2012-09-03, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Inte för att jag håller med andra som säger att mongon också ska stå i kö som alla andra, jag kan avvara några extra minuter men man kan ju även vända på ditt argument.

Om nu Liseberg är höjdpunkten för mongot betyder det att han/hon inte har så mycket annat kul för sig va? Och då inkräktar man ju inte på något viktigt ifall nu mongot får vänta som alla andra? En normalfrisk människa har ju isf annat viktigare, roligare etc. som han/hon nu inte kan göra eftersom mer tid spenderas i kön. Förstår du hur jag menar?

Sen kan man ju fråga sig varför det skulle bli så mycket tråkigare för ett mongo att vänta än för en normal individ, om nu mongot inte gör något vettigt annars så måste ju väntan på något roligt vara bättre än den grå vardagen?

Ja för det är ju verkligen trisomi 21 som utgör svårigheten i det här fallet .
Citera
2012-09-03, 12:39
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja för det är ju verkligen trisomi 21 som utgör svårigheten i det här fallet .

Vadå? Om du syftar på uttrycket "mongo" så använder jag det som samlingsbegrepp för skadade/utvecklingsstörda ungar.
Citera
2012-09-03, 16:10
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Jag har ganska svårt för mongos och cpn i allmänhet. Detta mest för att på förskolan hade ett redigt riksmongo som förstörde alla möjligheter att få en trevlig bild av någon förståndshandikappad. Lång historia kort, hon fick cp-joel att verka lugn och sympatsik.

Med detta i bagaget säger jag, gå före bara, låt mig slippa se och höra utfallen de får för sig.
Ha gärna någon avskild del där de kan äta så jag slipper se haklapparna och dreglet över sunkiga pomme frites och kladdande med ketchup.

Jag vet att jag borde vara förstående och empatisk, något jag får jobba med antar jag...
Citera
2012-09-03, 18:57
Medlem
Barn/vuxna med speciella behov stjäl ofta tid och tålamod från friska människor runtomkring.

Men att pojken fick gå före i kön. Nja...det är inte så snällt mot de barn som faktiskt stod och väntade på sin tur. Vad sänder man ut för budskap? Det tjänar inget till att vara tålmodig och vänta på sin tur?
Barn är alltid barn. Inte tycker dom heller att det är skoj att stå i ett folkvimmel...

Minns i mellanstadiet om ett par tvillingar, varav den ena föddes frisk. Den andra tvillingen var cp-skadad och satt i rullstol. Den friska var vänlig, glad och hamnade ofta i skymundan. Den cp-skadade tvillingen var hemsk med sitt humör, bortskämd, otacksam och fick nästan alltid som hon ville. Personligen är jag mycket misstänksam inför att skämma bort barn med speciella behov. Finns inget som säger att de blir gladare/tacksammare av den behandlingen.
Citera
2012-09-03, 20:04
Medlem
Ogdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Inte för att jag håller med andra som säger att mongon också ska stå i kö som alla andra, jag kan avvara några extra minuter men man kan ju även vända på ditt argument.

Om nu Liseberg är höjdpunkten för mongot betyder det att han/hon inte har så mycket annat kul för sig va? Och då inkräktar man ju inte på något viktigt ifall nu mongot får vänta som alla andra? En normalfrisk människa har ju isf annat viktigare, roligare etc. som han/hon nu inte kan göra eftersom mer tid spenderas i kön. Förstår du hur jag menar?

Sen kan man ju fråga sig varför det skulle bli så mycket tråkigare för ett mongo att vänta än för en normal individ, om nu mongot inte gör något vettigt annars så måste ju väntan på något roligt vara bättre än den grå vardagen?
Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med.
Tycker att det är en sådan liten grej, och att vi som är friska gott kan bjuda på det. Det är en sådan liten uppoffring, men det höjer barnets livskvalitet rejält.

