Resultat: När brukar ni borsta tänderna?
Borstar före frukosten
14,20%
23 röster
Borstar efter frukosten
74,07%
120 röster
Borstar bara på kvällen
8,64%
14 röster
Borstar aldrig tänderna ändå
3,09%
5 röster
2012-09-14, 12:56
Medlem
Telchaks avatar
Jag har hört (läs hört, alltså har jag ingen källa att backa upp det med och det kan vara osant) så är det dåligt att borsta tänderna efter att de har varit i kontakt med något syrligt. Så om du dricker juice eller äter frukt till frukosten och sedan direkt borstar tänderna så är det inte så bra. Inte helt säker på varför det inte skulle vara bra, kanske var något med emaljen ...
Citera
2012-09-14, 13:05
Medlem
Kariminells avatar
Alltid efter frukosten, det funkar verkligen inte innan.
Citera
2012-09-14, 14:10
Medlem
YuPs avatar
Har borstat tänderna efter frukosten hela mitt liv, smakar ju förjävligt om man borstar före. Undvik bara att dricka/äta nått syrligt som fräter före du ska borsta, alltså t.ex. läsk osv. Det ska tydligen slita på tänderna ganska ordentligt vad jag har hört iaf.
Citera
2012-09-14, 14:56
Medlem
Jag har börjat borsta tänderna på jobbet istället, ungefär 1-2h efter frukost.

Verkar logiskt att emaljen "mjukas upp" av syra.
Citera
2012-09-14, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det har min tandläkare oxå sagt, speciellt om man druckit juice som med sin syra "mjukar upp" emaljen, eller nått. Tandläkaren säger att hon själv alltid borstar innan frukosten.

På samma sätt skall man inte borsta tänderna strax inpå att man druckit vin med hög syra.

Skit i vad tandläkaren säger, tandläkare är yrkesskadade och saknar verklighetsförankring. När jag va med min 7åriga dotter fick jag en utskällning för att jag ger dom lördagsgodis en gång i veckan. Citat "Att ge sina barn godis och läsk är samma sak som långsam tortyr" Min dotter hade inga hål skall tilläggas.
Så länge du har fräsch mun så kan man borsta när fan man vill. Jag dricker juice till frukost och borstar sedan, sen borstar jag i duschen på eftermiddag/kväll. Inte haft ett hål eller ilning på 33år.
Citera
2012-09-14, 16:22
Medlem
EdwardWs avatar
Den "optimala" generationen. Allt ska maxas till det yttersta.

Skit i sånahär småsaker, det gör ingen väsentlig skillnad. Håll fokus på de stora sakerna, inte sidspåren.
Citera
2012-09-14, 16:57
Medlem
District9s avatar
Hela mitt liv har jag borstat direkt när jag vaknar. Smakar förjävligt i munnen efter att man har vaknat, dam/torr mun brukar jag ha. Kan fan inte tänka mig äta med den "äckliga" smaken jag har på morgonen.

Inga hål eller något i tänderna, fattar inte hur man kan vilja äta frukost med den äckliga smaken som man har varje morgon - måste borsta bort smaken först!
Citera
2012-09-14, 17:11
Medlem
...och jag borstar efter frukosten samt på kvällen, aldrig haft hål (21 år). Tandläkaren sa att jag hade bra saliv! Kan det vara genetisk möjligtvis? Borsta på du, tror inte det spelar någon större roll för att vara ärlig.
Senast redigerad av woicer 2012-09-14 kl. 17:15.
Citera
2012-09-14, 17:13
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjukan
Hejsan!

Jag har hört att om man borstar tänderna innan man äter något så "blottas" tänderna och tar därför mer stryk när man äter direkt efter, tex frukost. Men samtidigt har jag hört att om man borstar tänderna efter man ätit så är det fortfarande kvar syra i munnen och "fräter" därför på tänderna och man ska därför helst borsta minst 30 min efter en måltid.

Jag vill inte borsta tänderna innan frukosten då frukosten smakar skit då. Därför väljer jag att borsta efter frukosten. Men då är min fråga:
Är det bättre att skita i tandborstningen och ta ett tuggummi varje morgon eller ska jag borsta även fast det "fräter" på tänderna?

Mvh

Jag borstar alltid tänderna minst 30 minuter efter frukosten, förutom i nödfall när jag har bråttom. Och har under mitt 26-åriga liv aldrig haft ett hål.
Citera
2012-09-14, 17:15
Medlem
Jag har i hela mitt liv borstat tänderna efter frukost och innan jag går och lägger mig. Sen ca 5 år tillbaka sköljer jag med fluor efter tandborstningen på kvällen också. Jag är 33 år och har aldrig haft ett hål! Hörde en expert på radion för några år sedan som sa att det mest korrekta var att borsta tänderna innan frukosten för man har som mest bakterier i munnen när man vaknar, men vem vill äta frukost med tandkrämssmak i munnen?
Sen fattar jag inte hur man bara kan borsta en gång om dagen eller mindre, fattar ni hur ruttna tänder ni kommer att få när ni blir gamla, för att inte tala om vilken vidrig andedräkt ni måste ha. Blää!! Det är ju inte bara karies man kan få utan även tandsten och skit som i sin tur kan leda till tandlossning.
Citera
2012-09-14, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Jag borstar alltid tänderna minst 30 minuter efter frukosten, förutom i nödfall när jag har bråttom. Och har under mitt 26-åriga liv aldrig haft ett hål.

Du måste mena 3 minuter va?
Citera
2012-09-14, 17:21
Medlem
Zikniks avatar
Det är ju precis efter måltid du ska borsta.
Då har bakterierna fått energi via maten och kan börja attackera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in