte bryr sig om att tvätt och allt inte sker på en gång. Då tycker jag att den som stör sig på stöket även kan städa, varför ska den som inte störs av det göra det bara för att partnern inte vill ha det där.

Av mina föräldrar har det alltid varit mamma som gjort mest just för att hon jämt vill ha det rent. Pappa kan ta det senare medans hon vill ha allt gjort på en gång därför anser jag att hon också ska göra det. Nu hjälper ju pappa såklart till men långt ifrån lika mycket eftersom att han inte bryr sig om det är lite stök till och från. Plus att han dammsuger "på fel sätt" och kan inte städa lika bra enligt henne haha.

Så med allmänt känt menar du i din familj?
Citera
2012-09-30, 14:11
Medlem
givemefives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polacksallt
Så med allmänt känt menar du i din familj?

Precis min familj är känd och den alla syftar på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in