Anledningen till att det utvecklingsstörda barnet fick gå före var antagligen för att det var bäst för alla. Ett barn med grav autism som inte förstår köer hade troligen blivit väldigt jobbig för alla att ha i kön.
Citera
2012-09-03, 23:18
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med.
Tycker att det är en sådan liten grej, och att vi som är friska gott kan bjuda på det. Det är en sådan liten uppoffring, men det höjer barnets livskvalitet rejält.

Anledningen till att det utvecklingsstörda barnet fick gå före var antagligen för att det var bäst för alla. Ett barn med grav autism som inte förstår köer hade troligen blivit väldigt jobbig för alla att ha i kön.

Om man inte förstår att man står i kö, undra hur roligt det är att åka karusell egentligen,
hur dom upplever det sas..
Hellre släpper jag förbi ett handikappat barn än en kaxig ungjävel/blatte.
Citera
2012-09-03, 23:47
Medlem
Ett funktionshinder,som att behöva glasögon, att ha trisomi 21, att ha ett brutet ben,att vara blind.Är bara ett "Funktionshinder" till dess du får -Glasögon,bra skola o hjälpmedel, en krycka, en ledarhund.Miljön avgör funktionshindrets grad.
En person med autistiska drag kan inte stå i kö vid 5 års ålder.Klart han ska få gå före! Hur egoistisk kan man bli?och hur oupplyst kan man vara?? Det är 2012..inte 1212.

En person med ett brutet ben upplever glädje och sorg,smärta och ensamhet-på samma sätt som du gör.

En person med autism, upplever glädje och sorg ,smärta och ensamhet på samma sätt som du.Hur svårt kan det vara att förstå? De brister i förmåga att se och förstå hur andra människor känner och tänker..vilket vi,- som sägs vara utan funktionshinder också verkar ha problem med..med tanke på alla "relationstrådar "här.

Nån gång kanske du möter någon med detta handikapp som kan lära dig massor om dej själv
jag hoppas det för en del av er.
Citera
2017-08-29, 14:03
Medlem
David Eberhard tycker det är märkligt att ADHD-personer får gå före i kön på Gröna Lund.
Han menar att 1/10 kan diagnosticeras med ADHD.

http://www.gp.se/ledare/eberhard-%C3%A4r-det-r%C3%A4ttvist-att-tr%C3%A4ngas-1.4543534
Citera
2017-08-30, 22:37
Medlem
Selfefficacys avatar
Människor med funktionshinder har inte lika manga fördelar som människor utan. Det är bullshit att alla behandlas lika. Om en människa / barn med funktionshinder far ga före i kön stör mig det inte det minsta. Är jävligt tacksam att jag inte har samma problem som den personen. Att lata nagon ga före som har problem att ga / är nervös pga av sin sjukdom / är svag är för fan medmänsklighet.
Citera
2017-09-08, 02:48
Medlem
Alplandskaps avatar
Mamman tror bara att det här handlar om henne och hennes barn. Det handlar om de normala, friska besökarna som inte ska behöva möta det sjuka och avvikande. Tänk vad jobbigt att behöva stå i kö med en dampunge bakom dig, som skriker och klänger, eller ännu värre, behöva beskåda dess avvikande yttre. Vad störande det skulle vara och vad det skulle förstöra det glada och glädjefyllda besöket på Liseberg.

Liseberg vill slussa undan och gömma de avvikande så att de inte stör. Nazistbeteende.

/Alplandskap
Citera
2017-09-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frankybody
Okej men om jag ändrar det och säger att jag får ont i ryggen och blir våldsam om jag står still i en kö i längre än 30min ska jag få gå före då? fatta du min förklaring bättre nu?

nej du ska inte få gå före bara för att du hittar på något...

om den drabbade som pojken i första inlägget har så stora problem så kanske det är bättre för alla andra att han får gå före?

Och även människor med downs/autism LÄR sig

efter ett par besök kanske han kan stå i kö?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in