2012-08-23, 12:56
Medlem
Idag på lunchen satt jag och läse lite på facebook och såg att en vän hade "gillat" ett inlägg som hade fått över 100 000 likes, det handlade om en mamma som hade skrivit på Lisebergs facebooksida att hon var så nöjd eftersom dom hade fått ett så bra bemötande med sitt barn som lider av downs och autistisk. I texten stod det att vårdarna fick gå in gratis (låter väl rimligt) men dessutom så skulle alla i gänget få gå före i kön till alla karuseller bara för att det defekta barnet inte gillade att stå i kö!

Eftersom hennes meddelande till Liseberg fick över 100k likes så undrar jag om ni som sitter på ett anonymt forum tycker likadant? ska en människa med defekt få gå före i kön, en kö som vanligt folk har stått och träng sig i runt en timme för att få åka i en karusell. Vad hände med att alla är lika värda och alla ska behandlas lika dant?

Personligen går jag inte på tivolin men jag hade fan blivit galen om 4 personer hade fått gå före mig i varje karusell när jag själv har stått och svättats i en kö i närmre en timme, jag skiter fullstänigt i vad dom lider av jag har betalat lika mycket som dom och ska ha samma rätt!

http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=496476383715266&id=119312 944764947
Citera
2012-08-23, 13:05
Medlem
Goseklumpens avatar
Min sambos kusin har downs syndrom och vi var på Liseberg med hans föräldrar inte gick han före utan stod fint i led och väntade som alla andra.
Citera
2012-08-23, 13:09
Medlem
lawzs avatar
Du kan själv gå före i kön om du inte gillar systemet då det inte är lag att köa utan snarare kutym.

För övrigt verkar du vara en oerhört sorglig stackare som är fullt frisk och kan leva ett helt normalt liv. Men trots detta inte kan unna en unge med handikapp, som kommer ha otroligt få glada stunder i sitt liv, att få gå före till en åkattraktion.
Senast redigerad av lawz 2012-08-23 kl. 13:12.
Citera
2012-08-23, 13:13
Medlem
Skulle det komma en busslast så kanske man skulle reagera men knappas en person med ledsagare. Helt ok för mig. Handlar om empati.
Citera
2012-08-23, 13:18
Medlem
MrMercurys avatar
Det beror väl på handikappet också. Om det nu är helt omöjligt för den här pojken att stå i kö så är det väl fint att han får ha kul på Liseberg ändå.
Citera
2012-08-23, 13:33
Medlem
Ostpopzs avatar
Jag hoppas att du skämtar nu. Tänk på att dessa personer lider av en sjukdom hela sitt liv och du är frisk och inte kan tänkas offra några enstaka minuter för att låta dem gå före i kön. Skärp dig för f*n.
Citera
2012-08-23, 13:35
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Det stod ju i texten att han inte kunde köa och då tyckte jag det var bra av liseberg att göra på det här sättet. Hur många lyckliga stunder tror du han kommer att få i sitt liv? Vart tog empatin i samhället vägen??
Citera
2012-08-23, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostpopz
Jag hoppas att du skämtar nu. Tänk på att dessa personer lider av en sjukdom hela sitt liv och du är frisk och inte kan tänkas offra några enstaka minuter för att låta dem gå före i kön. Skärp dig för f*n.

Var ska man dra gränsen för att gå före i kön då? om jag har ont i ryggen ska jag med få gå före i kön? om där hade varit en klass med 10-15 barn med DS och deras 30+ vårdare, hade du lika glatt släppt förbi dom i kön?
Citera
2012-08-23, 13:43
Medlem
Men samtidigt får du tänka på hur hans vardag ser ut i övrigt. Tror du att han går ut på krogen var och varannan helg och super med sina polare? I och för sig kanske hans intelligens förhindrar honom från att ens förstå hur få möjligheter han har ...
Senast redigerad av scheutz 2012-08-23 kl. 13:45.
Citera
2012-08-23, 13:45
Medlem
Det är ju egentligen bara i ditt sista scenario som folk bakom i kön påverkas.. En karusell på Liseberg tar ju en 25-30 åtminstone och isåfall påverkar ett barn med downs och sina 4 vårdare(eller vad det var) ingenting förutom för de 5st personer i kön som inte får plats och får vänta på nästa omgång. Det är ju alltså en väldigt liten skara människor som påverkas och jag tycker att det är en liten uppoffring..

När det gäller 15 barn + 30 vårdare så blir ju fler påverkade men jag hoppas att man i det fallet kan tänka sig att offra ett par minuter av sitt liv för att ge de barnen något som kan förgylla deras dag och kanske större delen av sommaren..
Citera
2012-08-23, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frankybody
Var ska man dra gränsen för att gå före i kön då? om jag har ont i ryggen ska jag med få gå före i kön? om där hade varit en klass med 10-15 barn med DS och deras 30+ vårdare, hade du lika glatt släppt förbi dom i kön?

Om du har ont i ryggen ska du inte vara där överhuvudtaget.
Citera
2012-08-23, 13:53
Medlem
Nlesjems avatar
Skall givetvis stå i kö som alla andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto